Skip to main content

Perutusan Last Sem...

Salam.. nih aku kopi pes perutusan last sem aku kat forum aibob, malas nak mengarang lagi.. pakai ni je la ek...

----------

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah swt di atas segala pemberian nikmat yang diberikan di sepanjang hidup kita ini.
Selawat serta salam buat nabi junjungan Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda, para sahabat baginda, para anbia dan para tabi'in. (nih aku kopi pes.. :P)

Inilah dia.. perutusan terakhir dariku.. (cewah.. wakakakaka....)

"kalo setakat masuk uniten, pastu nak kena tendang, baik ko x yah masuk" (au kamaqal...lebih kurang ler...)

bagai baru semalam baru terngiang2 di telingaku ini akan bait perkataan di atas... sedangkan itulah ayat pertama yg aku dgr masa mula2 menjejak kaki ke uniten, sebulan sebelum bermula semester jun 2003/2004... time tu, dgn kekaniaqan aku, dgn emo yg melebih2, aku dah patah harapan, menci nak masuk uniten... kata2 pak ariff tu amat menusuk hingga ke sanubari ku ini.. owh owh.. pak arif.. sunggoh kejam, da la td pagi aku tidor kat surau bawah library, tgh hari ni ko sindir2 aku plak... tau tak ko aku susah payah dtg neh semata2 nak konfem utk ytn, sedangkan ada bakal rakan2 aku yg dah terbukti skang x yah pon pegi interview itu? huuuu..

tp, kalo x masuk uniten, aku nak masuk mana lagi? akhirnya masuklah aku ke uniten, lebih kurang 4 thn yg lampau.. uhuuuu... apekah uniten.. bagaimanakah dia... ehehe.. bagaikan rusa masuk kampung, aku terpinga2... "watehel uniten neh.. sket2 ckp english.. adeih, menci la.. dah la lif ade satu je.. aih.. bangang betui! bas lambat, nak kena jalan plak pi lib pagi2 Isnin..." .. itulah yg mula2 skali aku terpikir pasal uniten... terasa baru sebentar td ja aku abes kelas ngn dr nadzan... "Malaysian Constitution is supreme law.. bla bla blaa.... sedare kat sane tu, tlg kejutkan kawan yg tidor kat sebelah..." ehehe..

bersama2 eggblood, kamal dan pokka, kami melayari bahtera first sem di C1-06-01(rumah yg aku dgr pompuan ngilai mase nak tidor, bilik aku bilik 4 :P).. ekekeke.. mmg ni zaman nak kenal2.. aku kenal paan, aku kenal nayon, aku kenal manja... huhuhu.. time tu aku ingat nayon nih abang paan.. wakakkaka.. mana taknya, bulu penuh time tu.. pehtu aku kenai manja masa join Silat Cekak..pehtu dok jumpa dia pagi masa tunggu bas.. maklum la, ahli majlis, persatuan penunggu bas cendekiawan.. ngehehehe.. time tu still panggey dia faizal.. wakaka.. tehel.. skema gila panggey nama time tu.. time tu gak aku kenai yuzin (fairuz taiping.. wakkakakaa).. dia pon ahli mensyuarat gak.. err, x lupa jugak, time tu la kenai jijy, radin dan semua budak2 IT batch yg sama ( anda tahu siapa anda jika anda mengenali saya :) ) .. zaman ni, nama ja budak IT, tp aku komputer pon x dak.. nak layan jiwang.org time tu, terpaksa la pi melawat [b]rumah sepupu[/b], baru leh layan jiwang.org.. nak wat keja, easimen, projek, programming.. semua kat umah sepupu.. mmg aku terhutang budi ngan sepupu aku tuh.. huhuhuhu.. (sape sepupu? dimana umah sepupu? tanya la manja... ekeke)

tuh sem 1, sem 2 aku dok ngan manja, nayon dan... sapa aaa.. mibu! wakakaka... time ni aku mula bawak pc.. eheheh.. inilah dimana segalanya bermula... huhuhu... time tu x dak lg web2 sharing nih.. yg ada hanyalah sharing file cam biasa ja.. gehehehe... abeh la.. mcm2 file jumpa... huhuhu.. nak apa rajin2 la klik kat my network places, insya Allah ada... pehtu pakai la ip scanner ntuk scan ip2 yg berkenaan.. hahahahaha.. nnt jumpa la menda2.. hingga pada suatu hari, aku masuk \\aibob .. hehe.. ade file begini lebih kurang nama dia : klik sini.html .. wakaka.. bila klik je, demmet, kuar website.. wah wah.. bile aku klik2.. "Aibob's personal page - eh eh, mcm kat tenet.. hehehe...." itulah first time aku jumpa website kat network uniten.. wakaka.. teruja.... walopon time tuh aku x sedor, aku pon leh wat sbb mase cuti pas spm, aku blaja nak up php-nuke kat tutorial jiwang.org dan menda tuh mmg dah ada kt pc aku...

lama kelamaan, aku pon dpt spam2 netsend, aku x ingat ayat dia camna, tp dia soh bukak browser, masuk http://aibob, pehtu ade lain, http://amd64, pehtu ade lg.. mcm2 la alamat.. waaaa.. time gila hot Tv Uniten, ade tv tu.. leh streaming tgk bideo2... ngahahaha.... lg skali aku teruja.. huhu.. terer aa sape wat ni.. hehehe... x lama pehtu, depa up forum plak (ceyy, guna istilah depa lg time tu.. wakakakakaka...).. huhu.. aku pon join.. x lama pastu, aku pon up la web server aku yg pertama.. wakakaka.. tarikhnyer


Tarikh Dizahirkan : Khamis, 22 Julai 2004
Nama Server : http://tokapi

sumber : http://tokapi.blogspot.com/2004/07/httptokapi-uni10-network-is-up.html


(wakakakakakakakakakakakakakakakakakaka.....)



time tu, menda2 web server nih dpt tentangan hebat dr para hardcore gamers spt mibu (ampon mibu jgn marah.. heheheh).. sbb time tu internet uniten dilanda kelembapan yg mcm haram.. sblm tu, perghh.. mmg laju gila... sbbkan time tu ramai yg kurang paham termasuk aku, maka jadilah tudoh menudoh.. hikhikhik... tp akhirnya semua ok... ngehehehe.... aku tingat akan...

"sapa dok blackout nih...", jerit mibu~!

"tok tok tok!", bunyi pintu diketok2...
"errr?", erk..
"mibu ada?" kata lelaki berkaca mata itu...
"rasa cam kenai depa ni", hati kecilku berkata....

hahaha.. depa itu adelah darrel_foster (faiz) dan PLLW (ling leong wei.. wakakaka).. klasmet aku.. depa mai umah aku bertanya kabarkan mibu sbb server RO down buat pertama kali dalam sejarah RO di uniten.. wakakakakakakakaka....... ingat apa ka depa nih.. hehehe.. sem tu gak fes taim aku men RO neh.. tah apa jadah la game cucok2 menatang bulat2 tu.. hehehe...

guhuhu.. eh, nape tetiba forum ni x leh masuk ni.. eh eh.. kene register lain? eh... eh? dah off? urmmm.. ape kes nih.. aihhhh... bila server aibob mula2 off.. hehe, aku pon mengadakan mesyuarat ngan manja dan nayon, kami bersetuju utk menubuhkan partai forum komunis se-uniten.... hehe, dgn x malunya, kami menge-upkan forum menggunakan phpbb.. wakakakkaa.. sbg ganti kpd aibob yg tah nape la down time tu... huhu.. ade gak la 10-20 org masuk mula2... tp lama2, tgk2 aibob dah on balik... huu uuuu.. ape neh, org dah penat2 setup forum ko nak up balik.. ape kes.. (wakakakak.. bunyi nak gadoh time tu.. tp senanye tak.. ngehehehe... ) dan disebabkan kesefahaman dlm 2-3 bulan sblmnya, nayon pon menutup forum yg di host di pc nya, kendian kami semua masuklah ke aibob semuanya.. hehehe.. best gila time tu... masuk, topik nak spam apa2 pon bleh, sape pon x marah, semua hepi2 jek.. nak spam ke, hape ke, do as you wish.. yah... that was really a barbaric time.. huahuahuahua...

disebabkan sem tu, aku amik web programming, sket sbyk aku blajaq lg mendalam pasai mysql, dsb... huhu.. so aku pon "cuba-cuba" lah nak connect ke mysql aibob neh.. hikhikhik... try2 tgk buleh plak... (password mysql depa lupa nak setup, lg skali, time ni still depa istilahnyer.. huhuhu).. apa lg, heaven ahh.. wakakakakakakakak.. masuk mysql, baca2 PM org.. wakakaka... edit2 post.. dan antara ahli2 yg terlibat adelah manja dan nayon.. masing2 nak post jd 200 ke 300 dlm masa yg singkat.. di samping tu, aku jugak menawarkan pekhidmatan menaikkan post secara berupah, dan pelanggan pertama adelah paan yg mahu postnya dinaikkan menjadi 80.. wakaka.. time tuh 80 kira power ah tu.. huhuhuhu..... pstu, leh lak pi tuko2 member title.. jd hang tuah la, jebat la.. wakakakaka...

last2 skali, aku pikiaq2 balik, menda ni x secure.. kalo takat aku yg nk main2 ni x pa la, kalo yg jenih dengki? nnt dia delete abih data, x pasai ja nak kena register balik.. aih... so, aku pon report la.. kat sapa x igt, afiq ka, mael ka, aibob ka.. tp yg pasti, aku report la.. ayat dia lebih kurang... eh sat sat.. tgk ada tak kat PM aku yg dulu2.. huhu.. owh da tadak... aku pon ckp la, "bro, aku leh masuk database dan tuko2 mende.. baik ko wat sumthing" (aku rasa ayat aku time tu lg berbaur kedah yg pekat.. wakakaka... ) lepaih tu ja, x semena2 title member aku kena "pencacai tua" pastu manja plak kena apa tah.. wakakakaka... amek.. ti gak first time aku kena cop sbg validating members... urmm.. pastu skywalker ty la aku, camna aku wat.... aku bgtau je laa... passwd x dek bro.. leh senang2 masuk... die tanye pakai injection code ke.. aku jawap le, mende tuh.. aku pakai navicat je connect masuk.... oooooooo.... tah mende la die ckp psl inject2 tuh...

pastu ade la derang kasi aku jd admin kejap, leh masuk admin panel.. pehtu aki gatei tgn ubah2 post lg, last2 skali jadi mod bhg troubleshooting.. wakakakakaka...

amacam, penat dah ke bace cite nih? huhuhu.. baru nak citer seken year nih.. wakakakakaka...

seken year, bebudak neh (armand, poad, ombak, ayie, syed (ucop), prince and the gang ), ramai dah mula online.. pehtu join porum lak.. hakhakahkahka... makin lama makin meriah.. huhu.. ni dah masuk 2005 kot nih.. hakhakhak.. dlm ramai2 tu, semua baik2 belaka.. tp tetiba ada budaya baru.. spam semua topik skaligus, pastu post pendek2.. demit.. aku x igt, time tu aku da admin ke or masih mod.. aku pon ade la naikkan warning sorg hamba Allah nih, dah sbb die ske gile spam ayat pendek2.. tehellll..... pastu dia hantar PM kat aku... bunyinyer :


Aug 1 2005, 01:16 AM

naper tak naikkan jadi 100 percent jer... best tau nak wat forum tapi kalo dier tanyer suka makan ,, takkan nak jawab "saya sudah makan dengan pinggan yang hebat neralaskan mutiara yg cantik lagi bersih berseri" macam **** lak pulak btul tak TOKAPI yg power. -registrar-



wakaka... inilah die ucop aka syed masa muda2 dulu.. bukan main marah dier ngan aku.. pehtu, ade sorg lg ahli tvuniten (nama porum time tu.. wakakaka...), prince... prince kene warning ngan sape tah... hhuhu.. pastu derang nih smua (satu batch tu...) majok.. prince wat forum baru ngan name prince (kacak!) dan derang ramai2 gi masuk sana... heheheee.... inilah masa yg benar2 menguji.. time ni la ada gatho2 sme.. flame mengeflame di forum masing2.. hahakhakhakahak...... mmg at war la time tu.. ade pihak kate, aibob ni forum untk org2 gemok dan org2 tua jek.. watehel.. sape x menyirap beb... kekekeke... mmg war time tu amat memberangsangkan.. satu malam topik smp 20 page ke hape.. (para crew baru yg nak tgk, leh tgk kat arkib kalo x kene delete lg... hehe.. eh eh.. sygnye dah kene delete, rasenye aritu dah masuk thread 'do not delete forever'..neway...)

akhirnya, kita berjaya mengatasi konflik itu.. lps2 tu berlaku cold war.. bagaikan sebuah forum untuk org tua2, mmg masa mula2 tu x ramai batch2 muda nih masuk aibob.. semua pi sebelah sana.. ya la, sana ada abg prince yg kacak.. hehe.. tp ntah camna, ada satu proses kedatangan semula pastu.. sikit2.. lama2 ramai la balik budak2 muda masuk sini, Alhamdulillah... lama kelamaan, 'perang' pon reda, dan mcm kita tgk hari ni, kita buleh hidup sama2 dlm network uniten, bak org kata.. aku x kacau hg, hg jgn kacao aku... hehe.. syukur,*sama2 kita* nak gathoh wat apa? ya tak?

kalo nak ikutkan, byk lg aku nak cerita.. tp satgi maleh plak org nak baca... ya la.. aku dah menulih ni pon dekat sejam.. wahahaha... errmmm... biaqlah cerita2 seken year smp third year nih aku simpan jaa.. x byk yg bleh diceritakan kecuali satu dua mcm aku mula main CS, kenai mon, nuar, mam, dll.. main DoD, WOW, lineage, dsb.... haih.. setup2 radio, setup irc.. torrent.. blablabla kalo cerita jugak, mau lg 2 jam... wakakaka.......

"setiap pertemuan pasti ada perpisahan"

Ok la, spt mana yg semua maklum, ni sem last aku.... insya Allah, kalo x dak aral melintang, sem ni aku nak blah dah dr uniten ni.. bukan kene kick spt apa yg pak ariff kata kt aku masa mula, tp sbb dah habeh dah blajaq... Alhamdulillah, kata2 pak ariff tu rupa2nya azimat wat aku (tq pak ariff) dan aku x penah langgaq janji aku kat dia (tiap2 sem at least 3.0)... tp tatau sem last ni kot2 terlanggaq.. harap2 x langgaq la janji dgn dia tuh....urmm... cam nak nak ckp eh.... ok la, aku just nak bgtau, sepanjang kat Uniten ni, aku dah rasa macam2... suka, duka, jiwa, raga (eh eh...hahahaha...).. ermmm... rajin, malas, cinta, kecewa, lapaq, kenyang, marah, gembira, jeles, redha, jahat, insaf, blur, dan memacam lg 1001 perasaan... bleh dikatakan, half of my life begins here... sblm ni aku bukan jenih yg mcm nih.. aku lebih suka senyap, simpan dalam2.. la ni pon sama gak.. wakakaka.. tp la ni ada raaaaaaaamai kawan.. ni aku syukr byk2 kat Allah, aku ada ramai kawan2... x kira la yg aku kenai kat forum, atau kat luaq... kawan2 ni plak ada mcm2 jenih.. tu yg best tu... ada yg kita leh cita macam2, ada yg kita leh flame2 ada yg kita leh kutok2.. tp tu semua hanya dimulut.. dihati ni x dak niat jahat pon...

jadi kepada kawan2, aku nak mintak maaf, setulus hati aku, kalo ada korang terasa apa2 jua atas tindakan aku, secara fizikal, secara tulisan, secara mental.. aku ni hanya fakir yg lemah, makhluk tuhan yg jahil.. andai kata tersimpan di hati perasaan x puas hati atau apa jua, aku mintak maaf, mohon ampun banyak... biarlah yg buruk itu berlalu pergi, simpanlah yg baik sbg kenang2an.. kalo ada hutang2 yg aku terlupa nak bayaq (hutang ayaq ka, nasi ka, cendoi ka..wakakaka.. hutang darah ja jangan.. huhu), habaq la kat aku, mana yg aku mampu bayaq, aku bayaq.. kalo hampa nak kira halal pon, leh jugak, aku terima.. hehehe... tp still, kalo ada apa2, jgn segan silu kontek aku.. kita selesaikan secara baik ok... hehe.. aku takot, sbb hutang/kesalahan dgn Allah ni, kita buleh dpt keampunan dr Yang Maha Pengampun, tp sesama manusia ni, kalo manusia sendiri x selesaikan, Allah pon x kan ampuni kita...

Alhamdulillah, sem ni UG makin berkembang maju.. kita dah leh wat aktiviti kat luar.. penyertaan ramai.. gath pon makin ramai yg hadir.. Alhamdulillah, sama2 kita bersyukur akan hal ni....ermm... kepada crew2 UG, ingatlah.. perjalanan kita bersama UG ni masih jauh.. hormatilah sesama kita.. kalo ada yg x sama pendapat, try cari titik persamaan...biasalah manusia, kalo semua sependapat ja, mana best.. kale kalo hitam ja semua, mana best, kena warna warni.. baru la sedap mata memandang... urmm.... pertahankan kominiti kita ni smp setiap sorg kita grad.. perturunkan kat org2 lepas kita... biar visi kita, "UG COMMUNITY 10 YEARS" akan tercapai... jadikanlah UG COMMUNITY sbg wadah perjuangan pelajar tanpa sebarang sekatan...

apa lagi eh.. haa... kepada semua warga uniten yg membaca nih, aku nak ucapkan, selamat bercuti.. pasni bukak sem, rajin2 blaja balik eh.. jgn main2 sgt.. kpd yg nak grad sama ngan aku nih, kita jumpa time konvo! hahahahahahahaahah.. leh baling2 topi pasnih... huhuhuhu... ermm......... tu je la kot... kpd semua2 ahli UG COMMUNITY, sorry aku x leh sebut nama sorg2 sbb aku takut ada yg akan terlepas, aku sekali lagi mohon maaf akan salah kesilapan, jgn simpan dlm hati...... mintak tlg sgt.. kalo ada x puas hati kontek aku k.. kita selesai baik...

pasnih, kalo rase nak kontek2 aku, masuk la http://tokapi.blogspot.com ntuk cari detailsnyer.. pastu kalo rase nak bertemu di arena forum, cari aku kat forum jiwang v2.. aku ade je situ, Insya Allah.. heheehe...


Sekian dari hamba, fakir yg jahil lg hina di sisi Tuhan-Nya..

tokapi

Wassalam...

Comments

  1. tetiba teringat AIBOB Uniten, google then terjumpa blog ni plak, haihh..terasa diri ni dh tua lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uisshh.... kalau teringat AIBOB ni memang orang2 lama ni.... dulu join gathering dak? huhuhu

      Delete
  2. Xjoin.. Duk lyan movie2 dlm tu je🤣

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan