Berapa subsidi kerajaan untuk seliter Petrol RON 95?

Salam,

PRIMAX 95 Petronas
Aku taktau kalau hampa dah tau, tapi ni nak cerita benda yang dulu aku taktau dan la ni baru tau..

Tau?

Tadi pagi aku pi isi minyak kat Petronas, tiba2 terbaca dia letak notis camni :


Subsidi Minyak Oleh Kerajaan Pada Bulan Julai 2011



Kalau close-up sikit lagi....

Subsidi 8 kupang, pelepasan cukai 5 kupang 8 duit....


Kalau betui la harga sebenar ni... Kita kira2 sikit keseluruhan berapa Kerajaan dok subsidi kita seliter bagi RON 95 :

Subsidi : RM 0.80
Pelepasan Cukai : RM 0.58

Overall Kerajaan tanggung = RM 1.38

Peratus kerajaan tanggung daripada harga sebenar : RM 1.38 / RM 3.28 * 100 = 42%

Jadi, boleh kita katakan kerajaan telah menanggung 42% perbelanjaan rakyat bagi minyak RON 95 untuk bulan Julai 2011.

Adakah Kerajaan yang ada sekarang ini tidak boleh ditakrifkan sebagai kerajaan berkebajikan? Fikir dan nilai sendiri....

Wassalam...

Comments

Anonymous said…
salam,aku rasa ko yg lemah matematik. aku pun dh baca mende nih kt stesen minyak. Utk RON95 tanpa subisidi ialah RM3.28/liter. Tapi harga utk RON97 yang diapung ikut harga dunia dan TANPA SUBSIDI ialah RM2.70/liter...eh.. eh.. xkan RON95 lagi mahal dari RON97... haha...pree2 rakyat kena kenceng... bwk2 la sedar bro.... sikap kita yang tidak mahu menerima kebenaran walaupun hakikat di depan mata menyebabkan kita sesat selamanya....
Azhar said…
Ko dah consider pelepasan cukai?

Pelepasan cukai bukan subsidi tau.... let say RON 97 RM 2.80 seliter + cukai (let say, RM 0.60) = RM 3.40 <-- bukan ke dah lebih dari harga RON sebenar RON 95 tu?
Unknown said…
Btol la bro yg atas skali tulis..harga RON95 xkan RM3.20/liter,sdgkan harga RON97 harga tanpa subsidi bru RM2.70/liter..so pesal RON97 xperlu byr RM3.50?!?!sdgkan org asing bleh beli sebyk mn RON97 die suke sbb xder subsidi?xpikir ke?!
Toksah dok ngarut la, Msia mn ada cukai utk bahan petroleum lg.Msia pn mn ade lg laksana cukai brgn&prkhidmtn(GST) mcm kt thai,sbb tu petrol depa smpai RM3.70/liter utk RON95 (zero-subsidi+cukai petroleum)...
Ko tgk bajet2012 x arituh...najib sendri kata RON95 sekitar RM2.40-RM2.50/liter..
Mgkin ko ckp pelepasan pndapatan krjaan kot,itupn sbb salur nk tampung subsidi myk tula,kalo buat cukai petroleum mau xngamuk rakyat japgi...
Baca byk sikit..jgn jd jahil smpai mudah ditipu...salam

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017