Wednesday, June 27, 2007

My First Day....

Salam...

Hello everyone.. looks like it is quite a long time since this blog been updated. And now, here I am to tell a little bit of my life journey to all of you, especially my friends who always came by to read my babblings and all the stuff that i wrote. Hehehe.. i really appreciate that LOL..

Some of you might know that i've graduated from UNITEN and started to ask whether i've get a job or still looking for one. To be honest with you all, I am looking for a job, but that was back in 2 month before. For today, i had successfully hired my first job ever.. hehe.. I felt really excited about that.. after about 3 interviews with different company and different job position, finally, i've been accepted as an IT Support Analyst by a company here in Penang. The company that i worked for is actually a provider for another company (client company) which are outsourcing their Support Analyst person to cater their needs for their call centre. The client company is a big one, and they have many workplaces worldwide. In Penang only, they have like more than 10 buildings... huhu.. just imagine how big is that...

So my job is actually to help those internal users within the organization. They are calling from all over the places. Their problems usually related to OS, Network, Office tools and also other related systems. So, as a support analyst, i should be able to help them solve the problems via phone, e-mails, or chats. But for this job, i am required to assist only by phone. This week and the weeks to come would be my training weeks. So, for today i am required to stick around with seniors, and just listen to their conversation with the users. This sounds like an easy job, but once you listen to the conversation, and how they handled the issues, it would be more surprising than what you thought at first. This is what we called shadowing.

Tomorrow, i have several training class for the subjects that i need to know for the preparation of the job. That classes will take about two weeks and my shadowing will be like 3 weeks. After that i will do the reversing which i myself don't know what it actually is. This terms seems to be new to me. At first i thought i would be like a simple training on how to use the phone, how to take the calls, something like that but after my first shadowing, i began to realize that this job isn't a job that you can take it easily. You should be firm, patient and expert at what you are doing plus some soft skills that is a critical requirement for this job. People are expecting you to solve their problem and you have the responsibilities to make them satisfied with your assistance. It also requires you to do some multi-tasking LOL..

Well, i'm not so good when writing in English and i can't write more for this entry.. the more i write, the more mistakes i think i'll do.. sorry guys if my post this time is quite 'buggy' with grammar mistakes or spelling mistakes... It just a practice for me to think in English as once my teacher said, to be really fluent in English, you have to think in English.. not enough with that, you have (if can) dream in English.. so when i write, i usually let my mind take that job, and my heart talk to myself. Only by that way, i think i could improve my English when i'm alone.. off course, conversation with other people still the best thing to improve your English.. hehe.. you would never improve if you keep talking to yourself, aren't u? ;P

Wassalam..


p/s : aduih.. tegeliat lidah aku aihh.. brapa lama la nak tahan gheja baru aku nih.. harap2 lama la jugak... at least ntuk timba pengalaman...

Sunday, June 17, 2007

Opera... what?

Salam..

Apa tu opera? Opera adalah salah satu web browser yg the best... low memory consumption, faster loading page, irc, e-mail, rss dan macam2 lagi feature dalam satu suite. Opera bukan baru, dah lama.. dekat 10 tahun lebih dah.. tp tenggelam dek kepopularan IE dan FF... obviously, opera ni lack of marketing strategy, etc..

Tp, aku suka sgt pakai Opera ni.. laju.. skin plak bleh tukaq2, lg lawa dr FF... so, think different, be different, get Opera...

Baca kelebihan dia.. / Read the key factors

sedikit tambahan : hehehe.. :P

hahahaha......

Wassalam...

p/s : get 'Lynx' if u really want to be different.. lol...

Opera 9 - Always secure with OperaOpera 9 - Innovation delivered


Innovation deliveredWeb browser

Shop with confidence - new fraud protection from Opera

Opera Browser

Opera Browser

Safe online banking and shopping - New fraud protection from Opera

Friday, June 15, 2007

Mimpi?

Salam..

Post kali ni ringkas jaa... cuma nak cerita pasai mimpu aku beberapa hari lepaih.. Semua bermula bila aku termain game : motocross ni tadi, aku pon teringat keadaan dlm mimpi aku tu..

mimpi aku tu camni.. aku ni dok panjat gunung... ada 2 jalan.. satu jalan susah, yakni daki dinding gunung tu, satu lagi jalan senang yg ada tangga.. so dlm mimpi tu, aku pon panjat la ikut tangga tu.. panjat punya panjat, dekat nak sampai tu aku rasa gayat... tp sampai gak la..

kat atas gunung tu rupa-rupanya ada satu dataran.. tak la luas sangat, tp buleh la.. org yang ada pon ramai.. semua pakat dok ambik gambaq... ada gaung.. dalam.. takut nampak... dan kat dataran tu, ada plak bongkah2 batu kecik, meja kayu dan ada tong minyak kot kalo x silap.. mai satu masa tu, masing2 nak berebut naik atas tu.. aku cuba naik bongkah batu tu, tp x leh naik.. sbb aku rasa gayat.. masa nak naik meja kayu, aku x dan naik sbb org len dah penuh.. last2 skali gagah, naik jugak la ataih tong... dan gayat sgt.. mimpi berenti takat tu saja...

apa maknanya? aku sendiri x tau.. org kata, mimpi ni mainan syaitan... kdg2 saja2 pikiran kita.. dan kadang2 memberi petunjuk.. aku x tau nak kata apa... tp ada sekali tu, aku mimpi aku tgh tgk perlawanan akhir bola sepak... depa buat kat pantai langkawi.. mai skali tu, ayaq plak pasang penuh.. so apa lagi, kami semua yg dok ada pon lari la... ayaq masuk smp bangunan.. dah tu, lari la masuk kampung.. then aku terjumpak member aku.. dia ajak makan kat satu warung tuh... kat warung tuh, aku nmpk member aku lg sorang ngan bbrp lg member dia yg aku kenai dan x kenai.. aku tgk dia lama2.. ingat nak tegoq, sbb lama x bertegur sapa, tp dia cam wat x tau.. then dia pandang ke arah lain, cam nak ngelak aku jaa... aku yg ada kt warung tu pon rasa sedih, dan mimpi tu abeh camtu ja...

apa yg agak 'hairan' sket ialah, keesokan harinya, member aku yg buat x tau tuh tiba2 tegoq aku.. aik... heran gak aku.. smalam aku mimpi hg buat x tau.. tp hari ni dlm realiti hg tegoq aku? dah la mmg betui lama x tegoq menegoq.. kebetulan ka mimpi tu? atau memang isyarat yg disampaikan awal secara opposite? Wallahualam, aku x brani nak kata apa.. tp itula hakikatnya yg terjadi... tp mimpi gunung ni, aku x tau apa disebaliknya.. maybe mainan saja2.. x dak apa2 kaitan la kot...

tu saja aku rasa nak kongsi sbb dah tertengok gunung masa main moto tu... rasa cam penah pi saja.. tgk2 dlm mimpi aku arituh... hehe... ok, ntuk hilangkan rasa boring hampa ka, aku sendiri ka.. aku letak la satu game tang ni... game pingpong...

Klik Sini ntuk start main...

k la na, tima kasih baca mimpi aku yg tah hapa2 tuh.. huhu..

Wassalam...

p/s: dok cari gheja lagi...

Monday, June 11, 2007

Rempit : Ambiklah Iktibar...

Salam...

Kepada geng-geng rempit, ambil lah iktibar.. sayangilah nyawa kamu~



Berhati-hati di jalan raye... hehe...

Baca nasihat penuh dariku...


Wassalam...

Saturday, June 09, 2007

Let's go pool 'diving'...

Salam...

Did I say diving? well, it should be potting.. hehe :P
Check out this cool game (what again? did i say 'cool'? hahahaha...). Always is my favourite game in any flash arcade i've played, either at Uniten UG forum or outside forums.




Happy diving... errr... potting...

Wassalam...

p/s : What a pool.... :P.. and... I miss you.. lol...

Thursday, June 07, 2007

Pendidikan Anak2 Islam (jilid 2) - Siri 5, 6, 7

Salam...

Hehehe... first skali, nak ucap tahniah kat Pak Lah sbb akan melangsungkan perkahwinan pada sabtu ni.. huhu.. harap2 Pak Lah pasni akan jadi lagi kuat dalam menerajui negara serta berfikiran lebih matang serta tidak merugikan negara amnya dan org Islam/Melayu khususnya. Bini dah ada Pak Lah, x kan nak lembek2 lagi.. takkan nak tidor2 lagi... harap Pak Lah sedar dan mengambil iktibar serta nasihat daripada mantan PM, Tun Mahathir..

Ok, habeh bab Pak Lah.. la ni kita sambung apa yg telah dimulakan.. x mau la wat gheja sekerat2 kan... ni lah dia... sambungan rumusan/ulasan tarbiyatul awlad fil Islam....


5. Perkahwinan dan perhubungan jantina.

Manusia dicipta Allah S.W.T dengan naluri tersendiri, kecenderungan ke arah seks yang berlainan. Semua ini ialah kebesaran Allah yang telah mengatur supaya manusia dapat menerusan keturunan mereaka sendiri.

Pandangan Islam terhadap seks.
Seks dalam Islam hanya halal apabila berlaku perkahwinan. Islam menghalalkan fitrah manusia ini dalam garis perkahwinan supaya tidak berlaku masalah di kemudian hari.

Islam melarang meninggalkan perkahwinan.

  • Sesiapa yang mampu berkahwin hendaklah berkahwin kerana nabi pernah bersabda “Barangsiapa yang mampu bernikah, kemudian dia tiada bernikah, maka dia bukan dari golongan ku”.
  • Hidup secara rahib dan bujang adalah ditentang Islam kerana ia sama sekali menentang fitrah manusia.
  • Ini dengan jelas menunjukkan Islam adalah agama yang fitrah dan menjamin akan survival manusia di bumi yang sementara ini.

Menumpahkan syahwat pada yang halal mendapat pahala.

  • Jika menumpahkan syahwat pada yang haram mendapat dosa, sudah tentu menumpahkan syahwat pada yang halal mendapat pahala.
  • Tiadalah ungkapan “persetubuhan seseorang kamu dengan isterinya juga sedekah” dianggap boleh membantutkan usaha dakwah, kerana setiap yang di Islam itu mempunyai keutamaan yang lebih dari satu lagi mengikut apa yang telah digariskan oleh syara’.


Peranan wanita Islam dalam jihad dan dakwah

  • Wanita bukan menjadi pemuas syahwat sahaja, malah lebih dari itu, mereka juga turut keluar untuk berjihad fisabilillah, ketika waktu dan peluang tertentu.
  • Antara tugas wanita di medan perang ialah membantu memikul senjata, menguruskan orang-orang yang cedera, menjaga orang-orang yang sakit, memindahkan orang-orang yang mati, memasak makanan dan sebagainya.

Mengapa Allah mensyariatkan perkahwinan.

Perkahwinan disyariatkan sebagai asas kepada memelihara keturunan. Juga disebabkan kerjasama yang wujud antara suami dan isteri dimana mereka boleh membantu antara satu sama lain dalam hal-hal berkaitan tanggungjawab kekeluargaaan. Perkahwinan dapat mengelakkan daripada penyakit dan masalah yang melanda manusia. Selain itu perkahwinan dapat menenteramkan hati, jiwa dan rohani. Dan antara faedah yang agak penting ialah untuk melahirkan zuriat islam yang soleh.

Ibu bapa perlu memahami, apabila anak-anak mengetahui akan sedikit sebanyak mengenai kekeluargaan dan perkahwinan, mereka mesti akan lebih cenderung ke arah itu. Oleh itu, bantulah mereka jika mereka sudah bersedia untuk berkahwin, benarkan sajalah supaya mereka tidak terjerumus ke lembah maksiat yang hina, jijik dan kotor. Jika mereka tidak cukup dari segi kewangan bantulah, kerana ia lebih bagus daripada membiarkan mereka terus membuat maksiat.

Berkhalwat dengan isteri pada malam pengantin.

Setelah diajar akan kena perlu kepada perkahwinan, hendaklah diberitahu apa yang perlu dilakukan setelah berkahwin, bermula malam pertama hingga selesai aktiviti malam itu. Dalam melakukan hubungan seks, Islam telah mengajar kita dengan syariatnya ycang cukup sempurna. Inilah adab-adab malam pertama….

Ø Sunnat bagi suami, meletakkan tangan ke atas kepala isteri, membaca bismillah dan mendoakan baginya, memohon keberkatan. Maksud doa : “Ya Allah! Ya Tuhanku! Sesungguhnya aku memohon Engkau akan kebaikannya dan kebaikan yang Engkau ciptakan dia, serta aku berlindung dengan Engkau dari kejahatnnya dan kejahatan uang Engkau ciptakan dia.”

Ø Sunnat bagi kedua-dua pengantin bersembahyang sunat 2 rakaat, dan sama-sama sesudah itu berdoa kepada Allah seperti maksudnya : “ Ya Allah! Ya Tuhanku! Turunkanlah keberkatan bagiku kepada isteriku, dan turunkanlah keberkatan untuk mereka dengan ku. Ya Allah! Ya Tuhanku! Kumpulkanlah kami berdua selama Engkau mengumpulkan dengan kebaikan. Dan pisahkanlah kami berdua selama Engkau pisahkan kepada kebaikan.”

Ø Sunnat bagi pengantin lelaki berlembah lembut dengan isteri, serta membawa sedikit makanan atau minuman. Dengan ini akan menambahkan lagi perasaan kasih dan sayang antara keduanya.

Ø Dalam adab bersentuhan, hendaklah menanggalkan pakaian masing-masing kerana pergerakan akan lebih mudah dan ia merehatkan badan. Kemudian hendaklah mereka duduk di dalam satu selimut. Tetapi hendaklah tidak telanjang bulat kerana ia seumpama binatang. Oleh itu hendaklah ditutup badan.

Ø Hendaklah bersenda gurau, berpeluk-peluk serta bercium-ciuman terlebih dahulu antara mereka.

Ø Hendaklah semasa persetubuhan tidak tergopoh gapah, kerana perempuan lebih lambat keluar air maninya. Oleh sebab itu perlu bunga-bunga terlebih dahulu.

Ø Sebelum memulakan jimak. Hendaklah
membaca doa “Dengan Nama Allah, ya, Tuhanku, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan terhadap apa yang akan Engkau kurniakan kami!”.

Ø Boleh
mendatangi isteri samada dari depan, belakang atau tepi asalkan arah tujuan ialah faraj, yakni kemaluan hadapan.

Ø Sebaik-baik cara berjimak ialah lelaki di atas peremuan.

Ø Jika ingin mengulangi jimak, disunnatkannya berwuduk terlebih dulu. Ini kerana ia akan menyegarkan kembali tubuh badan.

Ø Yang lebih utama bagi suami isteri ialah menyegerakan mandi. Tetapi jika malas, hendaklah berwuduk sebelum tidur. Mandi diutamakan supaya mereka tidak malas bila hendak mandi apabila waktu subuh.

Ø Harus suami dan isteri mandi sekaligus dalam satu tempat, dan
telanjang namun yang lebih utama ialah dengan kain basahan.

Perkara larangan mengenai Jimak.

Ø Dilarang menceritakan kepada orang lain, walau dengan apa cara sekalipun, samada suami atau isteri cara mereka melakukan persetubuhan itu.


Ø Dilarang menyetubuhi isteri melalui lubang dubur (pantat). Ia mengundang penyakit dan dilaknat Allah.


Ø Haram mendatangi isteri pada waktu Haidh dan Nifas, kerana ia boleh mendatangkan penyakit.


Nasihat dan panduan dari ahli bidang ini.

  • Sederhana dalam memuaskan syahwatnya. Dikatakan batasan sederhana ialah 2 kali seminggu. Boleh ditambah atau dikurang mengikut kemampuan masing-masing. Batasan ini perlu supaya tubuh tidak mudah letih.
  • Mulakan dengan rabaan dan gurauan mesra.
  • Datangilah isteri pada masa tertentu, yakni dikala perasaannya tiada mempunyai masalah.
  • Sebelum mencabut zakar, pastikanlah isteri telah mencapai kelazatan seperti mana yg si suami telah rasai.
  • Hukum persetubuhan ialah harus pada semua bulan, masa dan ketika kecuali waktu yang diharamkan seperti puasa fardhu dan haidh serta nifas.
  • Waktu yang sunnat pula ialah pada malam Jumaat dan hari Jumaat.
  • Isteri perlu menjaga hati suami dengan berlemah lembut. Jangan menolak permintaan suami hingga suani berasa marah. Jika berpuasa sunnat, hendaklah diminta izin pada suami terlebih dahulu.



6. Apabila tidak punya wang untuk berkahwin!


Wang merupakan antara asas kebahagiaan dan tiang kehidupan. Namun terdapat pemuda-pemuda yang mahu berkahwin, tetapi mereka tidak mempunyai wang. Mereka ingin mengelak dari melakukan maksiat dengan membuat pengikatan yang suci. Tetapi, kerana tidak mencukupi wang, tiada boleh bagi mereka untuk mengikat ikatan suci itu. Untuk itu, mereka ini haruslah menahan diri dari melakukan maksiat dan memelihara kemaluan mereka. Untuk itu mereka bolehlah mengikut panduan ini :

· Berkahwin pada usia muda.
· Berterusan dalam puasa sunnat.
· Menjauhkan diri dari perkara yang membangkitkan nafsu.
· Memenuhi masa lapang dengan hal-hal bermanfaat.
· Berkawan dengan teman yang soleh.
· Menyimpan sifat takut kepada Allah.
· Menghindarkan mata dari segala yang diharamkan agama.
· Menguatkan pengaruh agama di dalam diri.

7. Apakah harus berterus terang dengan anak mengenai seks?

Persoalan yang timbul ialah, patutukah diajar anak-anak remaja akan cara-cara berlakunya persetubuhan sebagai salah satu persediaan terhadap mereka ke alam perkahwinan. Jawapannya ialah harus dibentangkan akan hukum-hukum dan berterus terang kepada anak-anak mengenai hal ini. Dan menjadi wajib sekiranya pertanyaan adalah yang bersifat mengenai hukum. Ini kerana di dalam Al-Quran sendiri ada menceritakan hal-hal tersebut.


Ok, setakat ini dulu Fasal ke 2.. lps ni smbg Fasal ke 3, bab lain plak perbincangan dia...

Wassalam..

Tuesday, June 05, 2007

Asal Bangsa Melayu?

Salam...

Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum.

Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan nama bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia... sekurang2nya kita boleh bezakan antara bahasa Melayu dan bahasa Malaysia...

Bahasa Malaysia milik semua... yaaaa.. milik semua.. tapi jangan sampai satu hari nanti, tanah Melayu pon jadi Tanah Malaysia dan akan di claimed sebagai tanah milik semua... mungkinkah hilang Melayu di dunia? tak mustahil.. mula2 bahasa... kemudian yang lain-lain.... Bukan nak rasis dengan rakan-rakan kaum lain, cuma menyampaikan kebimbangan dan pendapat sahaja... Urm, seperti mana yang kita belajar, asal usul bangsa Melayu adalah keturunan Iskandar Zulkarnain Makadonia, seperti yg termaktub dalam Sulalatus Salatin.. dan pancar bangsa Melayu itu dari bukit siguntang... namun, ada baiknya kita melihat 'extended version' dari kisah ini, satu teori yang menceritakan tentang asal usul bangsa Melayu itu sendiri... pendapat ini diambil dari forum FORUM MyKMU @ KMU



kakikuda menulis :

Menurut apa yang saya fahami dari kajian sejarah, budaya, bahasa, filologi, etnologi dll semua anak-cucu-cicit keturunan Nabi Ibrahim a.s adalah berbangsa Aryan termasuk Bangsa Melayu. Sementara Nabi Ibrahim adalah dari keturunan Yafiz anak ke tiga dari tiga anak Nabi Nuh yang terselamat dari banjir besar (anak nabi nuh ialah Sam, Ham dan Yafiz). Bangsa Melayu adalah anak-cucu-cicit nabi ibrahim dari isterinya yang ke-empat iaitu Siti Keturah.

Jadi Nabi Ibrahim adalah bapak segala orang-orang Aryan. Nabi Ibrahim dipercayai mempunyai empat orang isteri dan bukan dua orang isteri sahaja iaitu Siti Sarah dan Siti Hajar seperti yang di ketahui oleh ramai orang. Di percayai Raja Aryan yang paling agung sekali ialah Iskandar Zulkarnain yang penjelajahannnya untuk menyatukan orang-orang Aryan di seluruh dunia dengan agama Tauhid bukan berperang menakluki bangsa-bangsa Asia seperti yang difitnahkan Barat untuk memburukkan imejnya mengkafirkannya dan memecah-belahkan orang-orang Aryan, yang namanya seperti yang dinyatakan di dalam Quran:-

Isteri-isteri Nabi Ibrahim:-

1. Siti Sarah - daripadanya lahir suku-suku kaum Bani Israel yang terdiri daripada 12 suku.

2. Siti Hajar - daripadanya lahir suku-suku kaum Arab

3. Tidak di ketahui dengan jelas

4. Siti Keturah - daripadanya lahir 15 suku bangsa-bangsa yang di hantar ke Timur termasuk ke dunia Melayu.

Tanah-tanah Orang Aryan:-

Untuk makluman, tanah-tanah di mana letaknnya bumi bangsa-bangsa Aryan ialah Jerman, Turki, Bosnia, Albania, negara-negara Arab, orang-orang Yahudi, Iran, negara-negara Asia Tengah, Chechnya, Afghanistan, Pakistan, Monggoloid (Monggolia, Jepun dan Korea), orang Aryan India dan Dunia Melayu. Kebanyakkan orang-orang Aryan menganut agama Islam kecuali dari beberapa negara seperti Jerman, Monggol, Jepun, Korea dan sesetengah orang Aryan di India. Tetapi penglibatan Jerman dengan Nazi hasil perancangan busuk Yahudi (orang Aryan yang derhaka kepada Allah) telah memburukkan nama orang Aryan di seluruh dunia sehingga kebanyakkan etnik-etnik Aryan terpaksa menyembunyikan identiti Aryan mereka untuk mengelakkan fitnah Nazi.

Kisah Nabi Nuh:-

Menurut kisahnya suatu hari ketika Nabi Nuh a.s tengah tidur di biliknya tiba-tiba angin bertiup kencang dari pintu tingkap rumahnya sehingga terbuka kain yang dipakainya sehingga menampakkan auratnya. Lalu masuk anaknya yang sulung iaitu Ham yang ternampak bapanya terdedah aurat ketawa seperti mempersenda-sendakan bapanya. Anaknya yang kedua Sam ternampak lalu memalingkan mukanya ke arah lain. Tetapi anaknya yang ke tiga iaitu Yafiz yang ternampak mengambil sehelai kain lalu menutup aurat bapaknya kerana menghormati bapaknya.

Setelah nabi Nuh bangun melihat perihal yang demikian meramalkan (curse) masa depan anak-anaknya dengan mengatakan dari keturunan Ham akan lahir bangsa kulit hitam dan kuning (Negro, Tamil dan Sino-Cina) yang akan menjadi hamba kepada saudara-saudaranya yang lain. Dari keturunan Sam akan lahir penguasa-penguasa yang zalim (bangsa Eropah/Viking) yang suka menindas bangsa-bangsa yang lain. Sementara itu dari Yafiz akan lahirnya nabi-nabi dan rasul-rasul yang akan membawa agama Allah kepada umat manusia.

Asal-Usul Melayu:-

Bangsa Melayu dipercayai dari suku etnik Aryan yang berasal dan berhijrah dari pergunungan tanah tinggi Caucasus Asia Tengah kira-kira 5,000 SM iaitu kira-kira 7,000 tahun lepas ke Asia Tenggara sewaktu penyebaran anak-cucu Nabi Ibrahim a.s ke seluruh dunia untuk mengembangkan ajaran Tauhid dan mencari penempatan baru bagi orang-orang Aryan. Penempatan Melayu yang pertama adalah di tanah tinggi di Sumatera sebelum orang Melayu berkembang ke seluruh Asia Tenggara. Perkataan 'MELAYU' dipercayai berasal dari perkataan 'MALAYA' iaitu merujuk kepada pergunungan 'HI-MALAYA' yang menganjur dari India sehingga ke Asia Tengah.

Perkataan 'MELAYU' juga berasal dari perkataan 'MO-LAYU' dalam bahasa Sanskrit yag bermaksud 'MULA-SAMPAI' yang bermaksud orang Melayulah etnik yang mula-mula sampai dan mendiami Asia Tenggara dan bukannya etnik Hindu Tamil atau etnik berkulit langsat. Jadi memang sahlah orang Melayu adalah tuan punya sebahagian besar dari Asia Tenggara ini.

Orang-orang Jerman adalah orang-orang Aryan yang berhijrah dari Asia Tengah ke Eropah beribu-ribu tahun yang dulu. Saintis-saintis Jerman banyak yang mengesahkan yang orang Melayu adalah etnik Aryan yang berpindah dari Asia Tengah ke Asia Tenggara berdasarkan persamaan budaya, bahasa, nyanyian, pakaian dan adat istiadat.

Orang Melayu menganut agama nabi Ibrahim iaitu menyembah Allah yang satu sehingga agama ini pupus dan kemudiannya orang Melayu menganut agama Buddha Mahayana yang tidak menyembah patung atau berhala tetapi lebih kepada spritiual motivated sebelum menganut agama Islam pada abad ke-7 iaitu ketika masa Nabi Muhammad s.a.w masih hidup. Selepas kedatangan nabi Muhammad s.a.w orang-orang Melayu menganut kembali agama Allah meninggalkan agama Buddha Mahayana sebagai kesinambungan daripada agama nabi Ibrahim yang ditinggalkan dulu hasil dari dakwah orang-orang Aryan Arab dan Aryan India (root Aryan bertemu root Aryan). Perlu dinyatakan di sini yang orang Melayu tidak pernah menganut agama Hindu penyembah patung dan berhala seperti yang di gembar-gemburkan oleh sesetengah ahli sejarah.

Bahasa Melayu berakar-umbi dari Bahasa Sanskrit iaitu bahasa rasmi orang-orang Aryan dan tulisan Melayu adalah tulisan Rencong yang digunakan secara meluas di dunia Melayu sebelum kedatangan tulisan Roman (Rumi) yang menggantikan tulisan rencong hasil daripada penjajahan barat pada abad yang ke-15.

Empayar-empayar Melayu adalah Chen-la (sebelum masihi), Funan (abad 1M-3M) dan Sriwijaya (abad 3M-15M termasuk Melaka). Empayar Sriwijaya adalah empayar Melayu yang teragung kerana di sinilah bahasa, budaya dan adat-isitiadat orang-orang Melayu tercipta. Sriwijaya adalah antara 7 empayar yang terbesar di dunia pada masa itu iaitu Andalusia, Turki, Baghdad, Bukhara, Monggol India, empayar Monggol di China dan Sriwijaya. Empayar Sriwijaya merupakan empayar yang terkaya sekali di antara tujuh empayar tersebut kerana penguasaannya ke atas selat Melaka sebagai pusat perdagangan antara timur dan barat serta kaya dengan emas dan permata. Pada masa itu orang-orang Melayu di Asia Tenggara BERSATU dan membentuk empayar Sriwijaya iaitu Persekutuan Negara-Negara Melayu Asia Tenggara yang meliputi dari Segenting Kra Pattani, Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi, Sumbawa, Filipina, Kemboja dan Selatan Vietnam (Champa) iaitu masing-masing negara-negara Melayu mempunyai raja-raja Melayu dan sistem politik tersendiri tetapi mempunyai pakatan ekonomi, politik dan ketenteraan bersama yang berpusat di Palembang, Sumatera.

Sehingga dikatakan Sriwijaya merentangkan rantai besi di antara selat Melaka untuk mengutip cukai daripada kapal-kapal yang lalu di situ.

'SRI-WI-JAYA' berasal daripada perkataan 'SHRI-DVI-JAYA' dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud 'Cahaya-Dua-Kemenangan' iaitu kemenangan pertama mengalahkan Kemboja pada abad ke-6M dan kemenangan kedua mengalahkan Jawa pada abad ke-11M.

Yang menariknya di sini model Kesatuan Eropah (EU) dan NATO adalah diadaptasi dari model Sriwijaya untuk menyatukan bangsa-bangsa Eropah yang selalu berperang dan berpecah-belah sesama sendiri dan NATO adalah pakatan tentera menghadapi musuh luar.

Pada masa itu terdapat sebuah universiti Melayu di Nalanda, Benggala di mana anak-anak Melayu terutamanya dari Sumatera belajar agama Buddha Mahayana di sana. Orang-orang Melayu menganut Islam melalui pedagang-pedagang Sriwijaya yang berniaga dengan orang-orang Arab dan India.

a) Sifat-sifat orang Aryan (dari keturunan Yafiz):-
1. Mempunyai rasa malu dan maruah yang tinggi tetapi mengigit bila rasa maruahnya tergugat.
2. Mempunyai rasa tolak-ansur yang tinggi,
3. Gagah dan Berani ketika berperang tidak takut mati

b) Bangsa-bangsa Eropah (bangsa kulit putih) adalah Bangsa Viking dari keturunan Sam. USA juga di kenali sebagai negara Uncle Sam iaitu sebagai tribute terhadap Sam, datuk mereka.

c) Bangsa-bangsa sudroid (pariah) Afrika, Tamil dan Cina berkulit langsat dari keturunan Ham.

Apa yang aku nak bagitau di sini adalah orang Melayu adalah satu bangsa yang agung dan dihormati di masa yang lampau supaya menjadi peringatan dan semangat untuk kita lebih berjaya di masa hadapan. kita mempunyai sejarah, maruah, kedudukan yang tinggi di mata dunia dan tidak seperti keturunan Ham yang ada di negara kita iaitu bangsa-bangsa yang asalnya buruh-buruh kasar yang di bawa British untuk menyemakkkan dan mengotorkan negara kita. Kita perlu memotong dan mengerat kaki-kaki dan tangan-tangan yang mengotorkan bumi kita dan buangkan ke laut supaya memberi peringatan agar jangan kurang ajar di bumi orang Aryan seperti mana orang-orang Aryan yang lain yang memotong musuh-musuh mereka.



Bagaimana? boleh kita percaya? boleh kita terima? Wallahualam.. aku sendiri pon tak tau nak kata camna.. apa pon, ini cuma satu teori.. teori ni boleh betul, boleh tak betul, boleh tepat, boleh tersasar.. yang penting, bukan masa lalu untuk terlampau difikirkan, tapi nasib anak bangsa di masa hadapan... jadikan kisah atau 'teori' ini satu yang untuk difikir apa yang tersurat, apa yang tersirat...

Sekian dulu...

Wassalam...
p/s: Yang aku strike kat ataih tu, tandanya aku kurang setuju, walau dalam hati ada terasa. Buat apa nak siksa bunuh orang.. bukan boleh maju dengan macam tu.. Wallahualam...

Sunday, June 03, 2007

Pendidikan Anak2 Islam (jilid 2) - Siri 4

Salam..

Haaa.. dalam beberapa bulan lepaih, kita ada bincang sket pasai buku tarbiatul awlad fil Islam... perbincangan tuh sebenaqnya aku punya ulasan aku masa amik ISLB123 dulu... so saja letak.. ni aku nak sambung siri ke 4 dia noo...


4. Mendidik anak hukum-hukum mengenai orang yang baligh.

Adalah perlu mendidik anak-anak mengenai kecenderungan seks sejak mereka di peringkat tamyiz yakni tahu membezakan. Pada umur mereka sudah murafik (12-15 tahun), perlu diterangkan bahawa apabila keluar mani dari zakar, dengan rasa syahwat dan memancut, mereka sudah menjadi dewasa yakni baligh dan jatuhnya hukum seperti orang-orang dewasa ke atas mereka. Begitu juga kepada anak perempuan, perlu diterangkan seawal usia 9 tahun pabila keluarnya cecair kuning dan melekat dari farajnya, maka ia sudah baligh dan mukallaf dalam agama serta jatuh hukum orang dewasa ke atasnya. Adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa menerangkan hal ini kepada mereka. Maka perlu diajar beberapa hukum untuk mengajar mereka apa yang perlu dilakukan sekiranya perkara-perkara tersebut terjadi. Antaranya :


1. Tiada wajib mandi, jika hanya bermimpi tapi tiada basah pada pakaiannya, samada anak lelaki atau perempuan.


2. Jika terjaga dari tidur, mendapati pakaiannya basah-basah, tetapi tidak ingat samada bermimpi atau tidak, maka wajib baginya mandi samada lelaki atau perempuan.


3. Mani yang keluar dari lelaki atau peremuan secara memancut dan syahwat, samada dengan melancap atau lain-lain, diwajibkan mandi ke atasnya. Perlu diterangkan, cecair yang keluar secara tidak memancut dan syahwat adalah disebabkan penyakit dan beberapa keadaan seperti terlalu sejuk, maka tidak diwajibkan mandi ke atasnya.


4. Termasuknya zakar sekadar hasyafah, ke dalam kemaluan depan atau belakang, maka hendaklah mandi wajib, samada tuan punya zakar dan orang yang dimasuki itu, samada keluar mani atau tidak.


5. Wajib mandi bagi wanita yang sudah berhenti dari haidh dan nifas.


6. Ajarilah anak akan fardhu bagi mandi wajib, sunnat dan cara yang sepatutnya mandi.


7. Juga perlu diterangkan larangan-larangan semasa dalam keadaan berhadas besar.



Sekian dulu, nanti kita sambung lagi...

Wassalam...

Friday, June 01, 2007

Some 'Savvy' Games

Salam..

Hi all.. how about some 'savvy' game on this quiet, peaceful friday evening huh? :P

Click Here To Play




and lol, read the instructions before you start.. hahaha...

Wassalam..

p/s: and uh.. 'bout yesterday interview : no luck, try again.. haha.. seems fine on your first interview, right? ;)