Skip to main content

Takwim Rasmi Persekolahan 2013

Assalamualaikum,

Kalau nak tengok cuti sekolah, selalu orang akan rujuk kalendar kuda. Kalendar kuda merujuk kepada kalendar yang kita biasa dapat kalau pegi ke bengkel-bengkel atau kedai-kedai mini market berhampiran rumah kita menjelang tahun baru atau suku terakhir tahun semasa. Kenapa diberi nama kalendar kuda? Sudah semestinya sebab kewujudan tarikh-tarikh "KL Race Day" atau "Singapore Race Day" yang dicatatkan pada kalendar tersebut dengan ikon seorang jockey menunggang kuda lumbanya.. hehe..

Tahun 2013, ramai yang mempunyai perancangan sendiri. Daripada yang hendak berkahwin, berbulan madu, bercuti, pergi umrah, pergi haji, kursus dan pelbagai lagi perancangan-perancangan yang hendak diselaraskan dengan cuti sekolah. Kenapa? Mungkin sebab bila cuti sekolah, para ibu bapa boleh mengambil peluang tersebut untuk turut membawa anak-anak bersama dalam perancangan mereka tanpa mengorbankan masa belajar anak-anak di sekolah. Apatah lagi jika ada kenduri kendara, saat paling baik ialah waktu cuti sekolah sebab anak-anak ini bakal memeriahkan majlis. Adakala, waktu cuti sekolah juga waktu yang sesuai bagi anak-anak lelaki "meningkat dewasa" -- kasi potong! He he he....

Apa pun peristiwa dan majlisnya, perancangan perlu bermula awal. Sebab itu ramai yang mencari-cari takwim cuti sekolah dan permulaan penggal bagi tahun hadapan. Orang Malaysia sebenarnya amat berhati-hati dalam membuat perancangan. Failed to plan = Planned to fail. Hakikat ini, semua orang pun tahu... Yang orang tidak tahu ialah tarikh-tarikh berkenaan. Walaupun tarikh Hari Kelepasan Am 2013 telah pun dihebahkan oleh Bahagian Kabinet, Jabatan Perdana Menteri, tetapi tarikh-tarikh permulaan penggal serta cuti sekolah 2013 masih belum dihebahkan kepada umum. Ini bisa membuatkan mereka yang ingin merancang pada 2013 termanggu-manggu mencari arah dan hala tuju pada tahun 2013. Apatah lagi sekiranya mereka ialah para taukeh-taukeh pencetak kalendar kuda yang hanya menunggu untuk meletakkan takwim persekolahan sahaja pada kalendar mereka... hi hi hi...

Untuk yang demikian, atas rasa keprihatinan kepada taukeh-taukeh pencetak kalendar kuda (muahaha..), maka aku telah mengambil inisiatif untuk bertanyakan secara terus kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berkenaan perkara ini. Respons yang diberikan oleh KPM adalah cukup baik dan cepat. Boleh aku berikan 5 bintang di atas kecekapan tersebut. Walaupun hampa kerana masih tidak memperoleh tarikh-tairkh tersebut (sori aa taukeh) tapi penerangan yang diberikan oleh KPM boleh dikatakan elaborate dan mesra. Aku perturunkan apa yang disampaikan kepada aku :
Tuan/Puan,


Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada pertanyaan Encik Nama Aku Bin Nama Bapak Aku  
Untuk makluman, takwim persekolahan dijangka akan dipamerkan di laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM ), http://www.moe.gov.my/  pada bulan November setiap tahun. 
Ini hanya akan berlaku setelah perancangan takwim dilakukan dalam bulan September atau bulan Oktober serta mendapat kelulusan dari pihak atasan dan juga ahli lembaga mesyuarat yang lain. Walau bagaimanapun, pengumuman ini tertakluk kepada pindaan 
Oleh yang demikian, adalah dinasihatkan kepada tuan untuk melayari laman sesawang KPM dari semasa ke semasa bagi mengetahui perkembangan terkini berkenaan perkara tersebut.

Diharap maklumat/jawapan yang diberi dapat membantu Encik Nama Aku bin Nama Bapak Aku  
Sebarang maklumat lanjut, sila hubungi, Khidmat Pelanggan KPM (KPKPM)  di talian 03-77237070 dengan memaklumkan nombor rujukan tuan seperti di atas. 
Terima kasih kerana berurusan dengan KPKPM. 
Sekian.
Haa... ingat kita je ada perancangan? Depa yang buat takwim pun dok merancang jugak.. Hehe.. Cumanya perancangan kita tertakluk kepada perancangan depa jugak... Jadi bagi yang dok mencari-cari lagi Takwim Persekolahan 2013, boleh la menunggu pada bulan November. Jugak disebut di sini, tarikh-tarikh cuti yang sedang dirancang, kalau ada pun dengar sipi-sipi mungkin belum muktamad sebab ada pulak tertakluk kepada pindaan. Hal ni mungkin bisa kita fahami sebab tahun depan ialah election year setelah cakap-cakap pilihan raya tahun ini pudar, gugur layu satu persatu bak musim luruh di kota Tokyo... Huuu huuu.... Dengan ada pulak negeri-negeri yang tak mahu buat pilihan raya serentak dengan pilihan raya parlimen jika diadakan tahun ini, jadi boleh kita katakan tahun depan baru akan diadakan pilihan raya. Sebab tu la rasanya masih ada penangguhan lagi pengumuman Takwim Persekolahan 2013. Tarikh-tarikh itu mungkin perlu diselaraskan supaya ianya mengambil kira tarikh-tarikh kemungkinan pilihan raya akan diadakan pada tahun hadapan.

Ringkasan :

  • Perancangan KPM : September & Oktober
  • Pengumuman KPM : November (melalui laman web)


Untuk itu..... semak balik la bulan November ni okeh!! Tak lari 2013 dikejar! Miauu!

Wassalamualaikum~

Comments

Terima kasih for the sharing info!

Popular posts from this blog

Lagu nie... hehee...

Salam...

Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni...

Mudiak Arau


(Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..)

Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi
singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo
Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo
Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi
Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo
Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo
Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai..
Musim manuai h…

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Assalamualaikum.."Sudah jauh daku mencari.." merupakan bait awal sebuah lagu klasik yang sering diputarkan di Klasik Nasional. Buat pengetahuan semua, semenjak kebelakangan ni, aku lebih gemar mendengar radio Klasik Nasional, "Segalanya di sini menggamit memori..". Aku sendiri pun tidak tahu sebab apa jadi macam tu. Mungkin jiwa aku sekarang ni memerlukan lagu-lagu zaman klasik yang agak slow dan mendayu.. mungkin jugak ianya salah satu cara untuk aku berasa dekat dengan keluarga (ibu dan ayah aku minat lagu-lagu lama, klasik & 60 an) ataupun memang aku saja nak tukar angin, al-maklumlah, aku ni peminat lagu yang universal. Ikut mood, kadang-kadang masuk lagu rock, kadang-kadang nasyid, kadang-kadang lagu klasik. Pokoknya, mana yang 'masyuk' di hati masa tu, itulah yang aku suka dengaq...Tapi aku bukan nak mengomel pasal tabiat aku dan genre muzik yang aku minat. Aku nak berkongsi lah satu 'maklumat ringkas' mengenai bait lagu di atas. Lagu ters…