Asal Bangsa Melayu?

Salam...

Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum.

Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan nama bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia... sekurang2nya kita boleh bezakan antara bahasa Melayu dan bahasa Malaysia...

Bahasa Malaysia milik semua... yaaaa.. milik semua.. tapi jangan sampai satu hari nanti, tanah Melayu pon jadi Tanah Malaysia dan akan di claimed sebagai tanah milik semua... mungkinkah hilang Melayu di dunia? tak mustahil.. mula2 bahasa... kemudian yang lain-lain.... Bukan nak rasis dengan rakan-rakan kaum lain, cuma menyampaikan kebimbangan dan pendapat sahaja... Urm, seperti mana yang kita belajar, asal usul bangsa Melayu adalah keturunan Iskandar Zulkarnain Makadonia, seperti yg termaktub dalam Sulalatus Salatin.. dan pancar bangsa Melayu itu dari bukit siguntang... namun, ada baiknya kita melihat 'extended version' dari kisah ini, satu teori yang menceritakan tentang asal usul bangsa Melayu itu sendiri... pendapat ini diambil dari forum FORUM MyKMU @ KMU



kakikuda menulis :

Menurut apa yang saya fahami dari kajian sejarah, budaya, bahasa, filologi, etnologi dll semua anak-cucu-cicit keturunan Nabi Ibrahim a.s adalah berbangsa Aryan termasuk Bangsa Melayu. Sementara Nabi Ibrahim adalah dari keturunan Yafiz anak ke tiga dari tiga anak Nabi Nuh yang terselamat dari banjir besar (anak nabi nuh ialah Sam, Ham dan Yafiz). Bangsa Melayu adalah anak-cucu-cicit nabi ibrahim dari isterinya yang ke-empat iaitu Siti Keturah.

Jadi Nabi Ibrahim adalah bapak segala orang-orang Aryan. Nabi Ibrahim dipercayai mempunyai empat orang isteri dan bukan dua orang isteri sahaja iaitu Siti Sarah dan Siti Hajar seperti yang di ketahui oleh ramai orang. Di percayai Raja Aryan yang paling agung sekali ialah Iskandar Zulkarnain yang penjelajahannnya untuk menyatukan orang-orang Aryan di seluruh dunia dengan agama Tauhid bukan berperang menakluki bangsa-bangsa Asia seperti yang difitnahkan Barat untuk memburukkan imejnya mengkafirkannya dan memecah-belahkan orang-orang Aryan, yang namanya seperti yang dinyatakan di dalam Quran:-

Isteri-isteri Nabi Ibrahim:-

1. Siti Sarah - daripadanya lahir suku-suku kaum Bani Israel yang terdiri daripada 12 suku.

2. Siti Hajar - daripadanya lahir suku-suku kaum Arab

3. Tidak di ketahui dengan jelas

4. Siti Keturah - daripadanya lahir 15 suku bangsa-bangsa yang di hantar ke Timur termasuk ke dunia Melayu.

Tanah-tanah Orang Aryan:-

Untuk makluman, tanah-tanah di mana letaknnya bumi bangsa-bangsa Aryan ialah Jerman, Turki, Bosnia, Albania, negara-negara Arab, orang-orang Yahudi, Iran, negara-negara Asia Tengah, Chechnya, Afghanistan, Pakistan, Monggoloid (Monggolia, Jepun dan Korea), orang Aryan India dan Dunia Melayu. Kebanyakkan orang-orang Aryan menganut agama Islam kecuali dari beberapa negara seperti Jerman, Monggol, Jepun, Korea dan sesetengah orang Aryan di India. Tetapi penglibatan Jerman dengan Nazi hasil perancangan busuk Yahudi (orang Aryan yang derhaka kepada Allah) telah memburukkan nama orang Aryan di seluruh dunia sehingga kebanyakkan etnik-etnik Aryan terpaksa menyembunyikan identiti Aryan mereka untuk mengelakkan fitnah Nazi.

Kisah Nabi Nuh:-

Menurut kisahnya suatu hari ketika Nabi Nuh a.s tengah tidur di biliknya tiba-tiba angin bertiup kencang dari pintu tingkap rumahnya sehingga terbuka kain yang dipakainya sehingga menampakkan auratnya. Lalu masuk anaknya yang sulung iaitu Ham yang ternampak bapanya terdedah aurat ketawa seperti mempersenda-sendakan bapanya. Anaknya yang kedua Sam ternampak lalu memalingkan mukanya ke arah lain. Tetapi anaknya yang ke tiga iaitu Yafiz yang ternampak mengambil sehelai kain lalu menutup aurat bapaknya kerana menghormati bapaknya.

Setelah nabi Nuh bangun melihat perihal yang demikian meramalkan (curse) masa depan anak-anaknya dengan mengatakan dari keturunan Ham akan lahir bangsa kulit hitam dan kuning (Negro, Tamil dan Sino-Cina) yang akan menjadi hamba kepada saudara-saudaranya yang lain. Dari keturunan Sam akan lahir penguasa-penguasa yang zalim (bangsa Eropah/Viking) yang suka menindas bangsa-bangsa yang lain. Sementara itu dari Yafiz akan lahirnya nabi-nabi dan rasul-rasul yang akan membawa agama Allah kepada umat manusia.

Asal-Usul Melayu:-

Bangsa Melayu dipercayai dari suku etnik Aryan yang berasal dan berhijrah dari pergunungan tanah tinggi Caucasus Asia Tengah kira-kira 5,000 SM iaitu kira-kira 7,000 tahun lepas ke Asia Tenggara sewaktu penyebaran anak-cucu Nabi Ibrahim a.s ke seluruh dunia untuk mengembangkan ajaran Tauhid dan mencari penempatan baru bagi orang-orang Aryan. Penempatan Melayu yang pertama adalah di tanah tinggi di Sumatera sebelum orang Melayu berkembang ke seluruh Asia Tenggara. Perkataan 'MELAYU' dipercayai berasal dari perkataan 'MALAYA' iaitu merujuk kepada pergunungan 'HI-MALAYA' yang menganjur dari India sehingga ke Asia Tengah.

Perkataan 'MELAYU' juga berasal dari perkataan 'MO-LAYU' dalam bahasa Sanskrit yag bermaksud 'MULA-SAMPAI' yang bermaksud orang Melayulah etnik yang mula-mula sampai dan mendiami Asia Tenggara dan bukannya etnik Hindu Tamil atau etnik berkulit langsat. Jadi memang sahlah orang Melayu adalah tuan punya sebahagian besar dari Asia Tenggara ini.

Orang-orang Jerman adalah orang-orang Aryan yang berhijrah dari Asia Tengah ke Eropah beribu-ribu tahun yang dulu. Saintis-saintis Jerman banyak yang mengesahkan yang orang Melayu adalah etnik Aryan yang berpindah dari Asia Tengah ke Asia Tenggara berdasarkan persamaan budaya, bahasa, nyanyian, pakaian dan adat istiadat.

Orang Melayu menganut agama nabi Ibrahim iaitu menyembah Allah yang satu sehingga agama ini pupus dan kemudiannya orang Melayu menganut agama Buddha Mahayana yang tidak menyembah patung atau berhala tetapi lebih kepada spritiual motivated sebelum menganut agama Islam pada abad ke-7 iaitu ketika masa Nabi Muhammad s.a.w masih hidup. Selepas kedatangan nabi Muhammad s.a.w orang-orang Melayu menganut kembali agama Allah meninggalkan agama Buddha Mahayana sebagai kesinambungan daripada agama nabi Ibrahim yang ditinggalkan dulu hasil dari dakwah orang-orang Aryan Arab dan Aryan India (root Aryan bertemu root Aryan). Perlu dinyatakan di sini yang orang Melayu tidak pernah menganut agama Hindu penyembah patung dan berhala seperti yang di gembar-gemburkan oleh sesetengah ahli sejarah.

Bahasa Melayu berakar-umbi dari Bahasa Sanskrit iaitu bahasa rasmi orang-orang Aryan dan tulisan Melayu adalah tulisan Rencong yang digunakan secara meluas di dunia Melayu sebelum kedatangan tulisan Roman (Rumi) yang menggantikan tulisan rencong hasil daripada penjajahan barat pada abad yang ke-15.

Empayar-empayar Melayu adalah Chen-la (sebelum masihi), Funan (abad 1M-3M) dan Sriwijaya (abad 3M-15M termasuk Melaka). Empayar Sriwijaya adalah empayar Melayu yang teragung kerana di sinilah bahasa, budaya dan adat-isitiadat orang-orang Melayu tercipta. Sriwijaya adalah antara 7 empayar yang terbesar di dunia pada masa itu iaitu Andalusia, Turki, Baghdad, Bukhara, Monggol India, empayar Monggol di China dan Sriwijaya. Empayar Sriwijaya merupakan empayar yang terkaya sekali di antara tujuh empayar tersebut kerana penguasaannya ke atas selat Melaka sebagai pusat perdagangan antara timur dan barat serta kaya dengan emas dan permata. Pada masa itu orang-orang Melayu di Asia Tenggara BERSATU dan membentuk empayar Sriwijaya iaitu Persekutuan Negara-Negara Melayu Asia Tenggara yang meliputi dari Segenting Kra Pattani, Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi, Sumbawa, Filipina, Kemboja dan Selatan Vietnam (Champa) iaitu masing-masing negara-negara Melayu mempunyai raja-raja Melayu dan sistem politik tersendiri tetapi mempunyai pakatan ekonomi, politik dan ketenteraan bersama yang berpusat di Palembang, Sumatera.

Sehingga dikatakan Sriwijaya merentangkan rantai besi di antara selat Melaka untuk mengutip cukai daripada kapal-kapal yang lalu di situ.

'SRI-WI-JAYA' berasal daripada perkataan 'SHRI-DVI-JAYA' dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud 'Cahaya-Dua-Kemenangan' iaitu kemenangan pertama mengalahkan Kemboja pada abad ke-6M dan kemenangan kedua mengalahkan Jawa pada abad ke-11M.

Yang menariknya di sini model Kesatuan Eropah (EU) dan NATO adalah diadaptasi dari model Sriwijaya untuk menyatukan bangsa-bangsa Eropah yang selalu berperang dan berpecah-belah sesama sendiri dan NATO adalah pakatan tentera menghadapi musuh luar.

Pada masa itu terdapat sebuah universiti Melayu di Nalanda, Benggala di mana anak-anak Melayu terutamanya dari Sumatera belajar agama Buddha Mahayana di sana. Orang-orang Melayu menganut Islam melalui pedagang-pedagang Sriwijaya yang berniaga dengan orang-orang Arab dan India.

a) Sifat-sifat orang Aryan (dari keturunan Yafiz):-
1. Mempunyai rasa malu dan maruah yang tinggi tetapi mengigit bila rasa maruahnya tergugat.
2. Mempunyai rasa tolak-ansur yang tinggi,
3. Gagah dan Berani ketika berperang tidak takut mati

b) Bangsa-bangsa Eropah (bangsa kulit putih) adalah Bangsa Viking dari keturunan Sam. USA juga di kenali sebagai negara Uncle Sam iaitu sebagai tribute terhadap Sam, datuk mereka.

c) Bangsa-bangsa sudroid (pariah) Afrika, Tamil dan Cina berkulit langsat dari keturunan Ham.

Apa yang aku nak bagitau di sini adalah orang Melayu adalah satu bangsa yang agung dan dihormati di masa yang lampau supaya menjadi peringatan dan semangat untuk kita lebih berjaya di masa hadapan. kita mempunyai sejarah, maruah, kedudukan yang tinggi di mata dunia dan tidak seperti keturunan Ham yang ada di negara kita iaitu bangsa-bangsa yang asalnya buruh-buruh kasar yang di bawa British untuk menyemakkkan dan mengotorkan negara kita. Kita perlu memotong dan mengerat kaki-kaki dan tangan-tangan yang mengotorkan bumi kita dan buangkan ke laut supaya memberi peringatan agar jangan kurang ajar di bumi orang Aryan seperti mana orang-orang Aryan yang lain yang memotong musuh-musuh mereka.



Bagaimana? boleh kita percaya? boleh kita terima? Wallahualam.. aku sendiri pon tak tau nak kata camna.. apa pon, ini cuma satu teori.. teori ni boleh betul, boleh tak betul, boleh tepat, boleh tersasar.. yang penting, bukan masa lalu untuk terlampau difikirkan, tapi nasib anak bangsa di masa hadapan... jadikan kisah atau 'teori' ini satu yang untuk difikir apa yang tersurat, apa yang tersirat...

Sekian dulu...

Wassalam...
p/s: Yang aku strike kat ataih tu, tandanya aku kurang setuju, walau dalam hati ada terasa. Buat apa nak siksa bunuh orang.. bukan boleh maju dengan macam tu.. Wallahualam...

Comments

Anonymous said…
So, Why All these while, majority of the Malays were wondering and the most difficult to believe on 'Rasul Melayu'? He...he...
Tokapi said…
why do we need a Rasul Melayu, when we already have Rasul for all? Muhammad SAW came for all, the last of the prophets. Turunnya Rasulullah SAW sebagai lambang penyatuan bangsa di bawah ISLAM...

Takkan ada lagi Nabi terakhir selain Nabi Muhammad, hatta yg akan datang dan mengaku sebagi nabi dan rasul tu terbang sekalipun.. sbb yg terbang pada masa tu adalah DAJJAL LAKNATULLAH..
Anonymous said…
Bangsa malayu keturunan Nabi Ibrahim, iya.. memang benar. Baru-baru ini saya baca Presiden suharto juga keturunan Nabi Muhammad Lewat Fathimah ra. Bahkan Harmoko juga termasuk keturunan Ibnu Abbas ra. Ha..ha..ha... Hebat juga Bangsaku ini :) :)

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017