Posts

Showing posts from May, 2008

Bapak, Terima Kasih!

Assalamualaikum..




Kasihnya ibu membawa ke syurga..
Kasihnya ayah berkorban nyawa...



Buat ayahanda yang dikasihi..
Anakmu kini di perantauan mencari rezeki...
Sebagai manamu dahulu sanggup berkorban...
Demi sesuap nasi untuk ibu dan juga anakmu...
Dan sungguh, baru ku tahu..
Susahnya dan perit apa yang telah kau lalui...
Bau ku sepeti bau mu pulang dari kerja...
Baru ku sedar ayah, kita serupa!

Duhai Ayah,
Biar jasamu tidak sehebat ibu...
Namun tanpamu siapalah aku...
Dari titisan keramatmu, maka terbentuk aku..
Mewarisi darah tanah rencong, nenek moyangku...

Ayah, tanpamu siapalah aku kini...
Engkau setia berkorban demi kebahagiaanku...
Tanpa mengira kesenanganmu, anak-anak engkau dahulukan...
Dan hasilnya kini, kami berjaya di bidang masing2...

Jika sekeping kertas itu sebagai buktinya....
Maka sekeping kertas itu tiada nilainya dengan keringatmu..
Kerna tanpa basah peluhmu, penat jerihmu...
Tak mungkin ku memilik sekeping kertas itu...

Ayah, kini ku berterima kasih...
Atas setiap kali sebatan yg kau berikan…

Situasi Semasa : Penin aku penin!!!!

Assalamualaikum..


kita semua sepakat~~
di kampung la pening lalat~
mengucapkan selamat~~
pengantin baru~~


Wassalamualaikum...

- hahaha.. dah lama x wat short & misterious post ni kan.. ekeke.. nak kupas? silaa silaaaa.. jangan pening dah... O Allah, save us... save 'us'.. save our country..

Warisan - Sudirman

Assalamualaikum....



Warisan


Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menghunus senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini


Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan


---

Wassalamualaikum....Seboleh2, Fi Sabilillah... Alif, Ba, Ta..

Guru Oh Guru...

Assalamualaikum...

Bersempena hari guru, terimalah..

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.


GURU OH GURU

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti…

Warkah untuk ibuku..

Image
Assalamualaikum,

Mak, dikala ini, anak mak yg sorang ni rindu sangat dekat mak...
Kalau boleh chek nak balik, cium tangan mak, peluk mak...
Masakan tidak mak, dulu masa chek kecik mak selalu peluk chek, cium chek....
Chek suka sangat masa mak buat macam tu dulu....
Chek rasa selamat sangat.... Chek rasa senang sangat....
Kalau boleh, chek nak pi balik zaman tu...
Nak macam tu selama-lamanya....

Mak, ingat dak dulu.. Chek selalu dok menyusahkan mak...
Chek dok selalu mintak barang yang bukan-bukan...
Majalah, komik, mainan.. apa saja...
Bila mak tak belikan, chek ingat mak tak sayang kat chek.....
Chek rasa macam chek ni bukan anak mak...
Tapi lama-lama, mak beli jugak....
Walaupun terpaksa pakai duit belanja dapoq yg bapak bagi.....
Mak, maafkan anak mak yg sorang ni sebab dah banyak bagi susah mak...

Mak, chek ingat dulu.. chek kalau boleh tak suka mak mai sekolah..
Konon-konon chek malu... Mak chek tak lawa...
Chek malu, konon-konon nanti orang kata check manja dengan mak...
Tapi la ni kalau boleh, ch…

Mother - Sami Yusuf

Mother - Sami Yusuf
--------------------

Blessed is your face
Blessed is your name
My beloved
Blessed is your smile
Which makes my soul want to fly
My beloved
All the nights
And all the times
That you cared for me
But i never realised it
And now it’s too late
Forgive me

Now i’m alone filled with so much shame
For all the years i caused you pain
If only i could sleep in your arms again
Mother i’m lost without you

You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only i knew what i know today
Mother i’m lost without you

Ummahu, ummahu, ya ummi
Wa shawqahu ila luqyaki ya ummi
Ummuka, ummuka, ummuka ummuka
Qawlu rasulika
Fi qalbi, fi hulumi
Anti ma’i ya ummi
Mother... mother... o my mother
How i long to see o mother
“your mother, your mother, your mother”
Is the saying of your prophet
In my heart, in my dreams
You are always with me mother

Ruhti wa taraktini
Ya nura ‘aynayya
Ya unsa layli
Ruhti wa taraktini
Man siwaki yahdhununi
Man siwaki yasturuni
Man siwa…

Berbuat Baik kepada Ibu Bapa

Image
Assalamualaikum...

Marilah sama-sama kita melihat satu lagi topik yang perlum diambil berat oleh setiap muslimin dan muslimat... mudah-mudahan dengan apa yang dipaparkan disini dapat memberi kesedaran dan pemahaman dalam mematuhi perintah Allah.

Di dalam Al-Quran, terdapat ayat-ayat berkaitan yang menyuruh umat Islam menunaikan hak masing-masing terhadap ibu bapa. Antara intipati suruhan tersebut dirangkumkan dalam rangkaian ayat-ayat Quran di bawah...

Berbuat baik kepada ibu bapa

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu dan sememangnya kamu orang-orang…

Bersatu....

Image
Salam..

Mari kita fikir sejenak...



Bersatu
Album : Senyum
Munsyid : Raihan
http://liriknasyid.com


Menjadi harapan untukku menyaksikan
Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati

Hilangkan yang keruh ambillah yang jernih
Tiada yang lebih berharga selain dari perpaduan

Lupakanlah segala persengketaan
Hubungkan kembali tali persaudaraan

Karena orang beriman itu bersaudara
Saling bertolong bantu berkasih mesra
Agar generasi kita di masa hadapan
Bangga dengan apa yang kita wariskan

Bersatu kita teguh
Bercerai kita roboh
Yang berat sama dipikul
Yang ringan dijinjing sama

Sepakat membawa berkat
Asas hidup bermasyarakat
Amalkan hidup yang sehat
Selamat dunia akhirat




"Atas semangat kemanusiaan dan keamanan sejagat, kami atas nama rakyat Malaysia dari pelbagai kaum dan keturunan serta fahaman politik yang berbeza-beza, berkongsi rasa, cita dan perjuangan dengan seluruh rakyat Palestin yang mempertahankan hak di bumi kelahiran mereka.

Kami menggesa seluruh warga dunia agar turut serta meny…

Che Det Returns : The Blog

Image
Salam...

Mantan Presiden UMNO dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad telah memulakan blog beliau sendiri... sila lawati di :

http://www.chedet.com



Digarhayu Tun Mahathir!!! Mudah-mudahan sentiasa memberi pandangan bernas buat tatapan dan percambahan fikiran anak muda...

Wassalam