Bye 2010! Welcome 2011!

Salam,

2011 Dah Menjelma!
Tahun baru menjelma lagi. Tahun 2011 bakal disambut dengan penuh keazaman dan penuh tekad bagi sebilangan besar kita di negara ini. Memang menjadi satu kelaziman, kita sentiasa bercita-cita untuk memenuhi impian dan perancangan yang kita telah tetapkan bagi masa hadapan. Persoalannya, mampukah kita jayakan perancangan tersebut? Mudah-mudahan kita dipermudahkan segala urusan untuk mencapai apa yang dirancangkan.

Bagi aku, tahun 2011 ni agak penting. Pada tahun ini, aku rasakan negara kita akan mengalami satu lagi perubahan besar semenjak 2-3 tahun kebelakangan ni. Yang aku maksudkan ialah kemungkinan besar pilihan raya umum akan dijalankan serentak dengan pilihan raya negeri Sarawak yang mana dewan undangan negerinya akan mencapai tempoh matang dan berakhir samada di hujung suku pertama 2011 ataupun pada awal suku kedua 2011. Semuanya tampak kian terang dan jelas. Jadi aku harapkan pada tahun 2011 ni, kita boleh memilih kerajaan yang dapat memberi manfaat kepada rakyat dan meneruskan kesinambungan kemajuan dan kemakmuran negara yang telah dikecapi. Inilah peluang kita sebagai rakyat untuk memilih masa depan kita sendiri.

Antara lain, aku mungkin akan menilai kembali aspek kerjaya aku. Adakah selama ni aku memenuhi expectation dan tanggungjawab yang telah diberikan oleh majikan? Adakah selama ini aku berpuas hati dengan kerja aku sendiri? Adakah aku sebenarnya buat kerja yang aku minat atau terpaksa buat-buat minat dengan kerja yang aku buat? Bolehkah aku bersaing secara sihat dan menjadi lebih kompetitif di alam karier yang penuh mencabar ini? Semua ni hanya boleh terjawab bila kita bermuhasabah ke atas diri sendiri. 

Soal perhubungan... Aku harap boleh kekal baik dengan family terutamanya parents dan adik aku. Malah aku berharap kasih sayang antara kami akan bertambah dan tersimpul padu untuk selama-lamanya. Harap-harap jugak, parents aku dapat menunaikan haji pada tahun ni seperti yang dihajatkan. Hubungan dengan rakan-rakan tak kira di tempat kerja, rakan online, rakan forum, jiran sebelah menyebelah diharapkan boleh ditambah baik dan diperbaiki mana yang kurang. Sebagai manusia biasa, setiap individu pasti ada kelemahan dan sebagai seorang rakan, kelemahan seorang rakan yang lain haruslah kita bertoleransi dan bantu mana yang patut. Janganlah kita terus menerus berburuk sangka tanpa terlebih dahulu menyelami hati dan perasaan seseorang.

Aku jugak berharap, tahun 2011 ni aku dapat manage kewangan dengan lebih bijak. Kalau boleh nak banyak menabung dan melabur. Mungkin dah tak payah berbelanja sangat kot. Rasanya semua dah cukup. Yang tak cukup tu, kalau tak dak keperluan, lebih baik ignore saja. Lagipun, rasanya macam dah lama dok membujang ni, walaupun baru masuk 25 tahun. Ni semua sebab dok tengok kawan-kawan lain pakat dok kawen, dok tunang. Kalau boleh tahun 2011, dapat la aku berjumpa seseorang untuk dijadikan teman hidup. Modal nak start keluarga sendiri la katakan. Parents pun dah mula bising-bising. Jadi kena la cuba penuhi permintaan depa jugak. Kalau takdak tahun 2011 ni, tahun 2012 kita cuba lagi. He he he...

Ok, bunga api pun dah dok dengaq berdentam dentum ni, jadi aku ucapkanlah Selamat Tahun Baru 2011! 

Wassalamualaikum!

Comments

W a n i e said…
parent abo p haji ye tahun ni.. insya ALLAH.. harap2 bertemu jodoh ye tahun ni.. =)
Azhar said…
my parents sebenarnya lambat lagi giliran.. but they try to push th.. buat rayuan sikit supaya dipercepatkan...

Insya Allah, harap-harap tahun ni punya impian dapat tercapai...

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017