Wednesday, September 28, 2011

Namewee Butthurt?

Salam,

Babi Setan
Namewee buat hal lagi. Kali ni dia 'fuck' Utusan. Alasan dia orang yang tulis artikel tu judge filem dia sebelum tengok.


Apa yang aku nampak mamat Namewee celaka ni tersangat laaaa perasaaaaannnnnn..... Dia ingat orang tu buat review buruk untuk filem dia, sedangkan apa yang orang tu cakap ialah dia memang takmau pi tengok filem tu sebab kelakuan Namewee sebelum ni. Ni artikel asal dalam utusan :



Tengok! Dalam artikel tu mana ada dia kutuk pasal filem nasi lemak tu? Ada dia kata filem tu tak bagus? Dia pun tak berani kata macam tu (dia tak judge!) sebab dia tau dia tak tengok lagi dan nampak gayanya memang dia tak akan tengok. Apa yang dia bagitau adalah sebab-sebab dia tak akan pi tengok cerita tu sebab apa yang mamat tu dah buat melukakan hati dia, sama jugak dia melukan hati aku dan hati orang Melayu yang lain.

Cuma mamat Namewee ni je perasan lebih. Sakit juboq apa tah bila orang tulis dan cakap pasal dia. Masa dia maki orang dia ingat orang tak sakit hati ka??  Perasan ada Ijazah Mass Comm. kunun. Nah kanin* bu cheeb*i la sohai!

Memang Namewee babi ni aku meluat sampai mati. PM Najib toksah dok pi buat baik la dengan babi ni. Ini jenih penipu punya. Support 1Malaysia kunon tapi kutuk2 bangsa Melayu. Tuduh orang bukan-bukan tanpa baca dan faham betul2 apa yang orang tulis. Jenis macam ni depan kita baik, belakang kita ada ja helah dia nanti. Babilah kau Namewee! F**K YOU Namewee!

Tuesday, September 13, 2011

Bukit Kepong : Polis British atau Polis Persekutuan?

Salam,

Dua tahun yang lepas, aku pernah menulis berkenaan Pembinaan Negara : Dari Malayan Union ke Persekutuan Tanah Melayu. Di dalam tulisan berkenaan, ada dikupas sedikit latar belakang negeri-negeri Melayu, Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu. Seingat aku, tulisan itu aku nukilkan sebab pada ketika berkenaan heboh isu kononnya UMNO bukan pejuang kemerdekaan kerana heboh dokumentari "10 tahun sebelum merdeka" yang mengangkat golongan kiri yang mempunyai pengaruh Komunis sebagai pejuang sebenar.

Kini, timbul pula isu yang lebih kurang sama selepas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu yang mengatakan bahawa pihak yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong itulah wira kemerdekaan dan yang diserang itu Polis British. Beliau juga mendakwa sejarah serangan yang diketuai seorang Melayu bernama Mat Indera itu sengaja ditutup dan filem Bukit Kepong itu tidak benar kerana pengarah filem berkenaan seorang ahli UMNO.

Jom kita lihat fakta. Yang menyerang adalah pengganas Komunis yang mana majoriti ahlinya berbangsa Cina. Yang diserang adalah anggota Polis yang hampir keseluruhannya Islam-Melayu. Jadi Mat Sabu mengatakan bahawa yang menyerang itu wira kemerdekaan, bermaksud beliau mengangkat komunis menjadi wira?

WOI MAT, HANG MABOK DAUN KETUM KA APA?

Macam ni punya pemimpin pun ada. Dia tak belajar sejarah kah? Komunis ini fahaman yang menolak agama dan feudalisme. Dalam erti kata lain, mereka menolak Islam dan juga Raja-raja Melayu. Dan sesudah Merdeka, mereka ini juga yang membunuh ramai askar-askar dan polis-polis yang bertugas menjaga keselamatan negara. Orang macam ini nak diangkat sebagai wira? Aduh! Malang apakah yang melanda kepimpinan PAS!

Maka dengan itu, satu forum telah dianjurkan pada 9 September 2011 di Ipoh berkenaan tajuk "Peristiwa Bukit Kepong: Siapa Wira Sebenar?". Di dalam forum ini, barisan ahli panel telah menghuraikan dengan panjang lebar siapa sebenarnya wira dan siapa pengkhianat dan pengganas. Selain itu, turut terjawab ialah pandangan sesetengah pihak yang tidak dapat menerima fakta dari sudut sejarah dan perundangan bahawa "Negeri-negeri Melayu tidak pernah dijajah" -- suatu kenyataan yang perlu difahami konteks dan fakta sejarahnya, bukan emosi dan logik-logik mudah yang kelihatan dangkal dan lemah pandangannya. Pandangan ahli panel turut menjawab :
  • Isu status naungan dan jajahan -- adakah negeri-negeri Melayu terjajah dan konteksnya
  • Isu Polis -- Polis British atau Polis Persekutuan
  • Isu hak-hak Melayu -- kenapa British menerima usul memelihara hak-hak Melayu di dalam perlembagaan
  • Isu kenapa perjuangan golongan kiri ditolak.
  • Asal usul HAMIM, PKMM, KMM dan perkaitan mereka dengan PKM.
  • Asal usul Parti Komunis Malaya sendiri.
  • Dan lain-lain lagi....

Maka oleh itu, disertakan video yang dirakam daripada Forum tersebut.


Peristiwa Bukit Kepong: Siapa Wira Sebenar? [9 Sep 2011]
Lokasi - Auditorium Majlis Bandaraya Ipoh (MBI)
Perhatian : 

1. Video ini agak panjang. Hampir 3 jam, tetapi memang berbaloi.
2. Sila saksikan sampai habis apa yang diperkatakan oleh ahli-ahli panel.
4. Download di : http://www.archive.org/

Mudah-mudahan kita semua mendapat lebih kefahaman akan pembinaan negara bangsa kita sendiri dan menolak sebarang percubaan untuk mengubah fakta sejarah seperti yang cuba dilakukan oleh Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu.

Wassalam

P/S : Jangan takut nyatakan kebenaran. Apa salahnya kalau negeri-negeri Melayu tak pernah menjadi tanah jajahan British (melainkan Malayan Union 1946-1948) tetapi kita tetap Merdeka pada 1957? Melepaskan diri dari campurtangan British di dalam pentadbiran bukankah satu kemerdekaan juga? Secara kolektifnya juga, kemerdekaan 1957 memerdekakan Pulau Pinang dan Melaka dari kedaulatan British ke atas negeri-negeri tersebut!

Komunis Kejam - Hamzah

Komunis kejam - Hamzah



Tok Imam dan bilal surau dipaksa makan daging babi panggang sebelum mereka ditembak.


KUALA LUMPUR 12 Sept. - Bagi generasi muda hari ini yang tidak pernah merasai penderitaan hidup pada zaman komunis, mereka mungkin tidak dapat membayangkan kekejaman kumpulan pengganas itu.
Namun, bagi yang pernah melalui zaman tersebut seperti Hamzah Mohd. Amin, 71, trauma yang ditinggalkan daripada kekejaman komunis itu tidak dapat dilupakannya sehingga hari ini.

Malah, Hamzah yang mempunyai bakat melukis turut menghasilkan beberapa karikatur anggota komunis yang sedang menyeksa tahanan sewaktu zaman keganasan kumpulan tersebut di negara ini.
Menurutnya, lukisan tersebut dihasilkan beberapa minggu lalu bertujuan memberi gambaran keadaan sebenar kekejaman komunis terhadap rakyat negara ini suatu ketika dahulu terutamanya kepada generasi muda.

Katanya, walaupun telah menjangkau usia 71 tahun, dia masih tidak dapat melupakan keganasan yang dilakukan oleh pengganas komunis terhadap rakyat dan mahu generasi pada hari ini juga mengetahui perkara itu.

"Generasi hari ini tidak mengetahui penderitaan hidup pada zaman komunis, jadi saya berusaha menghasilkan lukisan ini beberapa minggu lalu supaya mereka mendapat gambaran tentang kekejaman komunis dan mengapa kami sangat bencikan mereka.

"Generasi muda hanya mendengar cerita daripada datuk dan nenek mereka tetapi tidak pernah terbayang bagaimana komunis menyeksa tahanan. Menerusi lukisan ini, saya harap mereka akan sedar tentang kekejaman komunis dan menjadikannya pengajaran," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.


Warga emas dimasukkan ke dalam guni kemudian dicampak ke dalam api yang sedang marak. Kanak-kanak pula dicampak terus ke dalam api begitu sahaja.


Hamzah cuba memberi gambaran tentang kekejaman komunis menyeksa tahanan menggunakan beberapa kaedah yang tidak berperikemanusiaan menerusi karikatur yang dihasilkannya.

Berdasarkan kepada karikatur tersebut, Hamzah turut memberi gambaran tindakan komunis mengurung ahli keluarga tahanan di sebuah rumah dan kemudiannya membakar rumah berkenaan.

Dia juga menggambarkan mayat-mayat tahanan itu dijadikan baja di kebun sayuran dan hasilnya pula dijadikan bekalan makanan kumpulan pengganas tersebut.

Menurut Hamzah yang berasal dari Batu Pahat, Johor, dia terpanggil untuk menghasilkan karikatur berkenaan kerana geram serta kecewa apabila ada pihak tidak bertanggungjawab cuba mengangkat kumpulan pengganas tersebut sebagai hero.

"Saya sangat geram dan marah apabila komunis diberikan pengiktirafan. Mereka telah melakukan pelbagai kekejaman termasuk mengoyak, memijak, melumur kitab suci al-Quran dengan najis sebelum membakarnya. Para imam serta bilal di masjid dan surau pula dipaksa memakan daging babi sebelum dibunuh.

"Bagaimana kumpulan pengganas tersebut boleh kita iktiraf?" katanya yang sanggup datang ke pejabat Utusan di sini bagi menyerahkan karikaturnya itu.

Antara sumbangan Hamzah yang pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai pelukis ialah mencipta logo Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang digunakan pada 1963 sehingga 1997.

Saturday, September 03, 2011

Depa dah, hampa bila lagi?

Salam,

Terlebih dahulu aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir & Batin. Tak lupa jugak aku nak ucapkan Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan ke-54 Malaysia, kerana tidak ada kemerdekaan Malaysia yang lain selain yang dicapai oleh pejuang kemerdekaan Tunku Abdul Rahman, Dato' Onn, Tun Razak, Tun HS Lee, Tun Tan Cheng Lock, Tun V.T Sambanthan dan lain-lain lagi pejuang kemerdekaan dari UMNO, MCA, MIC yang membentuk parti Perikatan pada pilihanraya pertama 1955.

POS Malaysia.. 8.30 pagi dah bukak....
OK, sebenarnya nak cerita pasal apa yang aku tengok sendiri awal pagi tadi (2 Sept. 2011). Seawal jam 8.15 pagi aku dah berada di Pejabat Pos Pulau Pinang di Lebuh Downing untuk menemani ibu dan ayah aku yang ada sedikit urusan di sana. Masa kami sampai, pintu pejabat pos tu pon belum bukak lagi. Aku tengok ada 2 -3 orang yang sampai awal sama dengan kami turut dok menunggu dalam kereta masing-masing. Semua pakat dok tunggu pintu pejabat pos bukak ja sebelum menjalankan urusan masing-masing.

Tepat jam 8.30 pagi, pintu pejabat pos dibuka. Aku menemani ibu & ayah untuk masuk ke dalam di samping mengambil borang tertentu untuk diisi dan menekan butang untuk mendapatkan nombor giliran. Turut masuk bersama kami, sepasangan anak muda berbangsa Cina, lelaki dan perempuan yang aku anggar tidak lebih daripada 30 tahun. Mungkin berusia sekitar 24-25 tahun, sebaya dengan aku. Tak tahu la samada laki bini, pakwe-makwe, adik abang atau sekadar kawan-kawan.

Tatkala aku sedang mengambil borang itulah si lelaki bertanyakan kepada aku :


"Encik, nak daftar pengundi kene ambik nombor ke?"

Aku yang dah tak ingat tatacara nak daftar pengundi pun balas :


"Tak payah kot, pi kat kaunter terus tanya."

Tak lama kemudian aku selesai menolong ibu mengisi borang dan selepas itu aku melihat pasangan tersebut memegang nombor giliran untuk menjalankan urusan mereka.

Jadi ada apa aku kesah? Biasa-biasa je kan? Ya mula-mula aku pun pikir macam tu gak. Urusan biasalah. Semua orang pun buatlah. Tapi pikiran aku yang ligat berputar mula memain-mainkan beberapa penilaian. Antaranya :

  1. Aku di Pulau Pinang, hari ni Pulau Pinang dah mula kerja. Tapi pasangan tadi mungkin ambil kesempatan cuti sehari untuk sambung cuti selepas Aidilfitri dan Merdeka dengan cuti hujung minggu. So Pejabat Pos konfem bukak dan memang sesuai untuk depa jalankan urusan seperti mendaftar pengundi pada hari ni. Peluang yang baik untuk keluar menjalani urusan tanpa mengganggu gugat waktu bekerja.
  2. Pasangan Cina ni nampak gayanya faham akan tanggungjawab warganegara kepada negaranya. Tanpa perlu menunggu mana-mana orang datang untuk suruh daftar mengundi, depa sendiri pi daftar. Dah la tu, mai awal pulak. Baru bukak kaunter jer terus buat urusan pendaftaran. Tak payah ada orang nak kena mai amek nama, amek IC kekunon nak daftar pengundi dan senyap-senyap nanti didaftarkan nama ke dalam parti-parti politik tertentu.
  3. Dan yang paling aku fikirkan sekali ialah situasi di mana statistik 2009 yang menyatakan penduduk Melayu lebih ramai dari penduduk Cina di Pulau Pinang sebanyak 0.1 % . Dan pada tahun 2010, menyatakan bahawa penuduk Cina kembali menjadi majoriti di Pulau Pinang dengan kelebihan 2.2%. Kelebihan 2.2% bukanlah sebesar mana. Tetapi menurut "maklumat" yang aku terima, jumlah pengundi berdaftar Cina di Pulau Pinang adalah melebihi 50% 2 kali ganda daripada pengundi berdaftar Melayu. Maksudnya, sekiranya terdapat 200,000 pengundi Melayu, pengundi Cina pula adalah sebanyak 400,000 orang. Bayangkan situasi pengundi berdaftar ini dengan kelebihan 2.2% penduduk Cina berbanding penduduk Melayu. Sungguh tak masuk akal! Apa dah jadi dengan penduduk Melayu di Pulau Pinang? Tak mau menjalankan tanggungjawab kepada bangsa dan negarakah? Leka dibuai mimpi? Malas nak mendaftar? Hanya mengharap belas kasihan dan simpati orang?
  4. Parti-parti Melayu Pulau Pinang dok buat apa? Dok masuk TV komplen sana-sini pasal Lim Guan Eng tapi pengundi Melayu hampa dok pi daftar dak? Dok pi kempen dak? Ada hampa pi tengok orang-orang susah? Ada hampa pi bagi bantuan? Depa tak perlu sangat orang dok jaja isu nasional. Yang penting kehidupan depa. Ni hampa dok abaikan depa. Dok bagi bantuan kat kroni-kroni hampa saja buat apa? Contohilah PM Najib dalam membuat personal touch kepada mereka yang memerlukan bantuan. Tolong tengok-tengok sama Melayu belah Pulau ni oi! Memangla dah takdak harapan tapi jangan hampa sia-siakan kesetiaan depa selama ni. Takkan sebab bukan Melayu punya angkara, orang Melayu nak tanggung akibat?

Kalau ini keadaannya di Pulau Pinang, aku pasti keadaan yang sama di Selangor dan Perak. Kalau statistik pengundi berdaftar di Selangor dan Perak pon sama macam di Pulau Pinang, alamat akan datang 'almarhum' la kepimpinan Melayu. Pulau Pinang menjadi bukti dan saksi keadaan ini. Jangan biarkan Selangor dan Perak menjadi 'Pulau Pinang kedua'. Buat orang-orang Melayu, kita semua penduduk majoriti di Malaysia, tapi tak ada maknanya kalau dalam daftar pengundi, kita adalah majoriti yang belum berdaftar sebagai pengundi. Oleh itu pesanan aku yang terakhir :

Kalau belum daftar mengundi, pi la daftar sebagai pengundi... Senang ja pun, pi dekat pejabat pos dan bawak IC....

Pakat bukak-bukak mata la oi! Buat malu kat kaum lain saja!

Wassalam.



Winter is coming...