Pantun Rasis?

Salam,

Aku tengah belek-belek laman web DBP.. dok cari makna satu perkataan, sekali terjumpa pantun ni...


Ketok-ketok harimau garang,
Keling pandai cakap Jawa;
Harimau batuk buaya mengerang,
Kucing di rumah sakit kepala.


Heheheh... Ni pantun lama ni.. sebab susah nak cari maksud dia... dan sebut 2 bangsa dalam ni.. Sebut Keling dengan Jawa... Tapi Jawa dalam ni merujuk kepada bahasa, tapi Keling tu... merujuk kepada sapa?

Kalau aku sebut nanti dituduh rasis....

Ikut kamus dewan, Keling ni maksud dia

1 (bahagian) India selatan: benua ~. 2 = orang ~ orang yg berasal dr selatan India. ~ pelikat orang India yg beragama Islam.

Maksudnya, org selatan India ni orang Tamil lah kot... Kalau ikut Kamus Dewan, Keling Pelikat tu pulak maksud dia orang India yang beragama Islam, yang la ni kita selalu sebut sebagai mamak saja.

Yang tu apa yang kamus dewan sebut.. tapi aku nak cakap apa yang aku tau dan baru tau.. Zaman aku kecik-kecik, mak aku selalu sebut, Keling ni orang India tapi Islam.. (sama maksud macam Keling Pelikat, Kamus Dewan) tapi macam lain sikit dari mamak. Sebab ada kala mak aku habaq "Depa ni keling ni.. " kadang dia sebut "Mamak-mamak adat macam tu la..". Nampak macam ada beza plak kan? Bagi aku memang ada beza.. tapi tak reti nak sebut macam mana.. tapi bottom line, Keling ni yang aku tau dari kecik merujuk kepada orang Islam tapi bangsa India... Dan, buat pengetahuan, mak aku ni Jawi Pekan, so memang agak tau jugak la bab-bab ni.. Nak pulak orang Penang 100%.

Bila aku meningkat dewasa, aku mula bercampoq dengan member2 lain, lain plak definasi depa pasai keling ni.. Mula aku tau masa zaman foundation di UNITEN dulu.. Depa dok sebut Hindu (haa.. ni bukan rasis.. tapi kalau belah utagha depa semua tau Hindu ni maksud dia org India.. even org India sendiri pon sebut Hindu jugak kadang-kadang di belah utara ni...) sebagai Keling.. Yang aku tau, patutnya Keling ni semua Islam la.. tapi awat la plak org yg ada "A/L" dan bukan Islam depa sebut Keling? Last skali baru la aku tau, depa maksudkan kaum India tu semua sebagai Keling, bukan macam mana yang aku tau sebelum ni.. Sikit-sikit keling itu.. keling ini.. janji keling... hehe.. macam-macam..

Jadi la ni, bila semak balik Kamus Dewan, baru la tau maksud yang member aku ajaq tu lagi tepat la dipakai berbanding istilah yang aku biasa terutamanya di Pulau Pinang. Bagi aku, perkataan tu kalau kita sebut tak la rasis.. Kalau rasis camna la geng-geng Bendahara Melaka yang separuh mamak dulu tu boleh survive dalam politik Melaka tu dulu? Depa pon relek ja orang sebut Keling.. Siap ada nama Tanjung Kling apa di Melaka? Zaman la ni ja kot depa dok mula terasa.. Ya la, sebab ramai orang dok kait Keling ni dengan benda negatif.. Peribahasa macam "Janji Keling" pon selalu sangat dok sebut.. Pasai tu kot...

Jadi macam mana kita nak selesai? Bagi aku takyah nak emo-emo la.. Bahasa Melayu ni lama dah dok kita pakai.. Perkataan tu pon tak la teruk sangat.. Makna dia pon bukan la macam perkataan (Ooopsss.. dengan izin tujuan akademik sahaja!! Bukan niat menghina!!) "paria" yang lagi teruk maksud dia... sebab terang-terangan maksud dia yang teruk tu... Jadi aku harap takdak la depa yang nak tergesa-gesa tuduh orang lain rasis sebab orang Melayu dah dok sebut beratus tahun dah... tak kecoh pon.. ni mesti second wave punya ni yang dok kecoh.. tak kenai sejarah la katakan..

Tengok orang Jawa.. relek ja panggey depa Jawa.. tak kecoh pon?

Ok la.. jangan gaduh-gaduh.. ni pendapat aku saja.. Bagi aku baik Keling ka.. India ka.. Melayu ka.. Cina ka.. Jawa ka.. yang penting kita rakyat Malaysia.. Kita kena terima adat dan cara hidup masing-masing.. Penerimaan itu lebih penting dari toleransi.. Janji kita laksanakan tugas dan amanah serta hak-hak kita seperti mana yang termaktub dalam perlembagaan Persekutuan. 1Malaysia, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan!

Wassalam..

Comments

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017