Bajet 2013 : Individu Berpendapatan RM 5,000 ke bawah tidak dikenakan cukai?

Assalamualaikum,

Hari ni terbaca dalam berita BERNAMA berkenaan langkah yang diambil oleh Kerajaan untuk mengurangkan kadar cukai satu mata peratusan. Mula-mula pengumuman tak berapa nak faham sebab tak tahu adakah ianya membabitkan aku atau tidak, sebab sekarang ni aku bulan-bulan pun dah kena potong cukai sebab dah mula melebih RM 3,000 pendapatan bercukai. Aku pulak tak buat pun e-filing jadi tak ada pelepasan langsung yang direkodkan di LHDN. Kalau tak konfem-konfem la aku x kena cukai.

Menurut kenyataan di bawah, mereka yang berpendapatan RM 5,000 selepas pelepasan cukai tidak lagi dikenakan cukai mulai tahun taksiran 2013.

LHDN Tegaskan Individu Dengan Pendapatan Bercukai Bawah RM5,000 Tidak Dikenakan Cukai 
CYBERJAYA, 29 Sept (Bernama) -- Selaras dengan pengumuman penurunan kadar cukai satu mata peratusan, individu yang pendapatan bercukainya di bawah RM5,000 tidak perlu lagi membayar cukai mulai tahun taksiran 2013. 
Menjelaskan demikian, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Tan Sri Dr Mohd Shukor Mahfar berkata mereka yang berpendapatan bercukai RM5,000 hingga RM20,000 ke atas pula akan menikmati kadar cukai sebanyak dua peratus berbanding tiga peratus sebelum ini. 
"Manakala bagi individu yang pendapatan bercukainya antara RM20,001 hingga RM35,000 pula akan dikenakan cukai sebanyak enam peratus berbanding sebelum ini tujuh peratus," katanya kepada pemberita di sini. 
Beliau berkata pengurangan cukai itu setelah diambil kira semua pelepasan cukai dan bukannya mengikut pendapatan kasar. 
Mereka yang mempunyai sebarang pertanyaan mengenai Bajet 2013 dan pengurangan cukai itu boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan di talian 1-300-88-3010 atau emel di callcentre@hasil.gov.my. 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Belanjawan 2013 semalam, mengumumkan penurunan kadar satu mata peratusan cukai mulai tahun depan, langkah itu membolehkan kira-kira 170,000 individu tidak perlu lagi membayar cukai pendapatan.

Adakah ini bermakna aku juga tak akan dikenakan cukai pada tahun taksiran 2013 nanti? Adakah maksudnya kalau aku tak buat e-filing pun still tak dikenakan cukai? Kalau macam ni dah cukup bagus. Tapi aku ingat nak buat jugak e-filing tahun depan sebab sebenarnya aku rasa mmg aku tak perlu kena cukai. Aku ada subscribe broadband, bayar zakat, beli buku-buku dan banyak lagi yang memang kena pelepasan. Tapi disebabkan lalai serta leka, maka tak sempat buat e-filing dan terpaksa dipotong dari gaji aku untuk cukai. Apa boleh buat, sendiri lupa, sendiri tanggung.

Apa pun aku mengharap yang terbaik bagi kerajaan dan usaha mereka dalam membantu rakyat dalam menangani kos sara hidup yang meningkat.

Wassalamualaikum

Comments

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017