Monday, October 22, 2012

Dua Insan

Assalamualaikum

Dua tiga hari ni (ekceli dah dekat seminggu), Putrajaya asyik hujan saja. Dah nak masuk musim tengkujuh la ni... Apa pun, kita rehat-rehat sikit dengar lagu ni... Yunizar Hussein feat. M.Nasir dengan lagu Dua Insan. Lagu ni malar segar sebab setiap generasi selepas lagu ni mula-mula dimainkan, masih meminatinya. Jangan cerita banyak lagi... Layannnn....



Yunizar:
Bila kau senyum, ku gembira
Bila kau sedih, ku menangis
Bagai taman rindukan kembang
Ku rindu padamu oh! sayang


M. Nasir:

Di mana saja kau berada
Ku kan tetap bersamamu
Walaupun jasadmu jauh
Namun hatimu dekat selalu


Walau kini halangan menimpa

Bila cinta ada ku tetap setia
Hanya dikau dan asmara
Membuat hidupku bagai
Dalam Syurga


Yunizar:

Biar masa berganti masa
Biar pun musim berubah
Telah ku katakan padamu oh! sayang


Duet:

Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan


Yunizar:

Jika kau tanya pada rembulan
Mengapa cahaya berseri-seri
Tentu jawabnya kepadamu
Kerna dikau cinta padaku


M. Nasir:

Ku persembahkan kepadamu
Sekuntum bunga mawar merah
Kau terima sambil tersenyum
Kembang yang harum kau cium


Bila saja halangan menimpa

Kerna cinta ada ku tetap setia
Hanya dikau dan asmara
Membuat hidupku bagai
Dalam Syurga


Yunizar:

Dua insan sedang bercinta
Dua insan berjanji setia
Telah ku katakan padamu oh! sayang


Duet:

Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan

Wassalam

Wednesday, October 10, 2012

Takwim Cuti Sekolah 2013 [Disahkan]

Assalamualaikum,

Pengumuman semua... Takwim Sekolah 2013 dah keluar!! Dalam entri sebelum ini, kita dimaklumkan ia akan keluar pada bulan November 2012. Tapi bila disemak dalam laman web KPM, dah keluar dah. Sila check di sini : Perincian Penggal Persekolahan 2013

Secara ringkasnya, cuti persekolahan pada 2013 ialah :

Kumpulan A (Sekolah di Kelantan, Kedah, Terengganu) : 
Cuti Pertengahan Penggal 1 = 22 Mac 2013 hingga 30 Mac 2013 (9 hari)
Cuti Pertengahan Tahun = 24 Jun 2012 hingga 8 Jun 2013 (16 hari) 
Cuti Pertengahan Penggal 2 = 6 Ogos 2013 hingga 17 Ogos 2013 (12 hari)
Cuti Akhir Tahun = 15 November 2013 hingga 31 Disember 2013 (47 hari)


Kumpulan B (Sekolah di Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Johor, Sabah, Sarawak, Semua Wilayah Persekutuan) : 
Cuti Pertengahan Penggal 1 = 23 Mac 2013 hingga 31 Mac 2013 (9 hari)
Cuti Pertengahan Tahun = 25 Jun 2012 hingga 9 Jun 2013 (16 hari) 
Cuti Pertengahan Penggal 2 = 7 Ogos 2013 hingga 18 Ogos 2013 (12 hari)
Cuti Akhir Tahun = 16 November 2013 hingga 1 Januari 2014 (47 hari)

Oleh yang demikian, taukeh-taukeh kalendar kuda dah boleh mula cetak kalendar masing-masing. Begitu jugak dengan mereka yang nak merancang-rancang peristiwa-peristiwa penting tahun hadapan.. Dah boleh mula pangkah kalendar atau masuk dalam planner / reminder masing-masing.

Hehe... Semoga bermanfaat buat semua!

Wassalamualaikum!!

Friday, October 05, 2012

AES : Saman Pertama AES di Putrajaya?

Assalamualaikum,

AES atau Automatic Enforcement System ialah mekanisme baru yang bakal digunakan secara menyeluruh oleh pihak berkuasa negara ini bagi mengesan kesalahan-kesalahan jalan raya terutama sekali pelanggaran had laju, pelanggaran lampu merah, tidak memakai tali pinggang keledar dan sebagainya.

Dengan penggunaan AES, faktor kekurangan atau kelemahan manusia dalam mengenalpasti kesalahan dapat dikurangkan dan lebih banyak kesalahan dapat dikenal pasti. Menurut laporan BERNAMA pada 5 Oktober 2012, Dewan Rakyat diberitahu sebanyak 63,558 gambar kesalahan jalan raya dapat dikenalpasti oleh AES. Walaubagaimanapun setakat hari ini, tiada saman trafik yang dikeluarkan.

Itu dakwaan mereka. Tapi tadi pagi aku diberitahu bahawa video berikut menunjukkan saman pertama AES yang berlaku di Putrajaya. Sila saksikan :


Mmmmmuuahahahahahahahahhahaha....... Hambek! Nak sangat AES... kih kih kih.... 

Wassalam... ;p 

*Saja buat lawak hari jumaat sat... haha...

Wednesday, October 03, 2012

Takwim Rasmi Persekolahan 2013

Assalamualaikum,

Kalau nak tengok cuti sekolah, selalu orang akan rujuk kalendar kuda. Kalendar kuda merujuk kepada kalendar yang kita biasa dapat kalau pegi ke bengkel-bengkel atau kedai-kedai mini market berhampiran rumah kita menjelang tahun baru atau suku terakhir tahun semasa. Kenapa diberi nama kalendar kuda? Sudah semestinya sebab kewujudan tarikh-tarikh "KL Race Day" atau "Singapore Race Day" yang dicatatkan pada kalendar tersebut dengan ikon seorang jockey menunggang kuda lumbanya.. hehe..

Tahun 2013, ramai yang mempunyai perancangan sendiri. Daripada yang hendak berkahwin, berbulan madu, bercuti, pergi umrah, pergi haji, kursus dan pelbagai lagi perancangan-perancangan yang hendak diselaraskan dengan cuti sekolah. Kenapa? Mungkin sebab bila cuti sekolah, para ibu bapa boleh mengambil peluang tersebut untuk turut membawa anak-anak bersama dalam perancangan mereka tanpa mengorbankan masa belajar anak-anak di sekolah. Apatah lagi jika ada kenduri kendara, saat paling baik ialah waktu cuti sekolah sebab anak-anak ini bakal memeriahkan majlis. Adakala, waktu cuti sekolah juga waktu yang sesuai bagi anak-anak lelaki "meningkat dewasa" -- kasi potong! He he he....

Apa pun peristiwa dan majlisnya, perancangan perlu bermula awal. Sebab itu ramai yang mencari-cari takwim cuti sekolah dan permulaan penggal bagi tahun hadapan. Orang Malaysia sebenarnya amat berhati-hati dalam membuat perancangan. Failed to plan = Planned to fail. Hakikat ini, semua orang pun tahu... Yang orang tidak tahu ialah tarikh-tarikh berkenaan. Walaupun tarikh Hari Kelepasan Am 2013 telah pun dihebahkan oleh Bahagian Kabinet, Jabatan Perdana Menteri, tetapi tarikh-tarikh permulaan penggal serta cuti sekolah 2013 masih belum dihebahkan kepada umum. Ini bisa membuatkan mereka yang ingin merancang pada 2013 termanggu-manggu mencari arah dan hala tuju pada tahun 2013. Apatah lagi sekiranya mereka ialah para taukeh-taukeh pencetak kalendar kuda yang hanya menunggu untuk meletakkan takwim persekolahan sahaja pada kalendar mereka... hi hi hi...

Untuk yang demikian, atas rasa keprihatinan kepada taukeh-taukeh pencetak kalendar kuda (muahaha..), maka aku telah mengambil inisiatif untuk bertanyakan secara terus kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berkenaan perkara ini. Respons yang diberikan oleh KPM adalah cukup baik dan cepat. Boleh aku berikan 5 bintang di atas kecekapan tersebut. Walaupun hampa kerana masih tidak memperoleh tarikh-tairkh tersebut (sori aa taukeh) tapi penerangan yang diberikan oleh KPM boleh dikatakan elaborate dan mesra. Aku perturunkan apa yang disampaikan kepada aku :
Tuan/Puan,


Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada pertanyaan Encik Nama Aku Bin Nama Bapak Aku  
Untuk makluman, takwim persekolahan dijangka akan dipamerkan di laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM ), http://www.moe.gov.my/  pada bulan November setiap tahun. 
Ini hanya akan berlaku setelah perancangan takwim dilakukan dalam bulan September atau bulan Oktober serta mendapat kelulusan dari pihak atasan dan juga ahli lembaga mesyuarat yang lain. Walau bagaimanapun, pengumuman ini tertakluk kepada pindaan 
Oleh yang demikian, adalah dinasihatkan kepada tuan untuk melayari laman sesawang KPM dari semasa ke semasa bagi mengetahui perkembangan terkini berkenaan perkara tersebut.

Diharap maklumat/jawapan yang diberi dapat membantu Encik Nama Aku bin Nama Bapak Aku  
Sebarang maklumat lanjut, sila hubungi, Khidmat Pelanggan KPM (KPKPM)  di talian 03-77237070 dengan memaklumkan nombor rujukan tuan seperti di atas. 
Terima kasih kerana berurusan dengan KPKPM. 
Sekian.
Haa... ingat kita je ada perancangan? Depa yang buat takwim pun dok merancang jugak.. Hehe.. Cumanya perancangan kita tertakluk kepada perancangan depa jugak... Jadi bagi yang dok mencari-cari lagi Takwim Persekolahan 2013, boleh la menunggu pada bulan November. Jugak disebut di sini, tarikh-tarikh cuti yang sedang dirancang, kalau ada pun dengar sipi-sipi mungkin belum muktamad sebab ada pulak tertakluk kepada pindaan. Hal ni mungkin bisa kita fahami sebab tahun depan ialah election year setelah cakap-cakap pilihan raya tahun ini pudar, gugur layu satu persatu bak musim luruh di kota Tokyo... Huuu huuu.... Dengan ada pulak negeri-negeri yang tak mahu buat pilihan raya serentak dengan pilihan raya parlimen jika diadakan tahun ini, jadi boleh kita katakan tahun depan baru akan diadakan pilihan raya. Sebab tu la rasanya masih ada penangguhan lagi pengumuman Takwim Persekolahan 2013. Tarikh-tarikh itu mungkin perlu diselaraskan supaya ianya mengambil kira tarikh-tarikh kemungkinan pilihan raya akan diadakan pada tahun hadapan.

Ringkasan :

  • Perancangan KPM : September & Oktober
  • Pengumuman KPM : November (melalui laman web)


Untuk itu..... semak balik la bulan November ni okeh!! Tak lari 2013 dikejar! Miauu!

Wassalamualaikum~

Monday, October 01, 2012

Bajet 2013 : Individu Berpendapatan RM 5,000 ke bawah tidak dikenakan cukai?

Assalamualaikum,

Hari ni terbaca dalam berita BERNAMA berkenaan langkah yang diambil oleh Kerajaan untuk mengurangkan kadar cukai satu mata peratusan. Mula-mula pengumuman tak berapa nak faham sebab tak tahu adakah ianya membabitkan aku atau tidak, sebab sekarang ni aku bulan-bulan pun dah kena potong cukai sebab dah mula melebih RM 3,000 pendapatan bercukai. Aku pulak tak buat pun e-filing jadi tak ada pelepasan langsung yang direkodkan di LHDN. Kalau tak konfem-konfem la aku x kena cukai.

Menurut kenyataan di bawah, mereka yang berpendapatan RM 5,000 selepas pelepasan cukai tidak lagi dikenakan cukai mulai tahun taksiran 2013.

LHDN Tegaskan Individu Dengan Pendapatan Bercukai Bawah RM5,000 Tidak Dikenakan Cukai 
CYBERJAYA, 29 Sept (Bernama) -- Selaras dengan pengumuman penurunan kadar cukai satu mata peratusan, individu yang pendapatan bercukainya di bawah RM5,000 tidak perlu lagi membayar cukai mulai tahun taksiran 2013. 
Menjelaskan demikian, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Tan Sri Dr Mohd Shukor Mahfar berkata mereka yang berpendapatan bercukai RM5,000 hingga RM20,000 ke atas pula akan menikmati kadar cukai sebanyak dua peratus berbanding tiga peratus sebelum ini. 
"Manakala bagi individu yang pendapatan bercukainya antara RM20,001 hingga RM35,000 pula akan dikenakan cukai sebanyak enam peratus berbanding sebelum ini tujuh peratus," katanya kepada pemberita di sini. 
Beliau berkata pengurangan cukai itu setelah diambil kira semua pelepasan cukai dan bukannya mengikut pendapatan kasar. 
Mereka yang mempunyai sebarang pertanyaan mengenai Bajet 2013 dan pengurangan cukai itu boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan di talian 1-300-88-3010 atau emel di callcentre@hasil.gov.my. 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Belanjawan 2013 semalam, mengumumkan penurunan kadar satu mata peratusan cukai mulai tahun depan, langkah itu membolehkan kira-kira 170,000 individu tidak perlu lagi membayar cukai pendapatan.

Adakah ini bermakna aku juga tak akan dikenakan cukai pada tahun taksiran 2013 nanti? Adakah maksudnya kalau aku tak buat e-filing pun still tak dikenakan cukai? Kalau macam ni dah cukup bagus. Tapi aku ingat nak buat jugak e-filing tahun depan sebab sebenarnya aku rasa mmg aku tak perlu kena cukai. Aku ada subscribe broadband, bayar zakat, beli buku-buku dan banyak lagi yang memang kena pelepasan. Tapi disebabkan lalai serta leka, maka tak sempat buat e-filing dan terpaksa dipotong dari gaji aku untuk cukai. Apa boleh buat, sendiri lupa, sendiri tanggung.

Apa pun aku mengharap yang terbaik bagi kerajaan dan usaha mereka dalam membantu rakyat dalam menangani kos sara hidup yang meningkat.

Wassalamualaikum

Thursday, August 09, 2012

Mohon Kasih

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, dah masuk 10 hari terakhir Ramadhan. Dengan penuh harapan dan keyakinan, marilah sama-sama mengabdikan diri kepada Allah SWT agar diampunkan segala dosa maksiat yang telah kita lakukan.... ;'(


Kasih dan cinta adalah fitrah bagi manusia. Bila berkasih, kalau berjauhan akan rindu. Cemburu pula datang memburu setiap masa. Salah sangka, was-was selalu menerjah ke jiwa. Kalau tidak banyak sabar dan berfikir secara rasional, semua benda menjadi salah. Akhirnya rajuk dan marah akan menerpa.


Adakah ini suatu ujian? Mungkin sekali tidak mustahil.

Dengar sikit lagu Tan Sri SM Salim berikut.. Merdu suaranya, lunak alunannya.. Senikata mencecah jiwa!



Ku Bermohon Kasih
Ku Bermohon Sayang
Padamu Wahai Kembang
Dalam Rindu Kasih
Hamba Tak Berdaya
Menempuh Jiwa Siksa

Kasihanailah Hamba
Merayu Sehingga Merana
Harummu Menawan
Hingga Tertawan
Menjadi Igauan

Duhai Puspa Sari
Bunga Kembang Suci
Menimbulkan Berahi
Hamba Mohon Kasih
Harapan Nan Bersih
Ku Puja Dikau Saja

Kasihanilah Hamba
Merindu Balasan Darimu
Hatiku Tertawan
Tak Dapat Kutahan
Engkaulah Idaman


Selamat Berpuasa!!

Wassalamualaikum!


Wednesday, July 18, 2012

Taqwim Solat Ramadhan 1433H / 2012 M - Kawasan KL dan Putrajaya

Assalamualaikum,

Tadi dapat e-mel daripada member. Jom tengok dan refresh balik apa yang patut.

Taqwim Waktu Solat termasuk IMSAK dan IFTAR bagi bulan Ramadhan 1433 H / 2012M bagi kawasan Kuala Lumpur dan Putrajaya : 


Download Hi-Resolution : PNG | JPG | PDF

Niat Puasa (sebelum masuk waktu Solat Subuh) :

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Doa Berbuka Puasa (selepas masuk waktu Maghrib) :
اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت
Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan

Rukun Puasa :
  • Orang-orang yang diwajibkan berpuasa
  • Niat di malam hari sebelum masuk waktu subuh
  • Tidak melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa selepas masuk waktu subuh

Perkara-perkara yang membatalkan puasa :
  • Memasukkan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja dan tidak ada beza sama ada yang boleh dimakan atau tidak, termasuk merokok.
  • Muntah dengan sengaja (seperti kerana memasukkan jari ke dalam mulut) adalah membatalkan puasa dan wajib diganti. Bagi muntah yang tidak sengaja atau menjadi kebiasaannya muntah maka itu tidak membatalkan puasa.
  • Keluar darah haid dan Nifas walaupun di penghujung waktu puasa adalah dikira membatalkan puasa dan wajib diganti.
  • Keluar air mani dengan sengaja sama ada kerana bercumbuan atau memeluk isteri, atau dengan tangan maka ianya membatalkan puasa dan wajib diganti. (Sekiranya keluar air mani kerana bermimpi, maka tidak batal puasa. Keluar air mazi sahaja juga tidak membatalkan puasa.)
  • Berjimak atau melakukan hubungan seks. Termasuk dilakukan pada faraj atau dubur, samada keluar mani atau tidak. Liwat pada kanak-kanak dan bintang juga termasuk.
  • Murtad atau keluar dari agama Islam.
  • Gila atau pengsan sepanjang hari (tidak sedar langsung walau satu saat).
  • Menukar niat. (Niat buruk untuk berbuka awal daripada waktu)

Rujukan rukun puasa dan perkara-perkara yang membatalkan puasa ini diambil daripada Panduan Puasa Ramadhan yang diterbitkan oleh JAKIM. Muat turun panduan ini samada secara terus daripada JAKIM atau melalui salinan di Scribd.

Mudah-mudahan memberi manfaat kepada semua.

Wassalam.

Selamat Berpuasa Semua!

Friday, July 13, 2012

The Reason

Salam,

Walaupun lagu ni dah lama, tapi ia sangat best! Hehehe..




I'm not a perfect person
There's many things I wish I didn't do
But I continue learning
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
And the reason is you

I'm sorry that I hurt you
It's something I must live with every day
And all the pain I put you through
I wish that I could take it all away
And be the one who catches all your tears
That's why I need you to hear

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
And the reason is you

And the reason is you
And the reason is you
And the reason is you

I'm not a perfect person
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
And the reason is you

I've found a reason to show
A side of me you didn't know
A reason for all that I do
And the reason is you..


Wassalamualaikum :)


Sunday, July 01, 2012

Tuhan, jagakan dia...

Salam,





Hanya dirimu yang kucinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi...
Aku merasa....
Kau yang terbaik untuk diriku


Walau kutahu kau tak sempurna...
Takkan membuat aku jauh darimu...
Apa adanya...
Ku kan tetap setia kepadamu...


Tuhan.... Jagakan dia... 
Dia kekasihku... Kan tetap milikku... 
Aku.... 
Sungguh mencintai... Sungguh menyayangi... 
Setulus hatiku...


:)


Wassalamualaikum

Sunday, June 10, 2012

Gempar! Ahli Parlimen Pas Berjoget di Parlimen??

Salam,

Mana mau cari? Rare ni..
Hanya boleh dapat di
http://zamkata.blogspot.com/
Tajuk aje tu... Hehehe.. 

Sebenarnya ia merujuk kepada cerita ini :


Ini adalah secebis kisah 'Z-Fail' yang dibawakan khas daripada seorang bekas menteri kabinet pada zaman Pak Lah. Beliau pernah ditertawakan oleh sesetengah pihak kerana dikatakan tidak mampu menjawab soalan dengan baik apabila diajukan oleh pihak stesen tv asing yang berbahasa Inggeris.

Tetapi berapa ramai yang boleh menulis seperti beliau? Saya mula membaca tulisan beliau mengenai Dr Mahathir (Mahathir Di Sebalik tabir) semasa di bangku sekolah lagi. Kemudian saya turut membaca tulisan beliau yang sekali sekala ada (sebab gua beli paper pun sekali sekala jugak.. haha) dalam artikel di dalam Utusan Malaysia. Buku "Hari Itu Sudah Berlalu" juga saya beli, tapi jujurnya belum lagi habis dibaca.

Saya dapati gaya penulisan beliau amat menarik kerana ada sahaja benda baru yang kita akan ketahui. Setiap kali beliau menulis, seolah-olah ada kejutan menanti.

Saya suka penulisan yang semacam ini.

Tengok warna kulit dia kadang2 teringat kat bapak aku.. hahaha...
Sudah tentulah pengalaman beliau selama bertahun-tahun bergelumang di dengan dunia kewartawanan dan politik Malaysia mempunyai nilai tersendiri bagi peminat-peminat politik dan kisah-kisah nostalgia seperti saya. Suka juga mendengar komentar 'orang lama' mcm beliau dalam isu-isu semasa terutama sekali yang melibatkan politik. Mesti ada yang panas, pedih dan terasa hati.

http://zamkata.blogspot.com - Pi la tengok Zam (Tan Sri Zainuddin Maidin) punya blog!

Wassalam..

p/s : Teringat kisah blog, 'goblog!' He he he...

Saturday, June 09, 2012

No Plet WWW1 : Problem?

Salam,

Semua orang tau no plet WWW1 telah dibida dengan berjaya oleh KDYMM Sultan Johor. Tapi mungkin ada yang tidak tahu, nombor plet yang bernilai setengah juta itu dipasang pada kereta apa.

Mai kita tengok

.
..
...
....
.....

Jeng jeng....

Satria Neo - Malaysian Made! Another angle here!
Proton Satria Neo keluaran syarikat tempatan, Proton!!


Problem? Hahaha...

Hahaha... way to go Tuanku! ;)

Haters gonna hate, but i think this the best troll ever yet by a Malaysian VVIP!  

Daulat Tuanku!

Wassalam...

Note : Last time, we got this too.. Haha... Lupa la tu... :p

Monday, May 14, 2012

Jerrypah!

Assalamualaikum,
(entry ini adalah versi pening taktau bila parlimen nak bubar)





Sayangku, aku yakin
Kau sebahagianku
Sayangku, aku pasti
Takdir kita bertemu

Biarkan semua berlalu
All i know i’ll always have you
Pengganti tempat mengadu
Selamanya, engkaulah.. hanya

Tak mungkin, aku jatuh
Cinta pada yang lain
Tak mungkin, juga aku
Khianati dirimu

Biarkan semua berlalu
All i ever wanted was you
Pengganti tempat mengadu
Selamanya, engkaulah..

Biarkan semua berlalu
All i ever wanted was you
Sehidup semati untuk
Selamanya, engkaulah.. hanya

Selama-lamanya...

--

Sapa jerrypah neh? Depa kata org betui.. aku check kat google :
Ayok... ada betui orang dia... tatawu.... layan ja la lagu ni.....

Wassalamualaikum...

p/s : lagu ini tidak aku tujukan kepada jerrypah yang sebenar... hahaha... owhh dan hari ni my mom's birthday! happy birthday mom!!

Sunday, May 13, 2012

Lagu Ibu... Selamat Hari Ibu!

Assalamualaikum,

Peu haba? hehehe..

Sempena hari ibu (Malaysia), hari ini 13 Mei 2012, kita dengar sikit lagu ni... OST Hafalan Shalat Delisha.


Lembut kukenang, kasihmu ibu
di dalam hati ku kini menanggung rindu
kau tabur kasih seumur masa
bergetar syahdu, ooh di dalam nadiku

9 bulan ku dalam rahimmu
bersusah payah, oh ibu jaga diriku
sakit dan lelah tak kau hiraukan
demi diriku, oh ibu buah hatimu

tiada ku mampu, membalas jasamu
hanyalah do'a oh di setiap waktu
oh ibu tak henti kuharapkan do'amu (2x)
mengalir di setiap nafasku (2x) 

ibuuuuuuuuuuuuuu........... (3x)

Lembut kukenang, kasihmu ibu
di dalam hati ku kini menanggung rindu
engkau tabur kasih seumur masa
bergetar syahdu oh di dalam nadiku

indah bercanda denganmu ibu
di dalam hati ku kini slalu merindu
sakit dan lelah tak kau hiraukan
demi diriku, oh ibu buah hatimu

tiada ku mampu, membalas jasamu
hanyalah doa oh di setiap waktu
oh ibu tak henti kuharapkan doamu (2x)
mengalir di setiap nafasku (2x
ibuuuuuuuuuu........ (3x)

"Allahummaghfirlii waliwaa lidayya warhamhumaa kamaa rabbayaanii shaghiiraa"

Mungkin mak aku tak pandai nak akses blog ni... dan tak baca entry ni... tapi tadi aku dah call dia ucapkan selamat hari ibu. Dia pesan kat aku suruh doakan dia selalu as dia doakan aku selalu. Insya Allah, akan aku doakan kebahagiaan ibuku selalu...

Wassalamualaikum!

p/s : Rafly - penyanyi asal Aceh... Aneuk nanggroe.. lon kon aneuk naggroe, tapi arwah datuk lon gampongnya di Aceh sinan... hehe...

Tuesday, May 08, 2012

Keep Calm And......

Assalamualaikum

What "The Majority" does every flippin' time. Keep doing it guys :) It is the right choice, Insya Allah.
Wassalamualaikum

p/s: You can use the poster above freely..

Friday, May 04, 2012

Only Human

Assalamualaikum,

Tengah dok belek-belek file di server lama, sekali terjumpa file flash ni : http://tokapi.bravehost.com/rrk.swf

Bila check dalam posting blog tahun 2006 tak ada pulak posting lagu ni. Maybe guna untuk friendster atau forum aibob kot dulu.. Hurmm... Anyway, disebabkan dah terdengaq lagu tu, ada teringat lagi satu lagu dalam cerita 1 Litre of Tears, : Only Human nyanyian K.


Cerita ni famous sebab jalan cerita dia yang agak sedih. Cerita dia pasal seorang pelajar yang mengidap barah otak kot. Mula-mula dia dapat tau dia ada barah otak dia macam marah-marah. Tapi lama-lama dia dah tak marah-marah sebaliknya menghabiskan sisa-sisa kehidupan melalui jalan yang penuh berwarna-warni. Cerita ni wajib tonton kalau anda meminati J-Drama! Kalau anda terlepas menonton pada tahun 2006 yang lalu, sila tonton di sini : http://www.mysoju.com/japanese-drama/1-litre-of-tears/

Enjoy the story!

Wassalamualaikum.

Friday, April 27, 2012

Satu Hari Menjelang BERSIH 3.0

Assalamualaikum,

Pesanan ringkas penaja :

Duduk di rumah jaga anak ke, baca buku ke, bersihkan rumah ke lagi baik... Pergi kuliah ke, ceramah ke... ok jugak....

Sila baca :

BERSIH 3.0 : Himpunan sia-sia?



Sekian,

Wassalamualaikum...

Thursday, April 26, 2012

BERSIH 3.0 : Himpunan sia-sia?

Assalamualaikum,

Lagi 2 hari (28 April 2012), pihak BERSIH akan mengadakan himpinan "BERSIH 3.0 : Duduk Bantah". Pihak bersih sekali lagi menuntut 8 perkara seperti mana yang dinyatakan di dalam laman web http://bersih.org

PENDIRIAN SAYA BERKENAAN BERSIH 3.0 : SIA-SIA!
Kenapa saya berpendirian demikian? Sila tonton video di bawah :


Ya, saya katakan sia-sia kerana hampir kesemua tuntuan BERSIH telah pun diberi perhatian dan di ambil maklum oleh "Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya" atau saya ringkaskan sebagai PSC-ER (Parliament Select Comitee-Electoral Reforms). Jadi siapakah PSC-ER?
Dewan Rakyat pada 3 Oktober 2011 telah meluluskan penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya bagi mengkaji perkara-perkara berkaitan proses pilihan raya Malaysia. Jawatankuasa ini adalah berkuat kuasa selama enam bulan dari tarikh penubuhannya. Tanggungjawab, peranan dan tugas Jawatankuasa ini adalah mengkaji perkara perkara yang akan memperkukuhkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan mengkaji proses pilihan raya yang bebas dan adil. Jawatankuasa Pilihan Khas tersebut hendaklah akan menyiapkan dan membentangkan laporan itu serta syor-syor yang berkaitan untuk diserahkan kepada Majlis untuk dipersetujukan atau mengikut apa cara yang diperintahkan oleh Majlis. -- http://www.parlimen.gov.my/pages.php?view=153&uweb=dr
Bukan itu sahaja, malah pihak-pihak lain termasuk NGO-NGO atau badan-badan politik boleh memberikan memorandum mereka atau syor mereka kepada PSC-ER seperti mana tertulis :
Jawatankuasa Pilihan Khas ini ingin mempelawa wakil-wakil pertubuhan-pertubuhan / persatuan-persatuan yang berdaftar dan individu untuk mengemukakan cadangan-cadangan atau syor-syor mengenai proses pilihan raya di Malaysia.
Selain itu, PSC-ER ini dilihat sebagai sebuah jawatankuasa yang telus dan amat terbuka. Buktinya, kesemua laporan jawatankuasa, syor-syor jawatankuasa mahupun NGO serta minit-minit mesyuarat berkaitan boleh di baca di laman web Parlimen berikut : http://www.parlimen.gov.my/pages.php?view=153&uweb=dr (Anda boleh download 'mirror' laman tersebut dalam bentuk 7zip di sini : http://www.4shared.com/archive/EatVUYbx/PSC-ER_My_2011-2012.html)

Selain itu, komposisi Jawatankuasa ini turut mengandungi wakil-wakil parti politik samada daripada Barisan Nasional ataupun pakatan pembangkang yang turut mewakili kaum-kaum di Malaysia termasuk wakil-wakil daripada Sabah dan Sarawak. Jadi boleh kita katakan, PSC-ER mempunyai kredibiliti yang kuat sekiranya laporan mereka diambil kira. Seperti mana kata Y.B. P. Kamalanathan, pihak SPR perlu diberi peluang bagi mengambil tindakan ke atas syor-syor PSC-ER serta diberi ruang dan masa secukupnya kerana ada syor-syor berkenaan boleh dilakukan serta merta dan ada yang mengambil masa kerana terikat dengan batasan undang-undang mahupun logistik.

Saya ringkaskan kembali tuntutan BERSIH dan statusnya selepas diteliti PSC-ER :
1. Penggunaan Dakwat Kekal  - TERIMA
2. Akses Media Yang Bebas Dan Adil - TERIMA
3. Kukuhkan Institusi Awam (SPR) - TERIMA
4. Bersihkan Senarai Daftar Pengundi - TERIMA
5. Reformasi Undi Pos - TERIMA
6. Hentikan Rasuah Politik - TERIMA
7. Hentikan Politik Kotor - TERIMA
8. Memanjangkan Tempoh Berkempen (Cadangan Bersih : Minimum 21 hari, PSC-ER Syor Minimum 10 hari )
Jadi saya katakan sekali lagi, BERSIH 3.0 sebenarnya TIDAK PERLU. Jangan buang masa anda pada 28 April 2012 ini. Melainkan ada 'maksud' lain pada perhimpunan tersebut. Berhati-hatilah...

Wassalam...

Sunday, April 22, 2012

Seluruh Nafas Ini

Assalamualaikum...

Sekali sekala layan lagu indo macam ni pon best jugak....




Lihatlah luka ini yang sakitnya abadi
Yang terbalut hangatnya bekas pelukmu
Aku tak akan lupa, tak akan pernah bisa
Tentang apa yang harus memisahkan kita

Saat ku tertatih tanpa kau di sini
Kau tetap ku nanti demi keyakinan ini

Jika memang dirimulah tulang rusukku
Kau akan kembali pada tubuh ini
Ku akan tua dan mati dalam pelukmu
Untukmu seluruh nafas ini

Kita telah lewati rasa yang telah mati
Bukan hal baru bila kau tinggalkan aku
Tanpa kita mencari jalan untuk kembali
Takdir cinta yang menuntunmu kembali padaku

Di saatku tertatih (saat ku tertatih)
Tanpa kau di sini (tanpa kau di sini)
Kau tetap ku nanti demi keyakinan ini

Jika memang kau terlahir hanya untukku
Bawalah hatiku dan lekas kembali
Ku nikmati rindu yang datang membunuhku
Untukmu seluruh nafas ini

Dan ini yang terakhir aku menyakitimu
Ini yang terakhir aku meninggalkanmu
Takkan ku sia-siakan hidupmu lagi

Ini yang terakhir dan ini yang terakhir
Takkan ku sia-siakan hidupmu lagi

Jika memang dirimulah tulang rusukku (terlahir untukku)
Kau akan kembali pada tubuh ini (bawa hatiku kembali)
Ku akan tua dan mati dalam pelukmu
Untukmu seluruh nafas ini

Jika memang kau terlahir hanya untukku
Bawalah hatiku dan lekas kembali
Ku nikmati rindu yang datang membunuhku
Untukmu seluruh nafas ini, untukmu seluruh nafas ini
Untukmu seluruh nafas ini

-- Penyanyi : Last Child feat. Giselle (Indonesia)
-- Tajuk : Seluruh Nafas Ini


Wassalamualaikum!

Sunday, April 15, 2012

Cara mudah hapuskan pinjaman PTPTN....

Assalamualaikum,

Kecoh seminggu dua ni pasal nak memansuhkan PTPTN. Bagi sesetengah pihak PTPTN ini dilihat sebagai salah satu perkara yang cekik darah dan amat zalim. Sehinggakan, pada hari ini (14 April 2012), suatu perhimpunan telah diadakan bagi mendesak kerajaan menghapuskan PTPTN.


Sesungguhnya saya tidak mahu mengulas panjang kebiadapan si Syiah Khalid Ismath di dalam video di atas kerana sudah terang jelas lagi bersuluh, mentaliti sesat yang cuba ditonjolkannya.

Updated Malam 15 April 2012 : Kata Tun Mahathir,  
‎"Biarlah, mereka (negara-negara luar) kaya, mereka boleh bagi (pendidikan) secara percuma...Kita boleh mansuhkan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional), tapi orang yang minta mansuh sahaja terlibat. "Orang yang tidak minta PTPTN dimansuhkan, kita boleh bagi.." 
Ouch!! Hehehe... Tun M with his usual sarcasm style....
Updated Pagi 15 April 2012 : Pendapat orang ramai berkenaan tuntutan pemansuhan PTPTN. Sila tonton video di bawah :

Yang ingin diulas, adalah perkara pokok : PTPTN.

PTPTN seperti mana sedia maklum adalah badan yang memberikan bantuan pelajaran dalam bentuk pinjaman kepada para mahasiswa di IPTA dan IPTS. Bantuan yang diberikan selalunya terdapat beberapa kategori dan jenis. Seingat saya, ada yang mendapat pinjaman penuh (yuran akademik dan sara hidup) dan ada juga yang mendapat pinjaman bagi yuran akademik sahaja. Ini bermakna, bagi yang mendapat pinjaman yang merangkumi sara hidup, mereka bukan sahaja menerima duit untuk menanggung kos pembelajaran sahaja, malah kos sara hidup mereka termasuk makan, minum, pakaian, kelengkapan pembelajaran seperti barangan komputer dan sebagainya juga diberikan bantuan di dalam bentuk pinjaman.

Terbaru, saya terdengar bahawa PTPTN mencadangkan supaya elaun sara hidup yang diberikan selama ini kepada peminjam tidak lagi diberikan. Adakah ini yang membuatkan para mahasiswa melenting?

Saya beranggapan, PTPTN mula 'merajuk' setelah ramai mahasiswa yang tidak mahu menunaikan janji di dalam kontrak pinjaman PTPTN mereka sendiri. Memang kita akui, PTPTN mempunyai kelemahan, terutama di dalam mekanisme pembayaran balik. Dikatakan PTPTN mengenakan 'caj perkhidmatan' yang tinggi sebagai ganti kepada 'bunga' seperti mana pinjaman-pinjaman yang dibuat di bank-bank komersial. Bagi sesetengah pihak, inilah perbuatan paling menindas PTPTN, yakni mengenakan riba.

Saya setuju dengan pendapat ini. PTPTN tidak seharusnya mengenakan caj perkhidmatan yang tinggi dan berulang serta berkadaran dengan baki bayaran balik pinjaman. Sepatutnya, PTPTN boleh mengenakan 'caj  perkhidmatan' yang tetap bagi setiap tahun yang tinggal bagi peminjam yang ingin membayar balik wang pinjaman. Bagi saya, cara ini lebih adil dan baik kerana sudah semestinya di pihak PTPTN sendiri memerlukan pendapatan daripada caj perkhidmatan ini supaya dapat menanggung kos operasinya.

Dan saya rasakan dengan pengenalan sistem ujrah 1% oleh ptptn ini sebenarnya sudah boleh menyelesaikan masalah hukum 'riba' seperti yang dibangkitkan. Tetapi sekiranya anda google berkenaan  ujrah ini pula, ramai juga yang tidak setuju sebab katanya caj 1% tu dah 'fixed' dan lebih suka kepada pengiraan 3% daripada baki akhir... katanya yang 3% tu lagi bagus kepada peminjam, tapi soal riba entah ke mana... macam-macam....

Jadi, kita boleh andaikan dengan terbitnya sistem ujrah ini, sepatutnya tiada lagi isu riba'. Tetapi ada yang mempertikaikan sebagai contoh, katanya pinjaman pelajaran hanya RM 48,000, tapi kena bayar balik RM 61,000. Bagi beliau ini  tidak adil dan tidak Islamik lagi riba. Tetapi kita harus ingat, caj perkhidmatan yang diperkenalkan oleh PTPTN itu tidak ada bezanya jua dengan segala macam pinjaman kewangan atau pembiayaan dari bank-bank yang patuh syariah. Sebagai contoh, pembelian kenderaan melalui pembiayaan kewangan oleh bank yang patuh syariah juga tidak akan meminta bayaran balik sama dengan harga asal kenderaan. Sebuah proton Saga yang berharga RM 38,000 akhirnya akan dibayar  balik sehingga RM 50,000 kepada bank yang 'patuh syariah' berkenaan, berdasarkan jumlah pembiayaan dan tempoh bayaran balik. Jadi mengapakah tiada demo untuk menentang bank-bank tersebut?

Bagi mereka yang ingin menghapuskan PTPTN ini, pelajaran sepatutnya diberikan percuma oleh kerajaan. Saya katakan, Kerajaan telah pun banyak menanggung kos pembelajaran di IPTA-IPTA awam. Saya jangkakan, yuran tahunan di IPTA tidaklah seperti kos pembelajaran di IPTS. Sebagai bekas pelajar IPTS, saya tahu berapa banyak yang perlu dibayar setiap semester berbanding rakan-rakan di IPTA dan adakalanya mencecah lebih daripada 5 kali ganda. Jadi, kos pinjaman yang banyak ini sebenarnya boleh dikatakan adalah bagi mereka yang menuntut di IPTS.

Sekiranya dimansuhkan PTPTN, siapa pula yang akan membantu mahasiswa yang melanjutkan pelajaran mereka di IPTS? Kerajaan boleh membina IPTA-IPTA tetapi setiap sesuatu itu mesti ada hadnya. Tidak semua perbelanjaan kerajaan hanya boleh ditumpukan ke dalam bidang pengajian tinggi semata. Bagaimana pula halnya nanti, jika sekiranya semua orang diberikan peluang belajar di IPTA tanpa sebarang yuran dan tiada lagi IPTS yang wujud, adakah kerajaan perlu mengurangkan perbelanjaan di bidang lain seperti pendidikan rendah, kesihatan, pertanian, pembangunan infrastruktur dan lain-lain?

Jadi, bagi saya sebenarnya tiada isu sangat dengan PTPTN ini. Hanya menjadi hangat kerana ada ahli politik yang berani menjanjikan bulan dan bintang dengan menyatakan sesuatu yang tidak realistik mengikut keadaan sosio-politik negara ini. Seandainya betul-betul ingin memberi pendidikan percuma di peringkat tertinggi, kerajaan perlu mencari dana lain. Dan sekirnya negara barat seperti Norway di ambil contoh, maka mereka mengenakan cukai yang tinggi kepada rakyat untuk membolehkan perkara ini dilaksanakan. Persoalannya, adakah rakyat negara ini bersedia membayar cukai yang lebih tinggi untuk memberi peluang kepada semua orang yang kita belum tentu tahu serius untuk belajar, untuk diberi pelajaran secara percuma??

Inilah yang harus mahasiswa fahami. Bukan main ikut-ikutan semata-mata. PTPTN ada ruang penambahbaikannya. Penghapusannya membawa bencana. Kasihanilah mereka yang benar-benar ingin belajar. Sekiranya mereka diberikan pinjaman, mereka akan berasa lebih bertanggungjawab dan lebih serius untuk belajar. Ini kerana mereka tahu, apa yang mereka dapat bukanlah hak mereka 100%, tetapi cuma pinjaman sementara atas ehsan PTPTN supaya mereka dapat belajar dan berjaya. Hanya dengan rasa seperti ini kita dapat mengelakkan mahasiswa yang bongkak lagi tidak bersyukur dan tidak berterima kasih. 

Sebenarnya, jikalau mahasiswa benar-benar serius belajar, mereka tidak perlu pun risau akan bayaran  balik PTPTN. Sekiranya mereka mendapat CGPA 3.75 ke atas (first class degree), mereka layak untuk dikecualikan bayaran balik kepada PTPTN. Inilah sebenarnya cara 'mudah' untuk 'menghapuskan' pinjaman PTPTN.  Anda belajar rajin-rajin, dapat keputusan cemerlang dan dikecualikan daripada bayaran balik. Bukan dengan berdemonstrasi dengan menunjukkan kebiadaban dan akhlak yang buruk. 

Orang suruh belajar, dia pergi berdemo.. macam mana nak dapat convert pinjaman ke biasiswa!!

Yang dah kerja tu, bayarlah PTPTN sampai habis. Jangan ditangguhkan atau menunggu penghapusan PTPTN pulak. Kasihanilah adik-adik anda yang hendak baru belajar. Sekiranya PTPTN hanya mencatat kerugian akibat hutang yang tertangguh dan sengaja tidak dibayar, tidak mustahil, suatu hari nanti tiada lagi bantuan sara hidup diberikan, walaupun kepada pelajar yang benar-benar susah dan miskin. Anda bertanggungjawab. Anda pinjam, anda bayar. Anda sudah berjanji dan berikrar, bermula dari saat anda membuat permohonan untuk PTPTN dan menandatangani perjanjian. Jangan asyik salahkan kerajaan semata-mata!!

Akhir sekali, buat renungan semua

Siapa yang rajin, dialah untung...
"Jika perhati bangsa dagang ... Kapak beliung ditangan memegang"
Anda lihat apa yang saya lihat? Anda nampak apa yang saya nampak? Anda faham apa yang saya faham? Anda ambil iktibar dengan apa yang saya ambil iktibar? Fikir-fikirkan..

Wassalamualaikum..

PS : Bersyukur kepada Allah dan beterima kasih kepada pihak yang memberikan bantuan pelajaran dahulu dan dikecualikan bayaran balik sebanyak 75%.......

Thursday, April 12, 2012

Yang di-Pertuan Agong ke-14

Assalamualaikum,

Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah,
Sultan Kedah Ke-27 dan YDP Agong ke-14
Sembah tahniah kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah di atas perlantikan sebagai YDP Agong yang ke-14 pada 11 April 2012 (semalam).

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

Ini adalah julung-julung kalinya, seorang Sultan memegang jawatan YDP Agong sebanyak 2 kali. Kali pertama, Tuanku Abdul Halim memegang jawatan YDP Agong ialah pada tahun 1970 sehingga 1975. Dan setelah hampir 40 tahun kemudian, pada penghujung tahun 2011, baginda telah dilantik semula menjadi YDP Agong seterusnya mencatat rekod pemegang jawatan YDP Agong sebanyak 2 kali. Dan semalam, pada 11 April 2012, maka istiadat pertabalan melengkapkan lagi proses yang menjadi bukti dan lambang kukuhnya insitutsi beraja di bawah sistem Raja Berpelembagaan yang diamalkan di Malaysia.

Yang lebih menariknya, Tuanku Abdul Halim dapat memerintah dengan ber Perdana Menteri-kan anak beranak, Tun Abdul Razak pada era 1970an dan Dato' Sri Najib Tun Razak pada masa kini. Sesungguhnya, bak kata DS Najib, inilah perhitungan Allah dan kekuasaan-Nya di mana ditakdirkan dua beranak akan berkhidmat menumpahkan bakti dan taat setia kepada Yang di-Petuan Agong yang sama walaupun berlainan zaman.


Sudah tentunya, Tuanku Abdul Halim yang memerintah pada kali pertama lebih tersedia arif dan maklum akan hasil kerja-kerja pembangunan Tun Razak sehinggakan kini pada zaman anak beliau pula, negara sekali lagi memasuki era baru, era transformasi. Mudah-mudahan dengan pemerintahan Tuanku Abdul Halim pada kali ini, negara kita akan bergerak lebih maju, seiringan dengan hasrat rakyat jelata sekelian. Seluruh rakyat sesungguhnya amat bergembira dan menjunjung kasih di atas kesudian Tuanku untuk kembali berkhidmat kepada Tanah Air tercinta, Malaysia.

Sedikit bingkisan berita berkaitan :

IKRAR TUANKU ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH SEBAGAI YANG DI-PERTUAN AGONG 
KUALA LUMPUR, 11 April 2012 (Bernama) -- Berikut adalah ikrar Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah pada istiadat pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 di Balairong Seri, Istana Negara Rabu.  
"BISMILLAHIRRAHMANNIRAHIM,  
BETA ALMU'TASIMU BILLAHI MUHIBBUDDIN TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN BADLISHAH BERSYUKUR KE HADRAT ALLAH SUBAHANAHU WATA'ALA KERANA DENGAN IZINNYA BETA TELAH DIPILIH MENJADI YANG DI-PERTUAN AGONG.  
DENGAN INI, BETA AKAN MENJALANKAN SEADIL-ADILNYA PEMERINTAHAN BAGI MALAYSIA MENGIKUT UNDANG-UNDANG DAN PERLEMBAGAAN NEGARA, SERTA MEMELIHARA DENGAN SEMPURNANYA SETIAP MASA, AGAMA ISLAM, DAN BERDIRI TEGUH DI ATAS PEMERINTAHAN YANG ADIL DAN AMAN DALAM NEGARA."  
Sebelum itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membuat perisytiharan bahawa Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah dipilih oleh Raja-raja Melayu sebagai Yang di-Pertuan Agong.  
Najib melafazkan:  
"BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM  
BAHAWA INILAH DIMASYHURKAN KEPADA SEKALIAN ORANG SERTA PENDUDUK NEGARA MALAYSIA IAITU DULI YANG MAHA MULIA RAJA-RAJA TELAH MEMILIH ALMU'TASIMU BILLAHI MUHIBBUDDIN TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN BADLISHAH, DAN PADA HARI, WAKTU DAN SAAT YANG GILANG GEMILANG INI, MAKA SERI PADUKA BAGINDA DITABALKAN NAIK TAKHTA KERAJAAN MENJADI TURUS NEGARA BAGI MALAYSIA DENGAN BERGELAR SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG." 
SUMBER : BERNAMA
DENGAN LAFAZ IKRAR, TUANKU ABDUL HALIM SELAMAT DITABAL YANG DIPERTUAN AGONG KE-14 
KUALA LUMPUR, 11 April 2012 (Bernama) -- Dengan sempurnanya lafaz ikrar sebagai Ketua Negara, Tuanku Abdul Halim Mu'azam Shah, 84, selamat ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-14 dalam satu upacara penuh istiadat kebesaran Raja-Raja Melayu, di Istana Negara, di sini, Rabu.  
Sebaik selesai kemuncak Istiadat Pertabalan itu, tiupan nafiri dan paluan nobat dengan lagu "Perang" bergema di Balairong Seri, dan para hadirin berdiri dan melaungkan "Daulat Tuanku" sebanyak tiga kali, diketuai oleh pemangku Datuk Maharaja Lela Azwan Effendy Zairakithnaini.  
Serentak itu juga, tembakan meriam sebanyak 21 das dilepaskan dan lagu "Negaraku" dimainkan oleh Pancaragam Pusat Tentera Udara Diraja Malaysia, diketuai Left Sabri Abdullah.  
Istiadat Pertabalan yang berlangsung penuh berwarna-warni itu disaksikan kira-kira 900 orang tetamu termasuk Raja-Raja Melayu dan Permaisuri masing-masing, wakil-wakil Raja-Raja Melayu, Gabenor-Gabenor, Yang Di-Pertua-Yang Di-Pertua Negeri, Perdana Menteri, Menteri-menteri Kabinet dan isteri masing-masing.  
Turut menyaksikan acara gemilang itu ialah tetamu-tetamu kehormat yang terdiri dari ketua-ketua Diplomat asing dan ketua-ketua jabatan kerajaan lainnya.  
Upacara hari ini mengandungi dua sejarah penting bagi Seri Paduka kerana ini merupakan kali kedua baginda ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong selain merupakan Yang di-Pertuan Agong pertama yang ditabalkan di Istana Negara baru di Jalan Duta.  
Tuanku Abdul Halim dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong Kelima pada 1970 semasa berusia 42 tahun, dan kini empat dekad kemudian, baginda ditabalkan sekali lagi sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 pada usia 84.  
Menambah keunikan pertabalan kali ini ialah Perdana Menterinya Datuk Seri Najib Tun Razak, di mana semasa Tuanku Abdul Halim ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong Kelima, perdana menteri pada masa itu adalah ayahanda Najib, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussain, yang merupakan perdana menteri kedua negara.  
Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah disiar secara langsung oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM).  
Istiadat Pertabalan dimulakan sebaik keberangkatan masuk Tuanku Abdul Halim dan Tuanku Hajah Haminah ke Balairong Seri dengan diiringi tiupan nafiri dan paluan nobat lagu "Belayar" oleh Kumpulan Nobat Diraja Kedah.  
Keberangkatan masuk pasangan Diraja itu didahului pemangku Datuk Maharaja Lela Azwan Effendy Zairakithnaini, serta diapit panglima-panglima yang membawa Cogan Alam dan Cogan Agama.  
Cogan Alam dan Cogan Agama, kedua-duanya tongkat perak yang merupakan sebahagian alat kebesaran Diraja yang menjadi lambang kebesaran Kerajaan Malaysia.  
Tuanku Abdul Halim berpakaian rasmi Yang di-Pertuan Agong iaitu muskat (seperti kot hitam labuh) yang bersulam emas serta berseluar panjang bersulam di kaki dengan bertengkolok "Dendam Tak Sudah".  
Baginda juga memakai Pending Diraja, diperbuat daripada emas bertatahkan permata delima dengan lambang Kerajaan Persekutuan tertera di tengah-tengahnya bersama-sama tali bengkung yang diperbuat daripada kain sakhlat bertekat benang emas berbunga-bunga.  
Di pinggang Seri Paduka tersemat Keris Pendek Diraja yang hulunya diperbuat daripada mata keris lama dengan bersarung gading bertatahkan emas.  
Tuanku Hajah Haminah pula memakai perhiasan Raja Permaisuri Agong iaitu Gendik Diraja yang merupakan pakaian ulu (kepala) dan Kalung Diraja, kedua-duanya diperbuat daripada emas putih bertatah berlian dan mengenakan persalinan baju panjang sedondon.  
Seri Paduka berdua kemudiannya bersemayam di Singgahsana untuk Istiadat Pertabalan.  
Istiadat diteruskan dengan membawa masuk baki alatan kebesaran yang diketuai oleh pemangku Datuk Maharaja Lela bersama Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Awang Kechik Abdul Rahman membawa masuk senaskhah Al-Quran, Keris Panjang Diraja yang juga merupakan Keris Kerajaan, Surat Pengisytiharan dan Warkah Ikrar dibawa oleh pegawai-pegawai Istana Negara, diikuti Pegawai Agama Istana Negara Datuk Abd Aziz Che Yacob dengan diiringi paluan nobat dengan lagu "Palu".  
Nashkah Al-Quran, yang merupakan lambang kemuliaan Islam sebagai agama rasmi negara, kemudiannya disembahkan kepada Seri Paduka oleh pemangku Datuk Paduka Maharaja Lela. 
Baginda lalu mencium Al-Quran dan meletakkannya di atas rehal yang terletak di atas meja tengah di antara Seri Paduka berdua.  
Pemangku Datuk Maharaja Lela kemudiannya menyampaikan surat pengisytiharan pertabalan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang tampil ke hadapan Singgahsana, mengangkat sembah dan membacakan perisytiharan itu.  
Ini diikuti dengan Pemangku Datuk Paduka Maharaja Lela mempersembahkan Keris Kerajaan yang merupakan alat kebesaran utama negara kepada Yang di-Pertuan Agong.  
Seri Paduka yang menerima keris berkenaan lalu dihunus, dan dikucup sebelum menyarungkan semula keris itu sebagai simbolik kebesaran dan kekuasaan kepada Seri Paduka.  
Keris itu kemudian diletakkan Seri Paduka di atas meja di hadapan nashkah Al-Quran. 
Seri Paduka kemudiannya melafazkan ikrar sebagai Yang di-Pertuan Agong untuk menjalankan pemerintahan seadil-adilnya bagi Malaysia, mengikut undang-undang dan Perlembagaan Negara serta memelihara dengan sempurna agama Islam dan berdiri teguh di atas pemerintahan yang adil dan aman.  
Sebaik sahaja selesai warkah ikrar dilafazkan, nafiri ditiup dan lagu nobat "Perang" dimainkan, diikuti laungan "Daulat Tuanku" sebanyak tiga kali oleh pemangku Datuk Paduka Maharaja Lela diikuti para hadirin di dalam Balairong Seri, serentak dengan tembakan meriam sebanyak 21 das dilepaskan dan lagu "Negaraku" dimainkan. 
Perdana Menteri kemudiannya sekali lagi menghadap sebagai mewakili kerajaan dan rakyat mempersembahkan Ucapan Tahniah dan Taat Setia atas pertabalan baginda, diikuti dengan Tuanku Abdul Halim menyampaikan Titah Diraja.  
Pegawai Agama Istana Negara Datuk Abd Aziz Che Yacob kemudian membacakan doa selamat.  
Selepas itu, pahar berisi Al-Quran dibawa turun dari Singgahsana oleh pemangku Datuk Paduka Maharaja Lela sebelum menyembahkan bahawa Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-14 selamat disempurnakan.  
Seterusnya, Balairong Seri bergema sekali lagi dengan tiupan nafiri dan paluan nobat yang memainkan lagu "Belayar" mengiringi Seri Paduka berdua meninggalkan istiadat dengan didahului pemangku Datuk Paduka Maharaja Lela dan Datuk Pengelola Bijaya Diraja dan panglima-panglima yang membawa alat-alat Kebesaran Diraja.  
Tuanku Abdul Halim dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 oleh Raja-Raja Melayu pada Mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja kali ke-226 pada 14 Okt 2011 bagi menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah yang tamat tempoh pemerintahannya pada 12 Dis 2011.  
Pada tanggal 13 Dis 2011, sempena Mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja kali ke-227, Tuanku Abdul Halim dengan rasminya diisytiharkan sebagai Yang di-Pertuan Agong bagi memerintah negara buat kali yang kedua. 
SUMBER : BERNAMA

Wassalam....

Sunday, April 08, 2012

Mitos Politik........


Assalamualaikum,

Sebenarnya tak ada niat nak ulas pasal politik... Sebab dah banyak sangat blog cakap pasal politik... Tapi apabila seorang sahabat yang kita kasihi juga berbicara soal politik, hati di dalam akan rasa tidak tenteram... 

Bukan tak tenteram pasal apa, cuma apa yang dicakapkan itu tidak berapa nak tepat. Kalau yang dikatakan itu betul dan tepat, maka tidak akan ada apa-apa masalah, walaupun yang dicakapkan itu bertentangan dengan jalan politik saya sendiri. 

Maka saya rasa terpanggil untuk menulis setelah membuat sedikit penyelidikan melalui ruang maya. Dan saya perturunkan di blog ini dengan harapan boleh membuat reference di masa hadapan. Salin semula dari facebook :
[Dis 2011] - MITOS #1 : Adam Adli turunkan bendera PM sebab PM tak mahu dengar 'usul' dia....  
REALITI : Adam Adli menurunkan Bendera PM sebagai 'tanda kemenangan' setelah memorandum mereka diterima oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Saifuddin Abdullah... Adam Adli tidak berpuas hati bila pelajar lain mendengar ucapan Timb. Menteri dan mengambil gambar bersama Timb. Menteri tersebut...
  
 
Adakah beliau bermaksud itu bukan cara untuk 'meraikan' kemenangan?  
(pengakuan Adam Adli sendiri kepada Sinar Harian dan dilaporkan Malaysiakini) 
Rasionalkah tindakan tersebut semata-mata nak merasai 'kemenangan' ? Adakah perbuatan ini bukan suatu perbuatan untuk bermegah-megah?

Inilah niat sebenar Adam Adli menurunkan bendera PM... mahu menujukkan kemenangan... Walaubagaimanapun, 'kemenangan' yang diraikan itu membawa padah kerana beliau telah digantung oleh UPSI selama 3 semester (tidak dibuang pun lagi..) kerana melanggar peraturan universiti, yakni telah mencemar nama baik institusi. Lagi pula menurunkan bendera di 'kawasan orang' adalah suatu tindakan yang kelihatannya biadab.

[Julai 2011] - MITOS #2 : Polis cederakan orang awam semasa BERSIH 2.0 mungkin atas desakan pihak tertentu... Sebab PM gentar... Perhimpunan BERSIH 2.0 hanya bertujuan untuk menghantar memorandum kepada SPB YDP Agong....  
REALITI : Tidak perlu sebenarnya untuk menghantar memorandum dengan berpuluh-puluh ribu orang berarak di jalanan.... Cukup sekadar beberapa orang... 
Jikalau benar niatnya hendak menghantar memorandum, kepala penganjur BERSIH 2.0 (Ambiga) boleh menyerahkannya semasa pertemuan dengan YDP Agong pada 5 Julai 2011, dimana YDP Agong sendiri menasihatkan perhimpunan jalanan tersebut DIBATALKAN dan jika nak dibuat juga perhimpunan,buat di stadium yang sesuai.  
Malah dedah DS Najib, kerajaan sudah pon memberi komitmen bahawa pihak Polis akan memberi kebenaran sekiranya perhimpunan diadakan di Stadium Shah Alam (http://malaysiatoday.com/2011/08/najib-dedah-mahu-beri-stadium-shah-alam-kepada-bersih-2.0 ) dan Menteri Besar Selangor sendiri (seperti di dalam berita di atas) telah bersetuju membenarkan penggunaan Stadium Shah Alam sebagai lokasi perhimpunan... 
Pihak pengurusan Stadium Merdeka telah pun MENOLAK permohonan BERSIH 2.0 untuk perhimpunan di sana dan Ambiga telah meminta DS NAJIB untuk 'intervene' dan menggunakan kuasa yang ada untuk menyuruh pengurusan Stadium Merdeka bersetuju... Sumber : http://bersih.org/?p=4297 
Sepatutnya, mereka boleh saja apply untuk stadium Shah Alam yang mempunyai kapasiti lebih luas dan selesa, tetapi kenapa berdegil untuk meneruskan di tempat yang tidak mendapat kebenaran? Akhirnya terjadi la perhimpunan jalanan yang tidak sepatunya berlaku di jalan-jalan di ibu kota raya Kuala Lumpur...  
Maka apabila pihak Polis dikerahkan untuk mengawal perhimpunan tersebut, mereka memulakan PROVOKASI dan pihak Polis seperti mana yang kita tahu terpaksa menggunakan kekerasan....  
BERSIH 3.0 dikhabarkan bakal menyusul... Kepada penganjur BERSIH 3.0, bertindak jujur atas niat anda... Buatlah di tempat yang mendapat permit Polis... Stadium Shah Alam menanti buat anda....  
‎Komen DS Najib -[BERSIH vs HIMPUN] : KUALA LUMPUR, Oct 23 — The Bersih 2.0 rally would have avoided chaos if it had been held in a stadium like Himpunan Sejuta Umat (Himpun), Datuk Seri Najib Razak said today.  
“I want to congratulate them because the rally yesterday was conducted in a controlled manner and that was my wish when the government offered a stadium to Bersih 2.0 for their rally.  
“So compare the chaos during Bersih 2.0 and yesterday’s rally, the two were very different and there wasn’t anyone who felt harassed, and nobody felt pressured or threatened at the rally,” he told reporters after attending a gathering of police pensioners and former policemen here at the Putra World Trade Centre (PWTC).  
----
Saya amat berharap penjelasan ini dapat memberikan sedikit pencerahan atas kekeliruan yang berlaku. Sebagai pembaca, anda boleh menilai sendiri akan hal ini dan membuat keputusan untuk menerima atau tidak menerimanya.

Update 13 April 2012
Link kepada entry yang saya pernah tulis pasal Adam Adli yang 'menyerang' UPSI waktu tengah malam / pagi buta.... http://azhar.osman.my/2012/01/kejadian-1-januari-2012-upsi.html

Wassalamualaikum...