Skip to main content

Aku Dan Komputer

Salam...

Hurm...kali ni aku nak menyingkap kisah aku dan komputer...ntah la..tetiba ja rasa nak tulis benda ni...so ni la yg apa aku nak cerita...

*Zaman Prasejarah..*

Hehehe..zaman ni ler first time aku jumpa komputer...huhu..masa ni umuq aku 10 thn & dlm darjah 4. Sebelum tu aku x tau langsung apa kejadah la menatang komputer tu, sampai la satu hari ada satu training centre mai wat kelas komputer kat skolah aku...huhu...memula tu depa wat demo dan aku dah tertarik la sesangat nak masuk klas tuh..lalu aku pon merayu ler kat bapak aku suruh benarkan aku masuk kelas tuh, tp bapak aku x bersetuju krn time tu yuran 10 sebulan agak mahal bg family aku...tp atas desakan aku yg gigi serta menggunakan hikmat mata kesian(cam dlm sinchan), bapak aku mengalah dan bersetuju ntuk benarkan aku ikut klas tuh...hehehe..berjaya..

Dah lepas tuh, aku pon blajaq la kat kelas tuh...hehehe...time tu aku blajaq guna laptop..jenama nec kot kalo x silap..huhu..mmg perak gila la time tu...biasa la baru jumpa menatang tuh...hehe...memula tu takut gak la nak usik, tp dah lps dpt tunjuk ajar, dah tak takut dah. Time tu x dak touchpad dan terpaksa la meggunakan pointer kale biru yg ada antara huruf G ngan H, kalo x silap aku...hehe..sakit jari telunjuk nak gerakkan cursor..OS plak time tu, x silap aku Windows 95 atau Windows 3.1 tp ntah laa..aku x ingat sbb time tu mana la aku nak amik tau semua tuh...

Well, program yang aku guna memula sekali ialah paintbrush...lukis puas-puas..hehe..lukisan aku yg pertama ialah awan kaler putih..huhu...gembira la time tu sbb pandai guna komputer walhal bukannya tau apa pon...tu pon tiru instructor buat kat depan...hehehe..then kami di ajaq guna printshop deluxe, ms word, excel,da jugak power point. Selain tu, kami jugak disogok ngan game yg time tu mmg the best la bg aku...huhu..game paper boy ngan putt putt..dan antara dua tu plak, aku lagi suka main putt putt sbb ending dia yg best sbb last skli semua org bergumbira dan pi parade..yg paper boy plak aku selalu failed time stage last..tu yg x brapa minat tuh...

Masuk saja darjah 6, klas aku dengan rasminya dah tamt..huhu..dpt la sijil...kononnya aku dah master word,excel ngan printshop...padahal lps jer klas tu aku dah x ingat apa dah..ya laa..time tu rumah aku xdak lg pc..camna nak practice...tp camna pon minat aku kat komputer terus membara sbb time tu aku termakan dek puju rayu kak siti nurhaliza kita yg mendendangkan lagu 'cintai it'..hehe, ingat tak kempen kerajaan time tu? tu yg aku dah mla minat ke arah it instead of nak jadi saintis sebelum tuh...

*Zaman Peretengahan..*

Yahh..walaupon dah xdak klas komputer dah, tp aku tetap jugak guna komputer...oopss..aku ada satu klas..klas KDP (Komputer Dalam Pendidikan - Form 1)hehe..time tu kami guna windows 95...dan blajaq guna office 97...selain drpd tu pi CC laa...huuu..time tu CC kat tempat aku tu punya la teruk...tp however still bleh pakai..so layan jer laa...hehehe..aku dulu selalu guna 1/2 jam saja..dan bayarannya 1.50...kalo x silap, time tu la aku wat e-mail aku yg first dan aku dok pakai lg sampai la ni...masa tu aku baru ting. 1 dan x tau langsung pasi e-mail nih...so aku mintak ler sorang machaa tuh tlg wat kat aku e-mail...dan akhirnya aku dah ada e-mail...

Hurmm..pada permulaannya aku dok pi seminggu sekali kat cc tuh..memula dok layan la website2 yg panas time tuh..x yah cerita pon hgpa mesti dah tau website apa yg panas sekitar '98-2000, ngan isu2 yg panas time tuh...daripada seminggu sekali, jadi seminggu 2-3 kali dan masuk saja form 3, aku dah mula dok chatting dan meningkat kepada penggunaa setiap hari...hehehe...tiap2 hari dok buang duit rm3 ntuk pi CC...well time tu kalo chat pon guna irc jaa..tu pon bukan dok mchat..saja masuk channel, dok maki 2-3 patah lps tu blaha..hehe..biasa la time tu dok jahat lagi...2-3 bulan nak dekat pmr aku pon stop la aktiviti aku ni....sampai la form 4 aku x layan sgt...

*Zaman Kesedaran..*

Ekekeke..masuk ja form 4, dekat tgh tahun, k'jaan umum skim pengeluaran KWSP...wahahaha...aku telah berjaya memujuk bapak aku ntuk belikan aku sebuah pc...dan akhirnya aku berjaya..tp sepanjang pujukan tuh, bermacam pengalam aku dah lalui...x yah cerita la azab dia...so, dipendekkan cerita, aku dpt la sebijik komputer dengan kapasiti AMD Thunderbird 900 Mhz, 256 MB RAM dan 20 GB HDD. Hehehe...gumbira nya aku...OS plak Windows 98...So apa aktiviti time tu? gaming la...segala motor race la daytona la..virtua fighter virtua cop..house of the dead..semua aku main...huhuh..tu yg hdd aku sampai rosak..lps tu kena plak marah...sebulan x pegang pc sbb hantaq hdd pi repair...

Dah dpt balik PC aku, aku pon nak cermat le kononnya..so dah x nak gaming..tp aku terjebak ngan aktivit yg aku x leh nak blah..ahaha..chatting...fuhuhuu..time tu mmg havoc laa..tambah plak channel skolah naku uh..masuk mlm ja mesti penuh...dok main war..nuke org..flood semua tuh..huhu, main aop..sop..ahaha...dan script yg power aku pakai time tu ialah mangkuk script 23 dan jugak ku2bio...aku dulu dok flood jaa..maleh nak nuke..tp aku sendiri penah kena nuke sekali..ceiss..elok tgh chatting tetiba kom restart..wahahaa...

So camtu la keadaan aku buat sekian lama....smp form 5 pon dok sama..chatting..chatting..chatting...hehehe..layan sehh...x belh tahan...sampai la pertengahan thn 2002, aku minat plak ngan html programming..time tu pakai frontpage, tp x reti nak upload..so aku pon seach la pasai html prog...dan editor yg aku pakai time tu ialah arachnophilia ngan ace html editor...last skali aku pon paham camna html ngan webpage tu berfungsi...lps tu plak aku tertarik ngan CMS ataupon portal...ni semua gara-gara jiwang.org yg sebelum tuh hanya underground dan berkisar pasal mirc script jer dah pasang portal php nuke..mmg sempoi laa..so kat jiwang sendiri ada tutorial pasai menda nih dan aku pon guna phptriad sbg langkah permulaan...so aku pon berekspirimen la pasai server ngan page nih start dari form 5 smp la aku masuk foundation...Selain drpd tuh, masa cuti sebelum result spm, aku mula berjinak ngan programming...aku pon beli laa buku C++ dlm bhasa melayu tuh..masa memula semua ok..masuk ja bab array, aku dah x reti..trus tutup buku sampai aku blajaq plak sem lps..

*Zaman La ni..*

So la ni, aku tetap guna pc mcm biasa...nampaknya aku akan terus guna pc for the rest of my life..dah xleh nk berpisah dah...mmg tu akan menjadi profesion aku nnt, Insya Allah...Ibarat sirih pulang ke gagang, hari ni aku melakar sejarah baru..aku dah memiliki Mobile PC (acer TravelMate 4151LMi)...benda yg sama aku mula belajaq dulu dan aku x tau menatang apa tuh dah menjadi milik aku hari ni...mungkinkah ni evolusi seterusnya dalam perjalanan aku dan komputer? hanya Allah yang Maha Mengetahui..Ya Allah, aku bersyukur atas pemberianMu..berkatilah jalan yg aku pilih ini supaya tidak tersesat dan tesasar daripada RahmatMu, Ya Allah..Amin...

Tu sajala..byk gak cerita aku skip, sbb mungkin x sesuai tulis kat sini kot..k laa..saja nak nak mengarut panjang sket hari nih...okeh...

Wassalam

Comments

  1. shah x percaya yang abg ingat kagi senuA TUR., AND ANY WAY SHAH KAT SEKOLAH LA NIII! SALAM!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan