Monday, December 13, 2010

Kenapa orang lain takmau meniaga macam dia meniaga?

Salam,

Pagi ni aku terbaca dalam forum CARI dan teruih check berita asal dekat KOSMO. Cuba pakat baca tengok :

Jual murah pun boleh untung


ORANG ramai tidak putus berkunjung ke kedai milik Sinah untuk membeli pelbagai jenis makanan dan minuman di Kampung Losong Atap Zin, Kuala Terengganu semalam.



KUALA TERENGGANU – Percaya atau tidak, segelas teh ‘O’ yang biasanya dijual pada harga 80 sen secawan hanya dijual pada harga 30 sen manakala milo ais yang biasanya dijual pada harga RM1.50 dijual hanya 80 sen segelas oleh seorang peniaga di Kampung Losong Atap Zin di sini.
Menariknya, peniaga tersebut, Sinah Sulaiman (gambar), 50, bertindak menjual semua jenis minuman di kedainya pada harga di bawah RM1.
Menurut Sinah, harga minuman yang dijual di kedainya tidak pernah berubah sejak 20 tahun lalu walaupun harga beberapa bahan mentah seperti gula dan susu telah beberapa kali naik dalam tempoh tersebut.
“Selain minuman, saya juga menjual lebih 50 jenis makanan pada harga murah. Sebagai contoh, karipap dijual RM1 untuk lima biji sedangkan di tempat-tempat lain mungkin tiga biji kuih berharga RM1,” katanya ketika ditemui di sini semalam.
Sinah memberitahu, walaupun dia menawarkan harga minuman dan makanan pada harga murah, dia masih mampu meraih keuntungan dan membayar gaji empat pekerjanya.

Kuih muih tradisional Melayu.. 
Ada org masak bubuh RON 95?
Haa.. pelik? Memang pelik kalau zaman la ni ada lagi manusia yang juai makanan dengan harga ni. Kalau tak silap aku, harga yang dia jual ni zaman aku sekolah rendah memang standard la. Tak sangka, hampir 15 tahun kemudian, masih ada lagi orang mcm dia yang boleh jual ikut harga macam tu, disebalik rungutan peniaga-peniaga lain pasal harga gula naik la, harga tepung naik la, harga minyak naik la... Sampai semua harga makanan dinaikkan.

Yang paling best, dia mengaku boleh dapat untung dan mampu bayaq gaji empat orang pekerja lagi. Wow, untungnya. Mungkin niat dia baik dia meniaga kerana Allah, sebab tu Allah murahkan rezeki dia sebab dia tak bebankan orang lain.

Jadi apa masalah kedai-kedai makan lain? Kenapa bila ada kenaikan harga gula sekupang dua untuk sekilo, harga teh tarik pun pakat naik sampai dua tiga kupang? Harga tepung sekilo pakat naik sikit, semua harga roti canai, karipap, semua pakat naik sekupang dua? Yang paling best, naik harga petrol pun, semua pakat dok penaik harga makanan.... Awat, bila dok masak tu pakat dok bubuh RON95 bagi sedap ka?

Ni semua tak lain tak bukan sebab nak kaya cepat. Itu saja yang sebenaqnya. Peniaga kedai makan di Malaysia ni rata-rata suka ambik kesempatan atas kenaikan harga-harga barangan. Sedangkan, kenaikan harga tu kadang-kadang takdak efek langsung dalam proses penyediaan makanan depa. Kalau katakan harga gula naik sekupang, takkan la setiap teh tarik akan dinaikkan harga sekupang? Dok bancuh teh tarik pakai sampai gula sekilo ka? 

Bila harga petrol naik 15 sen, harga roti canai pon pakat naik sekupang dua. Alasan, kos hantaq tepung dok meningkat. Nak tanya sikit, depa dok hantaq tepung tu hantaq sepeket saja ka untuk satu lori seperjalanan? Takkan kot.. Awat special sangat tepung tu sampai nak kena hantaq lagu tu.. Sama la jugak kes dengan barang-barang lain. Alasan depa kos petrol naik, sedangkan lori-lori semua banyak pakai diesel kot. Dan harga diesel tu lagi murah daripada harga petrol.

Aku harap, masih ada ramai lagi peniaga kedai makan yang berhati mulia macam dia ni. Sebab apa, kita dok kalut harga barang naik sebab petrol, rupa-rupanya bukan sebab petrol sangat pun, tapi sebab peniaga sendiri dok ambik untung berlebihan. Tengok negara jiran macam Siam sudah la, petrol lagi mahai daripada kita tapi harga makanan lagi murah.

Renung-renungkan.

Wassalam.

No comments: