Skip to main content

Konsep 1 Malaysia Bertunjangkan Perlembagaan Negara




Salam,

Semalam, bertempat di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya, berlangsung satu pertemuan antara 22 ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dengan YAB Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia. Pertemuan tersebut adalah untuk membincangkan mengenai 3 isu utama yang dipercayai menjadi satu kekeliruan bagi sesetengah pihak. Antara 3 isu yang dipercayai dibincangkan tersebut ialah konsep '1 Malaysia', Proses Liberalisasi beberapa sektor dan juga pembubaran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD).

Agensi berita rasmi negara, BERNAMA melaporkan :


Konsep 1Malaysia Bertunjang Kepada Perlembagaan Negara - Ibrahim Ali


PUTRAJAYA, 12 Jun (Bernama) -- Konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebaik mengambil alih kepimpinan negara akan terus bertunjangkan kepada Perlembagaan Persekutuan.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata Perdana Menteri turut memberi jaminan bahawa konsep itu yang memberi penekanan terhadap mengutamakan kehendak rakyat akan terus memperkasa setiap perkara tersurat dan tersirat yang terkandung di dalam Perlembagaan.

Jaminan Perdana Menteri itu diberikan kepada Ibrahim dan 20 anggota Perkasa
yang melakukan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri di sini, Jumaat.

Ibrahim berkata jaminan oleh Perdana Menteri bersesuaian dengan kepentingan kerajaan untuk menjaga kepentingan kaum bumiputera termasuk di Sabah dan Sarawak.

"Keadaan semakin jelas dan kekeliruan yang berlaku angkara tokok tambah oleh
pihak-pihak tertentu berjaya diselesaikan dalam pertemuan hari ini dan Perkasa senang hati dengan penjelasan Perdana Menteri mengenai konsep 1Malaysia," katanya kepada pemberita selepas itu.

Konsep berkenaan juga, kata Ibrahim, tidak bersangkut-paut dengan gagasan Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP selama ini.

"Perdana Menteri telah menjelaskan bahawa beliau adalah Perdana Menteri untuk semua kaum, namun dalam masa yang sama agenda keutamaan Melayu tetap dekat di hati beliau," katanya.

Perkasa, jelas beliau, amat berpuas hati dengan segala penerangan yang telah diberikan oleh Najib termasuk aspek liberalisasi dalam sektor ekonomi negara.

"Datuk Seri Najib telah menjelaskan aspek liberalisasi dan kepentingan untuk bersaing dalam menarik pelabur asing. Kalau kita tidak bersaing dengan cara yang sihat kita akan ketinggalan," katanya.

Ibrahim juga berkata, Perkasa sentiasa bersedia memainkan peranan sebagai "mata dan telinga" kepada kerajaan, tetapi pada masa yang sama turut tidak teragak-agak "bersikap keras dan tegas" sekiranya keadaan memerlukan mereka bertindak
demikian.

"Kami sentiasa bersedia menjadi mata dan telinga untuk menjelaskan kepada rakyat melalui wacana-wacana supaya rakyat dapat memahami dengan jelas sesuatu isu yang ditimbulkan," katanya.

Akhbar tempatan, Utusan Malaysia juga melaporkan :


1Malaysia tidak ketepi hak Melayu


PUTRAJAYA 12 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan pelaksanaan konsep 1Malaysia tidak akan mengetepikan hak-hak orang Melayu dan bumiputera seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, malah terus diperkasakan.

Perkara itu dinyatakan oleh Perdana Menteri kepada delegasi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang melakukan kunjungan ke pejabatnya di sini hari ini.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, walaupun bertanggungjawab kepada semua kaum, Najib tetap mahu agenda orang Melayu diberikan perhatian utama.

"Kita mengalu-alukan dan amat senang hati apabila Perdana Menteri menyebut konsep 1Malaysia tetap bertunjangkan kepada Perlembagaan Negara, ini asasnya.

"Sebagai Perdana Menteri yang menunaikan kewajipan kepada semua kaum rakyat Malaysia, agenda Melayu tetap dekat di hatinya (Najib)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan kira-kira dua jam dengan Najib di sini hari ini.

Delegasi Perkasa terdiri daripada 20 orang pakar dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, kewangan, agama, bahasa, undang-undang dan keselamatan negara.

Menurut Ibrahim, perbincangan tersebut juga menyentuh isu-isu berkaitan liberalisasi yang turut akan menjaga kepentingan orang Melayu dan bumiputera.

Antaranya, jelas beliau, Perdana Menteri mahu pengambilan bilangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) ditambah kepada 200,000 orang bagi melahirkan lebih ramai profesional Melayu.

Selain itu, tambahnya, Majlis Amanah Rakyat (Mara) diberi suntikan sebanyak RM550 juta untuk program-program pembangunan orang Melayu dan bumiputera.

Sehubungan itu, Ibrahim memberitahu, Perkasa akan terus memainkan peranan sebagai 'mata dan telinga' kepada orang Melayu dalam menjelaskan pelaksanaan konsep 1Malaysia dan liberalisasi kerana ramai yang masih keliru.

Katanya, Perkasa akan mengadakan sesi penerangan bergerak ke seluruh negara untuk memberi maklumat kepada rakyat di peringkat akar umbi mengenainya.

Ia dijadual bermula pada 21 Jun ini di Negeri Sembilan diikuti Wilayah Persekutuan, Johor, Perak, Selangor dan negeri-negeri lain termasuk Sabah serta Sarawak.


Hasil dari pertemuan tersebut, kita mengharapkan mereka yang sebelum ini tanpa usul periksa mengkritik Dato' Sri Najib dalam hal-hal berkaitan proses liberalisasi beberapa sektor, pemubaran MECD dan konsep 1 Malaysia sebagai membelakangkan Melayu, sedar akan tuduhan mereka itu sebenarnya tidak berasas. Sudah semestinya, setiap dasar yang dilakukan oleh kerajaan adalah bertunjangkan Perlembagaan dan Hak-Hak Melayu dan Bumiputera dijamin dalam perlembagaan. CUMA, cara-cara dan kaedah dalam menjaga hak-hak itu mungkin sudah berubah mengikut kesesuaian zaman dan keadaan.

Di dalam perlembagaan, selain hak-hak orang Melayu dan Bumiputera, warganegara lain juga mempunyai hak-hak mereka tersendiri. Dari yang demikian, adalah tidak adil seandainya kita hanya melihat hak-hak kita sahaja di dalam perlembagaan dan mengabaikan hak-hak warga yang lain. Pada firasat saya, konsep 1 Malaysia cuba untuk memperjuangkan hak-hak seluruh Warganegara, termasuk hak-hak Melayu/Bumiputera dan juga hak-hak warganegara lain. Apa yang menyebabkan warganegara bukan Melayu/Bumiputera melihat bahawa mereka tidak dilayan dengan adil seperti yang termaktub dalam perlembagaan ialah perkara-perkara tersbut tidak pernah dizahirkan terang-terangan, terutamanya kepada generasi muda mereka.

Hak-hak untuk mengundi, memilih pemimpin, kebebasan beragama, kebebasan berniaga, kebebasan mengamalkan adat resam serta budaya kaum masing-masing dan lain-lain lagi amat jarang sekali mereka perkatakan. Sedangkan, di dalam sesebuah negara, kaum asal imigran tidak sepatutnya mempunyai hak-hak tersebut. Malah di sesetengah negara seperti Indonesia, kaum-kaum imigran yang diterima menjadi warganegara ini hendaklah menggunakan nama Indonesia sebagai pengenalan diri dan pertuturan bahasa ibunda hanyalah di kelompok sendiri sahaja. Ini berlainan di Malaysia di mana kebebasan menggunakan bahasa ibunda dibuka seluas-luasnya samada di papan-papan tanda di kedai-kedai mahupun pada penerbitan akhbar-akhbar harian dan majalah.

Saya berasa yakin dan percaya, kerajaan yang ada pada hari ini akan terus mempertahankan kepentingan orang-orang Melayu/Bumiputera disamping menjaga hak-hak warganegara lain juga. Negara ini berdaulat dan berpelembagaan. Oleh itu setiap tindakan haruslah berdasarkan perlembagaan yang menjadi undang-undang tertinggi negara. Jika perlembagaan yang dipersetujui oleh semua pihak pada 52 tahun lalu tidak dipersetujui, apalah gunanya menjadi Warganegara Malaysia yang tercinta ini. 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan -- Sudah tentu, "Rakyat" adalah termasuk orang-orang Melayu/Bumiputera dan warganegara lain.


p/s - Ahli PERKASA sejak 22 Mac 2009.. hehe

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Setanggi Syurga..

Salam... Huhu..sebenaqnya dah lama nak post lagu nih...tp dok tangguh sbb ada problem ngan internet connection..dah terlajak sampai mlm minggu nih, meh aku cerita sket la kot.. Td kami pi main futsal..lawan ngan geng indon (geng mustapa)..huhu dan dgn bangganya, kami kalah..kekalahan tu 50 % mesti sbb aku...sbb time aku jd goal keeper tu la byk yg masuk..btw, x kisah sgt la..sbb tujuan kami ialah bersukan dan mengeluaqkan peluh..menyahut seruan kerajaan ntuk bersukan...suasana perlawanan berlangsung dgn penuh harmoni tanpa insiden yg x dingini..huhuhu... Dan mcm biasa, dah masuk minggu kedua nih, dah ada dah assignment...plg berat setakat ni ialah SE...kena buat summary drpd 3 artikel...huehuheue....nak kena baca byk dan paham baru bleh wat...so sok akan bermula la kot...dan yg lelain tu semua nak kena baca sebelum start plak klas isnin ni.. Ok, berbalik ke tujuan asal posting ni....Setanggi Syurga...masa memula dengaq, ingatkan 100% lagu cintan cintun...tp bila dah tgk lirik dia dan m