Skip to main content

Cara mudah hapuskan pinjaman PTPTN....

Assalamualaikum,

Kecoh seminggu dua ni pasal nak memansuhkan PTPTN. Bagi sesetengah pihak PTPTN ini dilihat sebagai salah satu perkara yang cekik darah dan amat zalim. Sehinggakan, pada hari ini (14 April 2012), suatu perhimpunan telah diadakan bagi mendesak kerajaan menghapuskan PTPTN.


Sesungguhnya saya tidak mahu mengulas panjang kebiadapan si Syiah Khalid Ismath di dalam video di atas kerana sudah terang jelas lagi bersuluh, mentaliti sesat yang cuba ditonjolkannya.

Updated Malam 15 April 2012 : Kata Tun Mahathir,  
‎"Biarlah, mereka (negara-negara luar) kaya, mereka boleh bagi (pendidikan) secara percuma...Kita boleh mansuhkan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional), tapi orang yang minta mansuh sahaja terlibat. "Orang yang tidak minta PTPTN dimansuhkan, kita boleh bagi.." 
Ouch!! Hehehe... Tun M with his usual sarcasm style....
Updated Pagi 15 April 2012 : Pendapat orang ramai berkenaan tuntutan pemansuhan PTPTN. Sila tonton video di bawah :

Yang ingin diulas, adalah perkara pokok : PTPTN.

PTPTN seperti mana sedia maklum adalah badan yang memberikan bantuan pelajaran dalam bentuk pinjaman kepada para mahasiswa di IPTA dan IPTS. Bantuan yang diberikan selalunya terdapat beberapa kategori dan jenis. Seingat saya, ada yang mendapat pinjaman penuh (yuran akademik dan sara hidup) dan ada juga yang mendapat pinjaman bagi yuran akademik sahaja. Ini bermakna, bagi yang mendapat pinjaman yang merangkumi sara hidup, mereka bukan sahaja menerima duit untuk menanggung kos pembelajaran sahaja, malah kos sara hidup mereka termasuk makan, minum, pakaian, kelengkapan pembelajaran seperti barangan komputer dan sebagainya juga diberikan bantuan di dalam bentuk pinjaman.

Terbaru, saya terdengar bahawa PTPTN mencadangkan supaya elaun sara hidup yang diberikan selama ini kepada peminjam tidak lagi diberikan. Adakah ini yang membuatkan para mahasiswa melenting?

Saya beranggapan, PTPTN mula 'merajuk' setelah ramai mahasiswa yang tidak mahu menunaikan janji di dalam kontrak pinjaman PTPTN mereka sendiri. Memang kita akui, PTPTN mempunyai kelemahan, terutama di dalam mekanisme pembayaran balik. Dikatakan PTPTN mengenakan 'caj perkhidmatan' yang tinggi sebagai ganti kepada 'bunga' seperti mana pinjaman-pinjaman yang dibuat di bank-bank komersial. Bagi sesetengah pihak, inilah perbuatan paling menindas PTPTN, yakni mengenakan riba.

Saya setuju dengan pendapat ini. PTPTN tidak seharusnya mengenakan caj perkhidmatan yang tinggi dan berulang serta berkadaran dengan baki bayaran balik pinjaman. Sepatutnya, PTPTN boleh mengenakan 'caj  perkhidmatan' yang tetap bagi setiap tahun yang tinggal bagi peminjam yang ingin membayar balik wang pinjaman. Bagi saya, cara ini lebih adil dan baik kerana sudah semestinya di pihak PTPTN sendiri memerlukan pendapatan daripada caj perkhidmatan ini supaya dapat menanggung kos operasinya.

Dan saya rasakan dengan pengenalan sistem ujrah 1% oleh ptptn ini sebenarnya sudah boleh menyelesaikan masalah hukum 'riba' seperti yang dibangkitkan. Tetapi sekiranya anda google berkenaan  ujrah ini pula, ramai juga yang tidak setuju sebab katanya caj 1% tu dah 'fixed' dan lebih suka kepada pengiraan 3% daripada baki akhir... katanya yang 3% tu lagi bagus kepada peminjam, tapi soal riba entah ke mana... macam-macam....

Jadi, kita boleh andaikan dengan terbitnya sistem ujrah ini, sepatutnya tiada lagi isu riba'. Tetapi ada yang mempertikaikan sebagai contoh, katanya pinjaman pelajaran hanya RM 48,000, tapi kena bayar balik RM 61,000. Bagi beliau ini  tidak adil dan tidak Islamik lagi riba. Tetapi kita harus ingat, caj perkhidmatan yang diperkenalkan oleh PTPTN itu tidak ada bezanya jua dengan segala macam pinjaman kewangan atau pembiayaan dari bank-bank yang patuh syariah. Sebagai contoh, pembelian kenderaan melalui pembiayaan kewangan oleh bank yang patuh syariah juga tidak akan meminta bayaran balik sama dengan harga asal kenderaan. Sebuah proton Saga yang berharga RM 38,000 akhirnya akan dibayar  balik sehingga RM 50,000 kepada bank yang 'patuh syariah' berkenaan, berdasarkan jumlah pembiayaan dan tempoh bayaran balik. Jadi mengapakah tiada demo untuk menentang bank-bank tersebut?

Bagi mereka yang ingin menghapuskan PTPTN ini, pelajaran sepatutnya diberikan percuma oleh kerajaan. Saya katakan, Kerajaan telah pun banyak menanggung kos pembelajaran di IPTA-IPTA awam. Saya jangkakan, yuran tahunan di IPTA tidaklah seperti kos pembelajaran di IPTS. Sebagai bekas pelajar IPTS, saya tahu berapa banyak yang perlu dibayar setiap semester berbanding rakan-rakan di IPTA dan adakalanya mencecah lebih daripada 5 kali ganda. Jadi, kos pinjaman yang banyak ini sebenarnya boleh dikatakan adalah bagi mereka yang menuntut di IPTS.

Sekiranya dimansuhkan PTPTN, siapa pula yang akan membantu mahasiswa yang melanjutkan pelajaran mereka di IPTS? Kerajaan boleh membina IPTA-IPTA tetapi setiap sesuatu itu mesti ada hadnya. Tidak semua perbelanjaan kerajaan hanya boleh ditumpukan ke dalam bidang pengajian tinggi semata. Bagaimana pula halnya nanti, jika sekiranya semua orang diberikan peluang belajar di IPTA tanpa sebarang yuran dan tiada lagi IPTS yang wujud, adakah kerajaan perlu mengurangkan perbelanjaan di bidang lain seperti pendidikan rendah, kesihatan, pertanian, pembangunan infrastruktur dan lain-lain?

Jadi, bagi saya sebenarnya tiada isu sangat dengan PTPTN ini. Hanya menjadi hangat kerana ada ahli politik yang berani menjanjikan bulan dan bintang dengan menyatakan sesuatu yang tidak realistik mengikut keadaan sosio-politik negara ini. Seandainya betul-betul ingin memberi pendidikan percuma di peringkat tertinggi, kerajaan perlu mencari dana lain. Dan sekirnya negara barat seperti Norway di ambil contoh, maka mereka mengenakan cukai yang tinggi kepada rakyat untuk membolehkan perkara ini dilaksanakan. Persoalannya, adakah rakyat negara ini bersedia membayar cukai yang lebih tinggi untuk memberi peluang kepada semua orang yang kita belum tentu tahu serius untuk belajar, untuk diberi pelajaran secara percuma??

Inilah yang harus mahasiswa fahami. Bukan main ikut-ikutan semata-mata. PTPTN ada ruang penambahbaikannya. Penghapusannya membawa bencana. Kasihanilah mereka yang benar-benar ingin belajar. Sekiranya mereka diberikan pinjaman, mereka akan berasa lebih bertanggungjawab dan lebih serius untuk belajar. Ini kerana mereka tahu, apa yang mereka dapat bukanlah hak mereka 100%, tetapi cuma pinjaman sementara atas ehsan PTPTN supaya mereka dapat belajar dan berjaya. Hanya dengan rasa seperti ini kita dapat mengelakkan mahasiswa yang bongkak lagi tidak bersyukur dan tidak berterima kasih. 

Sebenarnya, jikalau mahasiswa benar-benar serius belajar, mereka tidak perlu pun risau akan bayaran  balik PTPTN. Sekiranya mereka mendapat CGPA 3.75 ke atas (first class degree), mereka layak untuk dikecualikan bayaran balik kepada PTPTN. Inilah sebenarnya cara 'mudah' untuk 'menghapuskan' pinjaman PTPTN.  Anda belajar rajin-rajin, dapat keputusan cemerlang dan dikecualikan daripada bayaran balik. Bukan dengan berdemonstrasi dengan menunjukkan kebiadaban dan akhlak yang buruk. 

Orang suruh belajar, dia pergi berdemo.. macam mana nak dapat convert pinjaman ke biasiswa!!

Yang dah kerja tu, bayarlah PTPTN sampai habis. Jangan ditangguhkan atau menunggu penghapusan PTPTN pulak. Kasihanilah adik-adik anda yang hendak baru belajar. Sekiranya PTPTN hanya mencatat kerugian akibat hutang yang tertangguh dan sengaja tidak dibayar, tidak mustahil, suatu hari nanti tiada lagi bantuan sara hidup diberikan, walaupun kepada pelajar yang benar-benar susah dan miskin. Anda bertanggungjawab. Anda pinjam, anda bayar. Anda sudah berjanji dan berikrar, bermula dari saat anda membuat permohonan untuk PTPTN dan menandatangani perjanjian. Jangan asyik salahkan kerajaan semata-mata!!

Akhir sekali, buat renungan semua

Siapa yang rajin, dialah untung...
"Jika perhati bangsa dagang ... Kapak beliung ditangan memegang"
Anda lihat apa yang saya lihat? Anda nampak apa yang saya nampak? Anda faham apa yang saya faham? Anda ambil iktibar dengan apa yang saya ambil iktibar? Fikir-fikirkan..

Wassalamualaikum..

PS : Bersyukur kepada Allah dan beterima kasih kepada pihak yang memberikan bantuan pelajaran dahulu dan dikecualikan bayaran balik sebanyak 75%.......

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan