Skip to main content

Salam Merdeka ke -52 : Plastikkah kemerdekaan kita?

Salam

Tanggal 31 Ogos 1957 merupakan tarikh keramat Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada British. Tengah malam 30 Ogos 1957 menyaksikan bendera Union Jack diturunkan dan lagu "God Save The Queen" sebagai lagu rasmi kali terakhir dimainkan di Tanah Melayu. Bermulanya awal pagi 31 Ogos 1957 itu, Bendera baru Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan, dan lagu Negaraku buat kali pertama di mainkan. Simboliknya acara ini, menandakan tamat pemerintahan British selama hampir seratus tahun yang membayangi pentadbiran negeri-negeri Melayu termasuk Pulau Pinang, Melaka dan Singapura yang dijadikan tanah jajahan. Sekaligus, tanggal tarikh ini juga menandakan berakhirnya penjajahan bangsa asing sejak jatuhnya Melaka ke tangan asing pada tahun 1511. Hampir lima abad dijajah, samada secara terus ataupun secara bayangan, akhirnya bumi bertuah di Nusantara ini bebas dari belenggu kuasa asing yang selama itu telah banyak merompak hasil bumi dan menidakkan hak pribumi dalam mentadbir secara bersendiri.

Kemerdekaan negara ini dilihat sebagai tidak patriotik, tidak tulen dan tidak membawa makna apa-apa pada pandangan sesetengah pihak. Bagi mereka ini, kemerdekaan haruslah dicapai dengan pertumpahan darah. Mesti berlaku peperangan. Mesti berlaku dengan kekerasan. Pada pandangan mereka, Malaysia (Tanah Melayu) ketika itu terpaksa mengemis, dan dipaksa menjadi boneka British dengan kemerdekaan yang dicapai ialah kemerdekaan palsu. Terdapat juga tuduhan-tuduhan yang mana kemerdekaan negara ini tak lebih daripada wayang semata demi mencapai matlamat neo-kolonialis pihak Barat. Suatu ketika dulu, perkara ini hanya disebut oleh mereka yang kecewa kerana perjuangan mereka ditolak rakyat dan tidak dapat membawa kemerdekaan. Perkara ini juga disebut oleh pihak luar yang dengki dan irihati kepada Malaysia ketika dahulu kerana menyaksikan Malaysia berjaya dibentuk berkat usaha Tunku Abdul Rahman menyatukan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak.

Tetapi kini, setelah 52 tahun kita merdeka, terdapat suara-suara sumbang yang memperlekeh kemerdekaan negara ini. Setelah berpuluh tahun hidup di bawah keamanan dan nikmat pasca-merdeka yang dikecapi, mereka ini tanpa segan silu mencaci kemerdekaan negara sendiri kerana kebencian kepada parti-parti politik tertentu. Adalah fakta dan kenyataan, UMNO adalah parti yang diterima rakyat dan raja-raja ketika itu untuk meneruskan agenda kemerdekaan. Walaupun UMNO pernah tidak diterima oleh rakyat dan raja-raja ketika itu, tetapi para pemimpin UMNO tidak pernah berputus asa. Bermula dengan keluarnya Dato' Onn dari UMNO, Tunku Abdul Rahman mengambil kemudi UMNO dengan tekad untuk kemerdekaan mutlak negara ini. Tidak sia-sia usaha Tunku, rundingan demi rundingan akhirnya membuahkan hasil dan British bersetuju untuk memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Akhirnya, negara ini merdeka dan UMNO dilihat sebagai pihak yang berjasa dalam memerdekakan negara ini. Apakah kerana pihak yang memerdekakan negara ini bernama "UMNO" maka kemerdekaan negara sendiri hendak dicaci terutama sekali oleh generasi muda?

Benarkah kemerdekaan negara ini kemerdekaan "plastik" semata-mata? Benarkah kemerdekaan negara ini tanpa pertumpahan darah dan pengorbanan? Jawapannya tidak benar. Adakah kita lupa kepada perajurit-perajurit kita yang gugur menentang pemberontakan komunis di masa darurat dahulu? Adakah kita lupa pengorbanan harta benda orang Melayu ketika dahulu yang sanggup memberikan segalanya agar usaha-usaha mencapai kemerdekaan menjadi kenyataan? Tahukah kita kisah dimana pada satu ketika, Orang-orang Melayu lelaki dan wanita, menderma kepada Tunku Abdul Rahman supaya dapat pergi ke England untuk menuntut kemerdekaan? Bukankah itu satu pengorbanan?

Orang cakap, kalau menurut biar berakal, kalau mengikut biar pintar. Pintarkah kita sekiranya pada ketika itu kita melaksanakan penentangan bersenjata untuk kemerdekaan? Sedangkan kita tahu, pada ketika itu senjata dan logistik lebih berpihak kepada British. Tambahan pula, ramai anggota keselamatan yang berkhidmat ketika itu adalah orang-orang Melayu sendiri. Tergamakkah untuk menembak bangsa sendiri? Logik akal sudah tentulah mengatakan bahawa sekiranya kita melawan dengan kekerasan ketika itu, kita sudah pasti menjadi abu, rakyat akan menderita dan kemerdekaan tidak akan tercapai buat beberapa lama lagi. Orang-orang Melayu sukakan keamanan dan itulah yang dilakukan Tunku Abdul Rahman. Cara rundingan adalah pilihan terbaik ketika itu.

Sesungguhnya tidak ada mitos dalam kemerdekaan negara ini. Semuanya benar, bukan khayalan. Kontrak Sosial adalah benar. Darurat adalah benar. Kekejaman komunis adalah benar. Kegagalan haluan kiri juga benar. Jika ianya satu mitos, saudara saudari tak mungkin sedang menghadap skrin komputer ketika ini. Kemungkinan saudara saudari masih lagi berada di dalam hutan, menggalas senjata ataupun saudara saudari mungkin tidak wujudpun di dunia ini. Tetapi ini semua tidak terjadi, kerana ini adalah kemerdekaan sebenar. Inilah perjuangan yang murni. Carilah di mana-mana bahagian di Malaysia ini, masih adakah lagi rakyat takut untuk keluar bekerja dan mengerjakan pekerjaan seharian?. Tidak ada! Semuanya bebas menjalankan aktiviti-aktiviti masing-masing--dengan syarat perlu mengikut lunas undang-undang.

Oleh itu, marilah kita mengenang kemerdekaan negara kita kali ke 52 ini. Sedekahkanlah Al-Fatihah kepada para pejuang-pejuang kemerdekaan yang terlebih dahulu pergi meninggalkan kita. Mereka telah bersusah payah berjuang untuk kita -- kita yang mengecapi nikmat dan hasil perjuangan mereka. Tanpa mereka siapalah kita. Tanpa mereka, negara yang kita warisi ini mungkin bukan milik kita. Bersatulah rakyat Malaysia! Bersatulah dengan perasaan hormat menghormati dan menerima hak masing-masing seperti yang termaktub dalam perlembagaan. Hak-hak kita mungkin tidak sama rata tapi itulah yang paling adil. Fair is not equal. Acceptance is better than tolerance. Marilah menjadi satu bangsa Malaysia yang kenal akan sejarah dan bersatu dalam segenap sudut demi kejayaan Tanah Air yang tercinta ini.

1 Malaysia ~ Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan!

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Wassalamualaikum...


P/S : Khas buat sambutan kemerdekaan kali ke-52 ini. Sila tontoni filem 1957 : Hati Malaya yang siap dengan english subtitles. Muat turun (download) :

http://www.rapidshare.ru/1134680

ATAU (OR)

http://www.megaupload.com/?d=DN9RQMHZ

ATAU (OR)

http://dl.free.fr/qx3xMdLbN

Comments

  1. Tuan,

    Maafkan kami kerana membuat jemputan kepada Tuan secara am seperti dibawah:-

    Yang berbahagia Dato/Datin/Tuan/Puan/Saudara/Saudari,

    Dengan segala hormatnya kami memaklumkan bahawa kami akan melancarkan portal “Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)” di

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com.

    Kami menjemput anda untuk melayari laman web tersebut selepas Sambutan Merdeka 12tengahmalam pada 31 Ogos 2009. Anda dipersilakan untuk melayari tab “e-patriot”

    (http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/)

    di mana kami telahpun menyenaraikan laman citra anda di bawah senarai “e-patriot” (“Patriots displaying SSS Logo”). Kami ingin merakamkan rasa penghargaan kami yang tidak terhingga di atas sokongan anda terhadap Kempen SSS ini apabila anda telah mempamirkan logo SSS di laman citra anda. Terima kasih di atas sokongan berterusan anda terhadap Kempen SSS ini.

    ______________________

    It is our honor to inform you that we will be launching "Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)" portal at

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com

    Please visit the website after the 12midnite Merdeka celebration on 31 August 2009 and check out the "e-patriot" tab

    (http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/).

    We have listed your blog site under the "e-patriot" list (Patriots displaying SSS Logo). We wish to record our utmost appreciation for your support toward SSS campaign by displaying SSS logo at your blog site. Thank you for your continuous support toward the SSS campaign.


    Terima kasih.

    Satu Sekolah Untuk Semua

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan