Skip to main content

Kepommm!!!! Gurururururrrruhsssshhhhhhh#########!!!

Salam,

Dia pecah betui-betui kat ayat cerita pasai Explosion dan Warning..

Tajuk entry adalah bunyi tayar aku sedang pecah pada pagi tadi. Masa nak pi opis, aku mcm biasa amik lorong kiri untuk belok ke kiri jika tiada kenderaan. Di sebelah dah ada kereta panjang beratur, tapi ruang masih ada dan selalu aku buat mcm tu tak ada masalah. Tapi hari ni aku taktau silap tang mana. Skill Fujiwara Takumi yang aku mastered dah beberapa bulan nampaknya bertukar menjadi tragedi. Dengan sedikit sentuhan ke bahu jalan, tayar aku meletop dengan tiba-tiba....Oh, baru aku teringat, semalam aku bubuh angin dalam tayar sehingga cekang dan mantap! Hehe.. Mau tak mau, melayang dalam RM 300 lebih tadi sebab tukaq tayar baru sebijik + ganti tayar lama akibat kejadian lain yang berlaku beberapa bulan sebelum itu.

Itu baru meletop yang pertama.

Meletop kedua ialah apabila aku nak buat call guna henpon aku, tiba-tiba baki tinggai RM 0.01. What the flip?? Kalau tgk entry lepas memang aku punya reload tu tak masuk. Tapi lepas ari Isnin pagi tu, aku hantar e-mel kat customer service Maybank & CC kat BNM, petang tu dalam kui 7 reload aku dah masuk. So aku kira setel la.. Senang tak payah bising dah.. Tapi bila ari ni nak guna, setelah beberapa hari tak guna sgt phone aku tu, tiba2 tinggai seduit balik?? Adehhh.. Aku tanpa lengah teruih call Celcom CS.. First call aku cakap la masalah aku sebelum ni.. Dia check kemudian dia kata memang ada reload ari senin malam tu... Tu reload yang lambat masuk tu la. Kemudian dia kata bila check, ada plak penggunaan internet pada 7hb iaitu selasa dari jam 1 tgh hari sampai 12 tgh malam.. What the FLIP????????? 

Henpon aku lebih kurang lagu ni la..
Aku cakap, mana boleh macam tu.. aku tak guna pun. Lagipun, aku kan ada Unifi kat rumah, watpa nak browse guna henpon plak.. Aku mintak dia check aku pi laman web mana time tu, tapi dia x boleh buat. Apa yang dia boleh buat, dia suruh aku check kat Online Customer Service Celcom, so aku boleh tau berapa aku kena caj. Dia ada cerita pasal caj. RM 0.10 untuk 10kb transfer. Ok fine. Aku check.

Bila aku check, aku tekejut lagi! What the FLIPP????? Penggunaan internet aku direkodkan dari jam 13:17 sampai jam 13:30, 7 Disember 2010 dan ada hampir 80 connection dibuat dan setiap kali connection akan transfer 70kb (sebab dia caj RM0.70). Jadi kiranya sampai jam 1.30PM tu kredit aku habeh. Hah????? Betui ke mcm tu. Bila aku check data transfer log kat henpon Nokia X6 aku neh, memang ada connection bermula jam 13:17, 13:18 dan 13:19 pada hari tu. Tapi transfer data bagi sent dan received sekitar 23kb saja bagi ketiga-tiga tu. Tu yang aku pelik tu, log Celcom cakap aku pakai sampai jam 13:30 sampai abeh kredit, sedangkan log data pada phone aku tunjuk tak lebih dari itu dan memang aku tak ingat langsung ada pakai apa-apa apps untuk browse internet pada waktu tu. Kalau ya pun ada connection la, sampai jam 13:19 je dan transfer terakhir tu hanya 2kb sent dan 2kb received.

Haram Penipu! Page 1 of 4. Satu page dok ada 20 baris, kurang2 4 page dok ada 80 connection. Bohong punya ni!
Jadi, macam mana boleh ada 80 connection antara jam 13:17 dan 13:30 hari tu dengan setiap connection bawak load 70kb???? Takkan log data pada henpon aku nak bohong kot????

Jadi aku call la lagi skali Celcom CS. Aku cakap, aku tak puas hati sebab memang aku tak pakai phone untuk browse internet hari tu. Connection yang jadi time 13:17 tu mungkin sekadar software check dan tak download apa-apa. Lagipun, aku set semua connection aku kepada always ask. Aku bukan gila nak set GPRS / 3G connection automatic. Dah la pakai prepaid, aku sedaq diri la. Aku tanya dia, you boleh check tak I guna kat web mana.

Tau dia jawap apa?

Dia memang detect ada penggunaan internet pada sistem. Ok fine, aku sendiri dah dapat tgk, tapi aku tak puas hati sebab aku tak guna. Memang tak guna langsung. Takkan la sampai ~ 5MB (70kb x 80) aku pakai untuk download sedangkan counter data phone aku ni sejak mula sampai la, data transfer untuk GPRS/3G/EDGE cuma ada 800kb sent dan 2.85MB download. Ni dari mula beli tau, bukan hari tu saja. Tak logik kalau betui ada transfer dia tak masuk counter data transfer tu. Tu yang aku tak puas hati.

Tau dia kata apa?

Mungkin ada aplikasi yang connect sendiri. Ya la, tapi aku x pernah allow automatic kalau nak buat connection. Mesti ada always ask tu. Aku tak puas hati. Last sekali dia suruh "ENCIK FORMAT LA PHONE ENCIK TU. KEMUDIAN CABUT BATTERY, CABUT SIM KAD. LEPAS TU ENCIK RELOAD DAN TRY SEMULA LEPAS FORMAT. JADI TAK LAGI MACAM TU".

Aku terkedu dengaq suggestion dia. "BULLSHIT" -- dengan tetiba nafsu ammarah ku mengeluarkan kata-kata itu sambil didengari sepelusuk opis!

#@%$^*@#$&^!@
Macam hampeh, ada ka suruh aku format phone tu. Macam phone bapak dia ja senang2 suruh format. Macam la aku tak reti sangat setting semua dalam tu. Aku mula menengking. At least masa call yang pertama tadi dia ada la jugak suruh rujuk Celcom Center terdekat kalau nak confirm. Ni tak, teruih suruh format.. Sapa tak panas oiii.. Dah lama jugak dok asyik potpetpotpet ngan dia,  dok ulang suruh aku format banyak kalu, dok tanya pasai pa aku marah.. aku mintak cakap dgn bos dia la lebih kurang (hehehe.... pernah kena masa keja kat ISD Intel Penang dulu.. payback time!), kunon2 escalate la problem ni.

Cakap dgn bos dia, ok sikit. Jawap pun tak ketat sangat. Dah cerita habes semua, dia mintak aku tunggu 3-7 hari bekerja sebab dia nak buat report (taktau la dia ni cakap betui ke tak.. Dia report ke tak..) So dia confirm kan, paling awai 15 hb Dec. ni aku boleh call dan tanya balik. Haa kan, dah masuk dah bab "xx hari bekerja" sama macam aritu. Ok fine, aku tunggu. Aku tanya kalau aku nak tunjuk bukti log phone aku tu boleh pi ke Celcom Center mana dekat dgn tempat aku ni... Dia bagitau KLIA... HAAAAAAAA.... Malehnyaaaaaa..... Nak pi semata-mata nak claim RM 50 ringgit lebih, duit minyak pi balik dah berapa.. Kalau parking kena bayaq lagi.. Haihhhh... buang masa aih...

Jadi, aku amek keputusan redho ja la.. Dah memang RM 50 tu bukan rezeki aku dari mula hari Jumaat lagi sampai la hari Selasa tu... Sampai la hari ni baru aku tau reload yang masuk hari Isnin malam tu sia-sia saja. Aku maleh dah nak pikiaq. Aku reload cara biasa, beli kupon kay M2U, masuk RM30. Dah! Habeh cerita. Kalau rajin Rabu depan call Celcom. Kalau tak dapat jugak, dan masih dengan alasan & saranan bodo yang sama e,g suruh format, maleh dah nak layan.. tak kuasa aku...

** Just now aku check kat Online Celcom Customer care, hanya ada reload aku pada hari Ahad, 4 Dec 2010 (RM 10, beli kat kedai runcit) dan pada hari ni 10 Dec 2010 (RM 30, beli kupon kat Maybank2u)..Walhal yang EASYRELOAD depa claimed masuk pada jam 7.07PM, 6 DEC 2010 tu, tak ada pun dalam tu... Dan reload RM 50 tu (daripada malam 3 DEC, entry sebelum ni) memang dah disahkan oleh Celcom pon. Tapi itulah... Bila tanya kenapa tak masuk dalam Online Customer Service, lambat update, tapi yang RM 30 aku baru beli tadi cepat jek. Jadi kesimpulan dia, RM 50 aku tetap hilang. Maleh den nak layan ni ha walaupun hati kembali membara! 

Magic! Mana pi EASYRELOAD aku yang kunon dah dimasukkan pada petang 6 Dec 2010 tu?? Haram sunggoh!

Nasihat aku, lain kali jangan buat auto-reload kat ATM ka, Internet Banking ka sebab menyusahkan. Kalau nak buat, beli kupon. Itupon kadang-kadang tak boleh harap, apatah lagi vending machine (aku penah kena kat Batu Pahat Mall). Oleh itu, sentiasalah beli topup anda di Kedai-Kedai runcit untuk jaminan paling selamat setakat ini.

AKHIR KATA FLIPP OFF!! CELCOM!

Wassalam....

Comments

  1. sabaq.. sabaq no.. mungkin xdaq rezki lg...

    ReplyDelete
  2. dah habes sabaq dah.. dah masuk tahap redha je.. semalam dia call, cakap memang ada transfer yang valid.. tapi bila tanya ke server apa, dia cakap rahsia.. x bleh bagitau.. then suruh ke office celcom untuk maklumat lanjut.. lepas tu cakap kat dia, boleh tau ke kalau pi ofis celcom, dia cakap x leh tau gak... so what's the point she calls me kan?

    pastu cakap kat dia, dah tak kesah.. lantak u la.. memang u takkan bagitau pun.. so bye.. tros letak tepon.. hahaha...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Setanggi Syurga..

Salam... Huhu..sebenaqnya dah lama nak post lagu nih...tp dok tangguh sbb ada problem ngan internet connection..dah terlajak sampai mlm minggu nih, meh aku cerita sket la kot.. Td kami pi main futsal..lawan ngan geng indon (geng mustapa)..huhu dan dgn bangganya, kami kalah..kekalahan tu 50 % mesti sbb aku...sbb time aku jd goal keeper tu la byk yg masuk..btw, x kisah sgt la..sbb tujuan kami ialah bersukan dan mengeluaqkan peluh..menyahut seruan kerajaan ntuk bersukan...suasana perlawanan berlangsung dgn penuh harmoni tanpa insiden yg x dingini..huhuhu... Dan mcm biasa, dah masuk minggu kedua nih, dah ada dah assignment...plg berat setakat ni ialah SE...kena buat summary drpd 3 artikel...huehuheue....nak kena baca byk dan paham baru bleh wat...so sok akan bermula la kot...dan yg lelain tu semua nak kena baca sebelum start plak klas isnin ni.. Ok, berbalik ke tujuan asal posting ni....Setanggi Syurga...masa memula dengaq, ingatkan 100% lagu cintan cintun...tp bila dah tgk lirik dia dan m