Skip to main content

Kira Gaji Baru SSM 2012 : Tools daripada JPA [Updated - Pengiraan Gaji Mati]

Assalamualaikum,

Buat pengetahuan, PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 1 TAHUN 2012 yang bertajuk KENAIKAN GAJI PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA boleh didapati di laman web JPA. Sila layari :

http://docs.jpa.gov.my/ssm/

(Update : 5 April 2012)
Link terbaru adalah direct di http://www.jpa.gov.my atau http://www.jpa.gov.my/ssm .... Aku suspect server docs.jpa.gov.my ni tak boleh tampung load, sebab tu la dipindah ke main page JPA je... kalau tak caya tanya bro Hariadi.... hehehe.... org kuat JPA tu kalau bab2 umum mengumumi ni... ;p 

Yang seronoknya, ada kalkulator gaji yang disediakan. Contoh :

Contoh, kalau gaji pokok pada 31 Disember 2011 adalah RM 2000... Hehe...
Jadi apa tunggu lagi, sila la ke http://docs.jpa.gov.my/ssm/ dengan segera!!

Hehehe...


UPDATED - 1 April 2012

OK, lepas baca keseluruhan  pekeliling tu, antara perkara yang menarik perhatian adalah pelaksanaan gaji minimum - maksimum. Secara ringkasnya, perlaksanaan ini bermaksud, gaji para penjawat Awam mungkin tidak akan sama antara satu sama lain, walaupun mereka berada di dalam skim yang sama, gred yang sama, peringkat yang sama (P1, P2, P3) dan tarikh mula berkhidmat yang sama. Ini disebabkan, tiada lagi penetapan tahun (T pada P1T1) pada mata gaji penjawat awam. Lihat contoh di bawah :


Jadual Gaji SSM F41 selepas kenaikan pada 2007 (klik untuk besarkan)
Jadual Gaji SSM (Asal) F41 selepas kenaikan pada 2007 (klik untuk besarkan)





Jadual Gaji Minimum-Maksimum SSM 2012 F41 berkuatkuasa 1 Januari 2012
Jadual Gaji Minimum-Maksimum SSM 2012 F41 berkuatkuasa 1 Januari 2012

Kalau dilihat dalam jadual di atas, Gaji Mati atau istilah 'langgar dinding' telah berubah dan meningkat bagi pegawai skim F41, P1. Ini sekali imbas dilihat petanda baik kerana terdapat peningkatan bagi bayaran gaji kepada penjawat awam. Tetapi dari suatu sudut yang lain, ada yang 'argue' mengatakan bahawa gaji mereka akan 'langgar dinding' lebih cepat berbanding sebelum ini.

Contoh Senario : Seorang pegawai baru di skim F41 memulakan tugas semasa berumur 22 tahun. Dengan opsyen persaraan 58 tahun, beliau perlu berkhidmat dengan tempoh 36 tahun.

Kita 'assume' bahawa pegawai tersebut kekal pada peringkat P1 dan tidak naik gred yang lebih tinggi sehingga persaraan

Senario SSM Asal : Semasa perlaksanaan SSM yang asal, telah ditetapkan, bahawa selama 25 tahun, pegawai tersebut akan mendapat kenaikan tahunan sebanyak kadar-kadar tertentu. Jadi, gaji beliau akan langgar dinding apabila beliau mencapai tahun perkhidmatan ke-25 dan semasa berumur 47 tahun. Ini juga bermakna, beliau akan mengharungi baki 11 tahun perkhidmatan tanpa kenaikan gaji tahunan
Senario SSM 2012 : Berbeza dengan SSM yang asal, SSM 2012 memperkenalkan jadual gaji minimum - maksimum. Gaji penjawat awam telah ditetapkan kadar kenaikan tahunan masing-masing dan apabila gaji mencapai nilai maksimum, tiada lagi kenaikan tahunan diberikan (rujuk pekeliling). Jadi, gaji pegawai kita tadi, dapat dikira seperti berikut : 
Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) : RM 225
Gaji Maksimum F41, P1 : RM 5533.48
Kiraan tahun sebelum capai gaji maksimum : 
Kiraan Tidak Rasmi Gaji F41-P1, selepas SSM 2012 - Kuning : Julat Gaji Maksimum
Kiraan Tidak Rasmi Gaji F41-P1, selepas SSM 2012 - Kuning : Julat Gaji Maksimum
Jika dilihat, gaji maksimum pegawai tersebut akan dicapai selepas KGT pada tahun ke-16 perkhidmatan. Ini bermakna, beliau yang pada ketika itu berumur 38 tahun, perlu mengharungi baki 20 tahun perkhidmatan tanpa kenaikan gaji tahunan.

Seandainya jadual gaji SSM asal digunapakai dengan kenaikan tahunan sebanyak RM 225, sudah tentu pada tahun ke-25 perkhidmatan, gaji pegawai tersebut telah meningkat naik kepada lebih kurang RM 7545.88. Tetapi oleh kerana perlaksanaan gaji minimum - maksimum pada SSM 2012, walaupun kenaikan tahunan sebanyak RM 225, tetapi oleh kerana gaji maksimum hanya RM 5533.48, maka pada tahun ke-25 sekalipun, gaji beliau tetap kekal pada RM 5533.48

PERHATIAN : SEGALA PENGIRAAN DAN SENARIO DI ATAS ADALAH ASSUMPTION SAHAJA MELALUI PEMAHAMAN SENDIRI SELEPAS MEMBACA PEKELILING YANG DIKELUARKAN. PENULIS TIDAK BERTANGGUNGJAWAB SEKIRANYA TERDAPAT MAKLUMAT YANG TIDAK TEPAT. SEKIRANYA TERDAPAT KESALAHAN MOHON DIMAKLUMKAN UNTUK DIBETULKAN SEGERA.

Inilah yang menjadi sedikit rasa tidak puas hati sesetengah penjawat awam walaupun sebenarnya senario tersebut hanyalah andaian semata-mata. Sepanjang perjalanan kerjaya sebagai penjawat Awam, pegawai tersebut sudah semestinya mempunyai peluang naik pangkat ke gred lebih tinggi. Ataupun akan terdapat sistem 'reward' terbaru seperti contoh Bonus tahunan yang tinggi (mungkin mencecah 5-6 bulan.. hehe) untuk menaik taraf pendapatan penjawat awam. Sekiranya ini terjadi, sudah tentu tidak timbul rasa tidak puas hati disebabkan perbezaan antara SSM Asal dengan SSM 2012.

Namun begitu, kita tidak boleh menolak bahawa senario yang kita anggapkan seperti di atas tidak mustahil berlaku. Ada yang mengatakan, dengan mengharungi lebih lama baki tahun perkhidmatan tanpa kenaikan tahunan boleh 'membunuh' motivasi (demotivate) para penjawat awam. Sejauh mana kebenarannya tidaklah diketahui melainkan mereka yang sudah bertahun-tahun 'langgar dinding' pada masa sekarang ini (gred SSM asal). 

Tetapi janganlah kita menjadikan alasan ini untuk tidak besungguh-sungguh dalam perkhidmatan. Sesungguhnya rezeki itu datang dari Allah S.W.T dan kita perlu percaya akan segala ketentuan-Nya ada hikmah buat kita semua. Kerajaan juga, sudah tentu akan menyemak kembali perkara ini untuk ditambahbaik di masa-masa akan datang.

Wassalamualaikum.

p/s : Alhamdulillah... :)

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Setanggi Syurga..

Salam... Huhu..sebenaqnya dah lama nak post lagu nih...tp dok tangguh sbb ada problem ngan internet connection..dah terlajak sampai mlm minggu nih, meh aku cerita sket la kot.. Td kami pi main futsal..lawan ngan geng indon (geng mustapa)..huhu dan dgn bangganya, kami kalah..kekalahan tu 50 % mesti sbb aku...sbb time aku jd goal keeper tu la byk yg masuk..btw, x kisah sgt la..sbb tujuan kami ialah bersukan dan mengeluaqkan peluh..menyahut seruan kerajaan ntuk bersukan...suasana perlawanan berlangsung dgn penuh harmoni tanpa insiden yg x dingini..huhuhu... Dan mcm biasa, dah masuk minggu kedua nih, dah ada dah assignment...plg berat setakat ni ialah SE...kena buat summary drpd 3 artikel...huehuheue....nak kena baca byk dan paham baru bleh wat...so sok akan bermula la kot...dan yg lelain tu semua nak kena baca sebelum start plak klas isnin ni.. Ok, berbalik ke tujuan asal posting ni....Setanggi Syurga...masa memula dengaq, ingatkan 100% lagu cintan cintun...tp bila dah tgk lirik dia dan m