Skip to main content

Posts

Showing posts from September, 2011

Namewee Butthurt?

Salam,
Namewee buat hal lagi. Kali ni dia 'fuck' Utusan. Alasan dia orang yang tulis artikel tu judge filem dia sebelum tengok.
Watch this :
http://www.youtube.com/watch?v=t5d0eqBqra8
Apa yang aku nampak mamat Namewee celaka ni tersangat laaaa perasaaaaannnnnn..... Dia ingat orang tu buat review buruk untuk filem dia, sedangkan apa yang orang tu cakap ialah dia memang takmau pi tengok filem tu sebab kelakuan Namewee sebelum ni. Ni artikel asal dalam utusan :


Tengok! Dalam artikel tu mana ada dia kutuk pasal filem nasi lemak tu? Ada dia kata filem tu tak bagus? Dia pun tak berani kata macam tu (dia tak judge!) sebab dia tau dia tak tengok lagi dan nampak gayanya memang dia tak akan tengok. Apa yang dia bagitau adalah sebab-sebab dia tak akan pi tengok cerita tu sebab apa yang mamat tu dah buat melukakan hati dia, sama jugak dia melukan hati aku dan hati orang Melayu yang lain.
Cuma mamat Namewee ni je perasan lebih. Sakit juboq apa tah bila orang tulis dan cakap pasal dia. Masa…

Bukit Kepong : Polis British atau Polis Persekutuan?

Salam,
Dua tahun yang lepas, aku pernah menulis berkenaan Pembinaan Negara : Dari Malayan Union ke Persekutuan Tanah Melayu. Di dalam tulisan berkenaan, ada dikupas sedikit latar belakang negeri-negeri Melayu, Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu. Seingat aku, tulisan itu aku nukilkan sebab pada ketika berkenaan heboh isu kononnya UMNO bukan pejuang kemerdekaan kerana heboh dokumentari "10 tahun sebelum merdeka" yang mengangkat golongan kiri yang mempunyai pengaruh Komunis sebagai pejuang sebenar.
Kini, timbul pula isu yang lebih kurang sama selepas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu yang mengatakan bahawa pihak yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong itulah wira kemerdekaan dan yang diserang itu Polis British. Beliau juga mendakwa sejarah serangan yang diketuai seorang Melayu bernama Mat Indera itu sengaja ditutup dan filem Bukit Kepong itu tidak benar kerana pengarah filem berkenaan seorang ahli UMNO.
Jom kita lihat fakta. Yang menyerang adalah pengganas Komu…

Komunis Kejam - Hamzah

Komunis kejam - Hamzah Oleh SYUKRI SHAARI
pengarang@utusan.com.my

Tok Imam dan bilal surau dipaksa makan daging babi panggang sebelum mereka ditembak.
KUALA LUMPUR 12 Sept. - Bagi generasi muda hari ini yang tidak pernah merasai penderitaan hidup pada zaman komunis, mereka mungkin tidak dapat membayangkan kekejaman kumpulan pengganas itu.
Namun, bagi yang pernah melalui zaman tersebut seperti Hamzah Mohd. Amin, 71, trauma yang ditinggalkan daripada kekejaman komunis itu tidak dapat dilupakannya sehingga hari ini.
Malah, Hamzah yang mempunyai bakat melukis turut menghasilkan beberapa karikatur anggota komunis yang sedang menyeksa tahanan sewaktu zaman keganasan kumpulan tersebut di negara ini.
Menurutnya, lukisan tersebut dihasilkan beberapa minggu lalu bertujuan memberi gambaran keadaan sebenar kekejaman komunis terhadap rakyat negara ini suatu ketika dahulu terutamanya kepada generasi muda.
Katanya, walaupun telah menjangkau usia 71 tahun, dia masih tidak dapat melupakan…

Depa dah, hampa bila lagi?

Salam,
Terlebih dahulu aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir & Batin. Tak lupa jugak aku nak ucapkan Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan ke-54 Malaysia, kerana tidak ada kemerdekaan Malaysia yang lain selain yang dicapai oleh pejuang kemerdekaan Tunku Abdul Rahman, Dato' Onn, Tun Razak, Tun HS Lee, Tun Tan Cheng Lock, Tun V.T Sambanthan dan lain-lain lagi pejuang kemerdekaan dari UMNO, MCA, MIC yang membentuk parti Perikatan pada pilihanraya pertama 1955.

OK, sebenarnya nak cerita pasal apa yang aku tengok sendiri awal pagi tadi (2 Sept. 2011). Seawal jam 8.15 pagi aku dah berada di Pejabat Pos Pulau Pinang di Lebuh Downing untuk menemani ibu dan ayah aku yang ada sedikit urusan di sana. Masa kami sampai, pintu pejabat pos tu pon belum bukak lagi. Aku tengok ada 2 -3 orang yang sampai awal sama dengan kami turut dok menunggu dalam kereta masing-masing. Semua pakat dok tunggu pintu pejabat pos bukak ja sebelum menjalankan urusan masing-masing.

Tepat ja…