Skip to main content

Handphone Baru (Lama), Router dan ...

Salam,

Haaa... dah berapa hari dah Raya Haji... lembu2 pon dah banyak yang tumbang.. banyak yang dah selamat masuk ke dalam sistem pencernaan. Mudah-mudahan depa yang mengerjakan ibadah haji dan korban tahun ni memperoleh ganjaran dan pahala yang besar dari Allah SWT. Salah satu daripada erti korban adalah kita membelanjakan sesuatu yang menjadi kesukaan kita untuk kegunaan orang lain. Hanya dengan cara tu kita dapat menguji bahawa amal dan usaha yang kita buat tu benar-benar ikhlas dan untuk Allah ataupun sebaliknya. Kalau ada rasa sedih masa buat amal tu, maka tahap / makam korban kita belum la lagi sempurna.


Apa pon, bukan nak cerita pasai korban atau nak ceramah. Nak dengaq ceramah pi la dengaq kat surau-surau ka.. kot radio ka.. tv kaa.. la ni banyak dah haih cara boleh mengaji agama. Tanda baguihnya kita kat Malaysia ni. Kadang-kadang kita ni belajaq macam2... tapi nak amalkan tu.. haih.. payah sunggoh. Ni nak cerita sikit la.. kan aritu aku ada habaq pasai phone aku yang lingkop tu kan? Jadi aku tengah dok cari replacement la lepaih tu (instead of Nokia yg aku beli tu). Raya Haji baru2 ni aku balik kampung la cam besa. Teruih pi selongkaq kotak2 ataih almari. Cari punya cari jumpa la telepon lama aku tu. Sony Ericsson W810i. Hehehe... bestnya rasa! Seminggu aku pakai tepon yang tadak ciri mcm kamera ka.. mp3 ka.. Alhamdulillah, seb baik boleh balik kampung dan ada plak yang lama tu masih elok tersimpan.

Aku pon pasang bateri. Macam besa, dia pon menyala elok ja.. pastu aku plugin la untuk recharge. Aku tgk mesej last skali ada dalam phone tu adalah bulan Jun 2008. Mesej last aku terima daripada brader Shahril Kem. Kewangan... Hehe.. tu masa kami pi kursus di INTURA dulu tuh. Belek punya belek mesej, memang menggamit memori betoi laaaa... Terjumpa plak mesej-mesej lama antara aku dan dia (kini takdak apa dah.. eh.. dulu pon takdak apa.. aku ja perasan lelebih kot...). Time tu rasa indah belaka. Tapi apakan daya, tepuk sebelah tangan mana nak berbunyi kan. Jadi aku amek keputusan untuk delete semua mesej yang ada dalam tu.. inbox, sent, outbox, saved dll.. semua clean habeh. Jadi terhapuslah sudah cebisan kenangan yang sedih untuk dikenang itu.. heheh... Test semua fungsi phone, ok semua jalan. Wallpaper phone muka naruto pon aku tukaq dah.. dulu dok gila naruto... la ni dah masuk 4-5 bulan dah tak layan naruto... dah tadak mood.. tu yang tukaq semua. Phone ni tadak la GPS ka Video Call ka.. tapi boleh la jugak.. sms senang nak taip.. menu senang nak capai.. pokoknya ok la.. syukur laa..

Ok, habeh bab phone. Ni bab ADSL Router plak... Kalu hampa ingat (kalu hampa dok baca blog ni dari dulu la..) aku penah post pasai kisah aku memula pasang streamyx & beli ADSL Router sendiri... tuh lebih kurang 3 thn lepaih (2006). Ni nak habaq mai kat hampa router aku tu dah hancusss.. dah kong dah... Punca dia aku pon tatau. Cam besa la.. aku nak layan tenet kat rumah ni.. jadi cucuk la LAN cable ke router tuh.. cucuk punya cucuk.. awat dia tak jalan ni... aku heran betoi.. sebulan lepaih aku balik dok boleh lagi... aku tanya adik aku... dia plak kata dah lama dah x bukak komputer.. sebab dia dok stadi ntuk SPM.. jadi logik la jugak.. tapi PC adik aku tu pun problem gak.. tiba2 time ujan.. PC tak on pon.. power tadak.. tgk2 bunyi plup! Bila on PC, teruih tak menyala apa... aihh... rasa2nya router aku pon kena skali kot time tu.. Ni nak masuk mgmt console dia pon x leh.. tp IP dpt.. tp x leh connect ke tenet.. on off... on off.. x bleh jugak...

Last skali pi check kat port dia... dulu penah skali, port no 2 x leh pakai.. dok menyala walaupun tak cucuk kat PC.. dok test2 port tu.. tgk port no 3 problem... cucuk ja dok blinking tak habeh2.. kat port lain ok plak (kecualu port no 2)... Ermmhh.. apa lagi.. konfem dah la router tu pon dah lingkop.. halai aihh pakai 3 tahun... Jadi malam tu gak aku pi beli router ADSL yang baru.. The Aztech DSL605EW ADSL2+ Wireless 4 Port Router.. hambek.. siap ada wireless troih.. sesuai la ngan aku pon dok pakai laptop tempat keja la ni.. dok bawak balik rumah.. malaih nak bukak gulung LAN cable tu.. alang-alang nak beli kan.. harga dia boleh tahan la jugak.... dengan fungsi ADSL Modem + Router + 4 Port Lan + Wireless AP + Setting mcm firewall, routing, dll.. harga RM 160++ tu kira ok la gak.. kalau nak dibanding yang aku beli thn 2006 tu.. RM 185++.. yang ni siap ada wireless lagi.. tu pon ada diskau sket.. hehe... bantai saja janji boleh dapat connection...

Haaa.. pasai GPS plak.. cerita dia la gu ni.. kan PC adik aku tu problem kan.. jadi aku pon pi la skali bawak adik aku hantaq PC dia kat kedai.. pi repair.. mula2 kami ingat nak repair sendiri.. sekali dah bukak x dapat cari punca... lepaih tu aku soh la adik aku pasang balik.. ya la kan.. dia kata sekolah dia ajaq pasang bukak PC ni.. aku pon yakin la.. aku plak bukan penah ada ilmu bukak pasang PC secara rasmi.. dok main bukak tutup ja dulu2... sekali dia pasang teruih fan pon tak jalan.. sebeblum ni fan jalan, cuma tak kuaq kat sistem ja.. BIOS pon x kuaq.. ni teruih fan x bunyi.. LED power pon tak menyala.. apa nak buat.. teruih hantaq pi kedai... jadi nak pendekkan cerita, kedai PC tu dekat dengan satu kedai aksesori keta.. aku pon pi la ushar GPS tengok.. sekali ushar takdak plak plak single GPS.. yg ada skali ngan TV + DVD.. nak buat apa gedabak camtu... x celuih masuk keta aku.. so pi la cari kat kedai lain.. kedai baru bukak.. tengok2 ada.. heheheh.. Survey punya survey satu berkenan di hati.. ya la... untuk menggantikan GPS lama yang dah lingkop pabila lingkopnya HTC aku tuh kan.. huuuuu... ermm so aku angkat la satu.. apa lagi.. baguih punya 4 in 1.. Garmin, MapKing, Papago dan apa tah lagi satu nama dia.. aku x berapa ingat. Harga dia boleh lah.. x yah cerita la tapi x sampai seribu.. hehehe.. so complete la gadjet aku.. Phone aku yang baru tapi lama tu + GPS Unit yg baru neh.. boleh di bawak ke mana-mana. Tak payah la nak cari henpon ada GPS lah.. itu lah.. ini lahh... pakai apa yg ada + lain-lain yang perlu saja... hehehe...

So ni la cerita aku.. sambung Cerita Aku yang lepaih dan skema.. hehe.. Nampak gaya kali ni betui punya ujian Allah nak uji aku.. lepaih satu benda rosak.. benda lain plak buat hal.. mungkin penghapusan dosa kot.. nak tengok aku ni sabaq ka dak kot.. Mudah-mudahan aku dapat tempuhi ujian semacam ini. Ditambah dengan beban gheja di pejabat... Adoihhh... memang sakit kepala. Orang tengok kita senyum.. depa ingat kita senang hati... depa ingat kita dok releks... tapi dalam hati ni sapa la yang tau.... Aku jenih tak zaherkan perasaan aku depan orang yang aku tak rapat.. tambah2 lagi bukan family.. mungkin sebab tu kot kadang-kadang orang ingat aku ni takdak masalah.. takdak beban.. so depa tambah beban.. huuuuuuuu......... tau la aku tak pernah "explode".... kalau boleh takmau.. sebab kalau aku tiba2 terjadi mcm tuh... huduuhhhhhh... mesti aku sendiri pon tamau tengok... Ok la.. sori la kalau aku ada salah dan silap noooo.. aku ni manusia macam hampa semua... kalu hampa paham aku, aku pon paham hampa... hampa tak paham? Aku lagi la tak pahammmm.. pahammmm..?

Wassalamualaikum

ps#1 : awat hampa heran? bahasa aku tak skema? mmuuahahaha...
ps#2 : 1 Disember 2009 genap ulang tahun perkahwinan ibu dan ayahku ke 25. Sayang mereka!!
ps#3 : Oiii.... 1 Disember jugak adalah ulangtahun blog aku ni setiap tahun... hahaha.. dah 6 Tahun dah.... dah lama dahhhh...... hehehhehee........
Selamat Ulang Tahun My Blog..... Teman ku dikala suka dan duka.. mmuahaha.. semua kuceritakan padamu... LOL.... :)

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan