Tuesday, May 26, 2009

Benarkan CHIN PENG pulang? LAN#AU KA#INA CIB#I!!!

Salam,

Benarkan Chin Peng pulang? pulang ke mana? Chin Peng lahir di Setiawan, Perak tapi dia bukan rakyat negara ni. Kenapa sesudah MERDEKA, Chin Peng, ketua KOMUNIS MALAYA masih lagi mahu meneruskan perjuangan menentang kerajaan sehingga di penghujung 80 an baru hendak berdamai? Bukankah setelah 32 tahun (1957 - 1989) baru mereka hendak berdamai?

Apa kes aku merepek ni? Aku merujuk kepada kenyataan ini..

Penang Gerakan: Let Chin Peng return


GEORGE TOWN: Former communist leader Chin Peng should be allowed to return to Malaysia on humanitarian grounds, especially when he is no more a security threat to the country, says Penang Gerakan chairman Datuk Dr Teng Hock Nan.

In a statement, Teng said communism all over the world including China and Russia had transformed and was moving towards economy-based struggles and extreme communist terrorism practiced in the 50s is non-existent now.

Echoing the call by Penang-based Citizens International chairman S M Mohamed Idris to the government to allow Chin Peng to return to the country, Teng urged Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to review Chin Peng’s case.

Chin Peng, who was born in Sitiawan, Perak, has brothers and sisters, and close relatives who are staying in Butterworth, Perak and all over Malaysia.

"He is now 85 years old and wishes to return to Malaysia, his birthplace. He had even appealed to the High Court to allow him to return but the appeal was rejected.

"The government should fulfill his wishes," said Teng, adding that Chin Peng’s family would be very happy to see him back.

Idris said during a press conference Tuesday the struggle waged by the liberation movement led by Chin Peng, Rashid Mydin, Abdullah C D, Shamsiah Fakeh and others had contributed to the independence of Malaya.

He also described Chin Peng as a Malaysian patriot who fought the British colonialists from the age of 15 and "sacrificed everything he had to free this country from British control, domination and exploitation".

Idris said an appeal letter would be sent to Najib.

Chin Peng is currently living in exile in Bangkok. He failed in his last bid to return to Malaysia after the Federal Court on April 30 upheld two lower courts' decisions compelling him to produce his identification documents before he could enter the country.


Ulasan aku : "Humanitarian Grounds" ? Kemanusiaan? di mana kemanusiaan Chin Peng pada tahun 1950 di Bukit Kepong???

Sekitar pukul 7 pagi, pihak komunis menawan seorang isteri polis Mariam Ibrahim, isteri kepada Konstebel Mohamad Jaafar. Dikhabarkan, ketua kumpulan komunis, Mat Indera memaksa Mariam merayu agar pihak polis menyerah tetapi tidak diendahkan oleh Jamil sendiri. Pada masa ini Fatimah Yaaba dan anaknya Hassan turut ditawan dan dipaksa menyeru pihak polis menyerah. Mereka yang bertahan enggan berbuat demikian dan terus berjuang habis-habisan. Apabila mereka enggan menyerah, Mariam dicederakan dan Fatimah dibunuh. Suami Fatimah, Konstabel Abu Bakar Daud yang bertugas sebagai pemandu bot di sungai Muar, turut berjuang menentang pihak komunis sehingga cedera setelah ditembak di dada dan tangan, ketika mempertahankan botnya.

Dalam detik terakhir pertempuran hebat itu, komunis membakar berek kelamin dan balai polis. Dua wanita dan anak-anak mereka terbakar hangus dalam berek kelamin. Pada ketika itu hanya 3 orang anggota polis dan seorang pengawal kampung yang masih hidup. Mereka meluru keluar dari balai yang terbakar dan merempuh kedudukan komunis, membunuh sekurang-kurangnya tiga dari kumpulan pengganas yang cuba menghalang mereka. Pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu. Ketika ini penduduk kampung Durian Chondong disebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini.

Hanya selepas lima jam bertempur, baru pihak komunis berjaya menawan balai polis dan membakar balai tersebut. Mereka kemudian berundur kedalam hutan, meninggalkan kesan kemusnahan dan kematian. Pihak komunis turut melontar mereka yang tercedera dan mayat mereka yang terkorban ke dalam api. Antaranya termasuk Hassan bin Abu Bakar anak kepada Konstebal Abu Bakar yang dicampak hidup-hidup kedalam api.

La ni aku nak tanya, dia nak jumpa saudara mara dia yang masih hidup tapi yang pencacai dia buat dekat anak orang semua tu, depa boleh jumpa balik ka hah? Macam lanc#u...

Sesudah daripada tu depa nak suruh kita iktiraf Komunis antara pejuang kemerdekaan Malaysia. Turut menyumbanag kunun.. bla.. bla.. bla... kalau betui menyumbang, sebab apa selepas 1957, selepas Merdeka pun mereka masih mengangkat senjata selama 32 tahun lagi untuk menentang kerajaan? Bukankah untuk kepentingan IDEOLOGI mereka sendiri? IDEOLOGI yang dipelopori sebahagian besar orang-orang CINA pada ketika itu? Malang sekali ada yang cuba menyuruh kita iktiraf mereka ini. Kunun Rejimen ke 10 diketuai Rashid Maidin ke, Abdullah C.D. , geng-geng depa tu lah.. geng Melayu dalam Komunis.

Aku nak tanya geng-geng Rejimen ke-10 ni.. hampa berjuang untuk Negara tapi semua pakat lari pi CHINA. Dapat perlindungan KOMUNIS. Awat hampa tak mau letak senjata selepas saja kita MERDEKA? Orang MELAYU memegang pemerintahan sejak dari kita MERDEKA lagi.. Tapi hampa teruskan jugak jadi BARUA KOMUNIS sampai tahun 80 an. Dok pi buat serangan hendap dari dalam hutan. Tau dak, sampai tahun 80 an tu berapa ramai anak-anak jadi yatim, isteri-isteri jadi balu, walaupun selepas MERDEKA oleh sebab hampa nak pertahankan IDEOLOGI KOMUNIS hampa tu? Betui-betui BARUA MAO ZEDONG!

Lepas tu ada nak samakan perjuangan depa dengan perjuangan Tok Janggut lah.., Mat Kilau lah.., Dato' Bahaman dah... konon sebab berjuang menentang British. F#CK OFF!! Depa tu berjuang demi untuk Melayu.. Kedaulatan Raja-Raja Melayu.. Kesucian ISLAM.. tapi hampa pi masuk hutan terima arahan CHIN PENG, jadi barua MAO ZEDONG... Tu hampa rasa diri hampa hebat?? Awat lepaih merdeka pon dok lawan lagi? Ada plak kata nak samakan dengan Force 136, macam Allahyarham Tun Razak penah join dulu.. Force 136 menentang Jepun. Lepas tu dah bubar. Tapi hampa dak... Chin Peng teruskan gila babi dia nak KOMUNIS di Malaysia ni. Mana boleh.. Bawah KOMUNIS, apa jaminan RAJA-RAJA MELAYU masih BERDAULAT di negeri masing? Wujudkah negeri-negeri seperti ketika ini? Nak tengok contoh, tengok la negara CHINA.. mana ada MAHARAJA dia dah.... KANIN# LU CI#AI!!! INI TANAH MELAYU LA!!

Buat budak-budak muda Jalan Telawi ka, Jalan Bangsar ka, Jalan PUK#MAK ka.. konon hampa ni 'Revolusioner' la konon.. reform la konon.. macam haram jadah. Pi tengok sejarah la.. geng-geng pengkhianat ni yang hampa angkat ni diam diri saja bila orang-orang ISLAM kena bunuh, kena sembelih.. walaupun sesudah MERDEKA. Sekalipun sebelum merdeka, Perseketuan Tanah Melayu 1948, telah diketuai Ketua Menteri MELAYU, dan menuju kemerdekaan, tapi dok pi serang jugak kawasan orang Melayu.. Bukit Kepong menjadi saksi.. kekejaman komunis tersemai abadi!!

BUAT BUDAK-BUDAK CERDIK JALAN TELAWI, JALAN BANGSAR, JALANAN, JALANG, HALUAN KIRI, REVOLUSI, PUK#, SEMUA LA YANG SEALIRANG, AKU CADANG HAMPA PI TENGOK FILEM BUKIT KEPONG, FILEM BERDASARKAN SEJARAH YANG SEBENAR!! BOLEH DAPATKAN LINK UNTUK DOWNLOAD DI BAWAH NI!


Tu saja,

Wassalam...

Wednesday, May 20, 2009

1 Sekolah Untuk Semua

Salam,

Satu Sekolah Untuk Semua -- Gagasan terbaru yang dimulakan oleh para bloggers untuk mempromosikan sekolah satu aliran di Malaysia. Kempen ini dimulakan oleh blogger Demi Negara dan satu memorandum telah pun dikeluarkan untuk perhatian Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Malaysia adalah satu-satunya negara yang paling unik di dunia dengan membenarkan sistem persekolahn vernakular. Sekolah jenis kebangsaan Tamil dan Cina [SJK(T)/(C)] masih dibenarkan beroperasi dan ada yang mendapat bantuan kerajaan. Sekolah-sekolah tersebut juga diiktiraf dan mereka juga menduduki peperiksaan umum yang sama seperti sekolah kebangsaan (SK). Namun yang demikian masalah timbul setelah mereka ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah. Selalunya, apabila ke peringkat menengah, mereka yang berasal dari SJK ini akan dikehendaki mengikut kelas peralihan. Ini disebabkan mereka tidak terdedah dengan budaya hidup bermasyarakat majmuk dan sukar untuk bergaul dengan rakan-rakan dari kaum yang lain.

Antara yang menjadi halangan ialah bahasa. Mereka kadangkala tidak boleh berbahasa Malaysia dengan betul dan ini menyebabkan banyak masalah. Walaupun dalam mempelajari satu-satu matapelajaran termasuk Bahasa Melayu itu sendiri tidak menjadi masalah dan ramai yang boleh cemerlang, tetapi bagi mereka ini ia hanya akademik semata-mata. Akan timbul masalah-masalah lain. Antaranya ialah masalah dalam berkomunikasi dengan rakan yang lain. Disebabkan kurang faham dan kurang bergaul, kadang-kadang akan timbul salah faham akibat gurauan yang tak difahami. Tambahan pula perasaan buruk sangka yang terpendam masih menebal dan pengasingan pelajar sejak sedari umur yang muda lagi menyebabkan sukar untuk dipadamkan perasaan sedemikian.

Dengan terwujudnya satu aliran sekolah nanti, kita harapkan bahawa perasaan saling hormat menghormati antara kaum bermula di peringkat yang paling awal. Ini penting supaya masing-masing dapat memahami hak masing-masing. Adalah tidak adil untuk mempunyai SJK(T)/(C) lagi sedangkan sekolah Melayu tidak lagi ada. Yang ada untuk anak-anak Melayu ialah SK yang mana SK terbuka untuk semua kaum. Jadi demi merapatkan jurang yang timbul ini, kita harus berusaha untuk merapatkannya sejak dari awal lagi, yakni sewaktu di bangku sekolah. Insya Allah, hanya dengan itu, impian satu bangsa Malaysia akan terlaksana jika semua rakyat saling hormat menghormati hak masing-masing dan menerima seadanya rakan-rakan dari kaum-kaum yang lain.

Anda boleh menandatangani satu petisyen online sebagai tanda sokongan di sini.

Tandatangan saya ialah di sini, nombor #782

Sekian dulu dari saya..


1 Sekolah, 1 Matlamat, 1 Wawasan, 1 Budaya, 1 Bangsa
1 MALAYSIA


Wassalam...

p/s : This is my 300th post!!! :)

Monday, May 18, 2009

"Jangan..jangan kau menolak cintaku" ~ [ST12 - PUSPA]

Salam,

Layan lagi lagu.. kali ni lagu Indonesia, dari kumpulan ST12, tajuknyer PUSPA (Putuskan Saja Pacarmu).. huhuhu.. lagu ni bleh terlayan plak bila member aku yg dok kat sebelah di pejabat ni asyik dok pasang kat youtube.. hahahaha... teruih layan.. sebenaqnya lagu ni cam lawak sket dekat part "Jangan.. jangan".. hehehe.. mcm apa je... Tapi bagi aku ok la lagu ni.. hehe.. layan...



ST12 - PUSPA

kau gadisku yang cantik
coba lihat aku disini
disini ada aku yang cinta padamu

kau gadisku yang manis
coba lihat aku disini
disini ada aku yang sayang padamu

walau kutahu bahwa dirimu
sudah ada yang punya
namun kan kutunggu sampai kau mau

[reff]
jangan jangan kau menolak cintaku
jangan jangan kau ragukan hatiku
ku kan selalu setia menunggu
untuk jadi pacarmu

jangan jangan kau tak kenal cintaku
jangan jangan kau hiraukan pacarmu
putuskanlah saja pacarmu
lalu bilang i love you padaku

walau kutahu bahwa dirimu
sudah ada yang punya
namun kan kutunggu sampai kau mau

Ok, tu jaa..

Wassalam...

P/S : Lagu ni bleh kena akta hasutan ni.... hehehee

Friday, May 15, 2009

Selamat Tinggal Freeshells.ch ~~


Salam

Antara unix shell yang aku gunakan ialah di freeshells.ch. Keghairahan untuk mempunyai akaun unix shell peribadi bermula setelah aku mengikuti kelas Computer & Data Security (CSNB514) oleh Mr. Uwe pada 2006 semasa di UNITEN. Sebenarnya, bukanlah ada apa sangat pun untuk aku gunakan unix shell ni, tapi disebabkan minat mendalam dalam bidang security pada ketika itu menggerakkan hati aku untuk mencuba benda ni. Sekali dah mencuba, rasa nak cuba lagi sampai la aku paham sikit asas-asas command dia. Alhamdulillah, masuk alam pekerjaan, rupanya tak sia-sia ada asas yang sikit-sikit tu.

Sebelum mempunyai akaun di freeshells, aku juga pernah mempunyai akaun di amacomputa.com. Tetapi hayat shell berkenaan tidak lama. Kali ini, khidmat freeshells.ch juga bakal berkubur. Antara servis yang aku gunakan di freeshells ialah ruang storage dan jugak page-page php untuk percubaan dan suka-suka. Sebagai contoh, skrip waktu solat di ruangan atas blog ini, dihoskan di freeshells.ch. Aku juga sering menggunakan servis-servis lain di freeshells.ch tetapi ianya sudah lama diblock kerana ada yang menyalahgunakan servis-servis itu.

Baru-baru ini, admin server berkenaan mengumumkan bahawa segala laman dan perkhidmatan di freeshells.ch akan dihentikan bermula 15 Mei 2009. Ini termasuk akses kepada shell itu sendiri. Sehingga entry ini ditulis, aku masih boleh mengakses shell tersebut. Mungkin ini kali terakhir aku login ke shell ini, kerana mungkin esok, ia sudah tidak dapat diakses lagi. Sukalah aku abadikan di blog ini, beberapa screenshot yang berkenaan sebagai kenang-kenangan buat diriku sendiri.. Selamat Tinggal Freshells.ch!

Pengumuman perkhidmatan Freeshells.ch akan dihentikan oleh admin...

E-Mel pertama di freeshells.ch.. hehehe...

Test E-Mail dari Claude ke Freeshells.ch ~ wakakakaka.... =))

Hehehe.. ni sebenarnya ganti aku punya site dari rootshell ke amacomputa tah.. tak ingat dah.. hahahaa.....


Bye-bye...

Wassalam...

Monday, May 11, 2009

"Senang jer.. bubarkan saje DUN Perak tu.."

Salam..

Ramai diantara kita cakap, untuk selesaikan kemelut politik di Perak, cara yang mudah sekali ialah bubarkan DUN dan diadakan pilhanraya baru. Inilah yang diperkatakan oleh sahabat saya, saudara Syamsul di blognya dengan tajuk "Kemelut Perak: Antara Gila Merebut Kuasa & Penyelesaian" . Bukan saudara Syamsul sahaja berpendapat sedemikian malah ramai lagi yang berpendapat perkara yang sama dan mereka menyalahkan pihak Kerajaan dalam hal ini.

Saya terpanggil untuk memberikan pendapat peribadi saya mengenai hal ini di ruangan komen blog beliau itu. Di sini, saya salin semula komen saya tersebut.

#######################

Assalamualaikum Sahabatku yang dirahmati Allah.. semoga sihat hendaknya...

Kupasan saudara ada betulnya juga... tetapi mengenai saranan saudara bab pembubaran DUN, ini persoalan saya.

1. Pembubaran DUN bukanlah sekadar satu acara yang suka-suka sahaja. Terdapat peraturan-peraturan dan undang-undang yang terlibat dalam proses tersebut.

2. Dalam sistem yang diamalkan di kebanyakan negeri di Malaysia, pembubaran DUN akan diusulkan oleh Menteri Besar / Ketua Menteri dan kemudiannya haruslah mendapat perkenan Sultan @ Yang Di-Pertua Negeri.

3. Memanglah selalunya, mengikut konvensyen, Sultan @ YDP Negeri akan memperkenankan permintaan tersebut sbg contoh untuk membolehkan Pilihanraya Umum dijalankan serentak.

4. Tetapi ia tetap konvensyen dan undang-undang tetap undang-undang. Bagi sesetengah negeri, contohnya di Perak, Sultan mempunyai kuasa budi bicara untuk memperkenankan atau tidak memperkenankan pembubaran DUN.

5. Mari kita imbas kembali senario yang telah berlaku. Februari yang lalu, Speaker DUN Perak telah memaklumkan kepada SPR kononnya terdapat kekosongan di tiga DUN di Perak dengan berbuktikan surat perletakan jawatan adun-adun tersebut.

6. Namun, ADUN-ADUN tersebut, telah menafikan mereka meletak jawatan dan menjelaskan surat yang mereka tandatangani itu ialah 'akujanji' tanpa tarikh dan satu surat dikeluarkan kepada SPR untuk membatalkan surat pertama yang ditandatangani dengan unsur paksaan.

7. SPR, sebagai badan yang bertanggungjawab dalam mengisytiharkan kekosongan DUN dan pilihan raya, mengambil tindakan yang adil dengan menerima alasan yang diberikan oleh 3 ADUN tersbut yang menyatakan mereka tidak pernah berhasrat meletak jawatan sebagai ADUN. Natijahnya, tiada Pilihan Raya Kecil diadakan di sana.

8. Bertitik tolak dari itu, akhirnya, ketiga-tiga ADUN tersebut mengambil keputusuan untuk keluar dari parti masing-masing dan mengisytiharkan menjadi pihak BEBAS di dalam DUN. Manakala, seorang ADUN BN yang melompat ke PKR seminggu sebelum itu, turut sama rujuk kembalike BN. Perlu diingat, ketika itu, sidang Dewan belum pun lagi bermula.

9. DS Nizar sudah hampir pasti mengetahui bahawa ADUN-ADUN BEBAS tersebut akan menyokong BN di DUN kelak. Jika ini hakikatnya, maka beliau FAHAM dan TAHU bahawa beliau SUDAH kehilangan MAJORITI KEPERCAYAAN dari AHLI-AHLI DUN untuk menjadi MENTERI BESAR.

10. Oleh sebab itu, DS Nizar, sehari awal sebelum DS Najib mengadap Sultan Perak, telah menghadap Tuanku Sultan dan menyampaikan hasrat beliau supaya DUN Perak dibubarkan. Sudah tentunya Perkara 16(6) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak digunapakai oleh Nizar dalam permohonan ini.

11. Apa itu Perkara 16(6) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak (UUTP) ? Ia menyatakan :

"Jikalau sekiranya Menteri Besar itu terhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada ahli-ahli Dewan Negeri itu, kemudian hendaklah dia mempersembahkan letak jawatan Majlis Mesyuarat Kerajaan itu dikecualikan dengan permohonnnya Duli Yang Maha Mulia membubarkan Dewan Negeri itu."

12. Apakah maksudnya? Sekiranya seorang MB telah tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli DUN, beliau hendaklah membubarkan majlis mesyuarat kerajaan negeri yang terdiri daripada dirinya sendiri sebagai Menteri Besar (ketua exco) serta ahli-ahli majlis (EXCO) yang lain, MELAINKAN, sekiranya beliau MEMOHON PERKENAN MEMBUBARKAN DUN dan DIBENARKAN SULTAN, maka DUN AKAN DIBUBARKAN.

13. Ini jelas menunjukkan, tindakan DS Nizar menghadap Sultan pada petang 4 Februari 2009 untuk memohon pembubaran DUN membuktikan beliau faham dan akur bahawasanya, beliau tidak lagi mendapat majoriti sokongan ahli dewan.

14. Tetapi kenapa Sultan bertitah supaya Nizar tunggu keesokan harinya untuk diberitahu semula? Kenapakah Sultan tidak membubarkan DUN seperti mana yang diminta oleh Nizar? Keesokan harinya, Sultan telah dimaklumkan oleh DS Najib, bahawa 3 ADUN BEBAS telah berikrar untuk menyokong BN. Dalam hal ini, Sultan menitahkan ketiga-tiga ADUN tersebut berjumpa sendiri dengan Tuanku untuk memastikan perkara ini, KERANA SEBELUM INI, Speaker memaklumkan mereka telah meletakkan jawatan.

15. Nizar dipanggil semula menghadap Sultan dan kali ini, Sultan, dengan mengikut perlembagaan dan undang-undang seperti Perkara 16(6) menitahkan Ds Nizar membubarkan Majlis Mesyuarat Negeri yang diketuainya seperti yang dibincangkan sebelum ini. Dalam menentukan pembubaran DUN tersebut, Sultan telah menggunakan KUASA BUDI BICARA Tuanku seperti termaktub dalam Perkara 18(2)(b) UUTP.

16. Apakah Perkara 18(2) UUTP? Ia menyatakan bahawa :

"Duli Yang Maha Mulia bolehlah memutuskan mengikut timbangannya sendiri pada menjalankan kuasa-kuasa yang tersebut di bawah (sebagai tambahan kepada kuasa-kuasa yang pada menyempurnakannya dia boleh memutuskan mengikut timbangannya sendiri di bawah Perlembagaan Persekutuan) iaitu –
(a) Lantikan seorang Menteri Besar
(b) Keengganan memberi persetujuan kepada satu permohonan bagi pembubaran Dewan Negeri;"

17. Seterusnya, dengan Perkara 18(2) ini jugalah, beserta Perkara 16(2)(a), Perkara 16(7), Maka Sultan melantik Menteri Besar yang baru (Dr Zambry) untuk menerajui Majlis Mesyuarat Kerajaan negeri yang juga baru ditubuhkan dan ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) yang baru juga dilantik.

18. Apa itu Perkara 16 (2)(a) ? Ia adalah :

"Duli Yang Maha Mulia hendaklah mula-mula sekali melantik sebagai Menteri Besar pada mengetuakan Majlis Mesyuarat Kerajaan itu seorang ahli Dewan Negeri yang pada timbangannya boleh mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada ahli-ahli Dewan Negeri itu."

19. Apa itu Perkara 16 (7) ? Ia adalah :

"Tertakluk kepada Fasal (6) seorang ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan selain daripada Menteri Besar itu hendaklah memegang jawatan selama keredaan Duli Maha Mulia tetapi seorang ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan itu bolehlah pada mana-mana ketika meletakkan jawatannya." -- ["Fasal (6)" di sini merujuk kepada Perkara 16(6). Perkara ini menceritakan bahawa para EXCO hendaklah memegang jawatannya selama mana Sultan mempersetujuinya dan boleh meletak jawatan mengikut kemahuannya sendiri kecuali bila mana Perkara 16(6) terpakai yakni apablia Menteri Besar tidak lagi mendapat sokongan majoriti ADUN dan ini memaksa Majlis Mesyuarat Negeri tersebut dibubarkan. -- Rujuk kembali Perkara 16(6)]

20. Yang menjadi pertikaian adalah 'kekelabuan' mengenai pentafsiran Perkara 16 (6) tersebut oleh sesetengah pihak. Antaranya ialah kerana "proses tidak mendapat majoriti kepercayaan" tersebut tidak berlaku semasa dalam persidangan dewan. Begitu juga dengan perkataan "hendaklah dia mempersembahkan letak jawatan" -- perkataan "hendaklah" jika ditafsirkan membawa erti "mesti meletak jawatan" tetapi tidak pula dinyatakan dalam perkara itu sendiri jika ingkar melaksanakan perkara tersebut, apakah yg akan terjadi.

21. Mengenai "proses tidak mendapat majoriti kepercayaan" tersebut, ada pihak berhujah, ianya hendaklah berlaku semasa persidangan dewan. Tetapi, di dalam Perkara 16(6) tersebut tidak dinyatakan dengan jelas prosedurnya.

22. Tindakan Nizar sendiri yang menghadap Tuanku dan memohon perkenan pembubaran DUN tersebut, dilakukan semasa bukan persidangan dewan dan ini menunjukkan, beliau TAHU DAN MEMPERAKUI TELAH KEHILANGAN MAJORITI KEPERCAYAAN AHLI DEWAN DAN MENGGUNAKAN PERUNTUKAAN DALAM PERKARA 16(6) tersebut untuk membubarkan DUN. Jika dilihat, tiada pilihan lain lagi bagi Nizar untuk melepaskan jawatan kerana UUTP menyebutkan beliau harus meletakkan jawatan semua ahli majlis mesyurat kerajaan negeri termasuk dirinya sendiri sebagai ketuanya.

23. Apakah yang tersirat di dalam penjelasan saya mengenai 22 point di atas? Bukan mudah untuk meminta pembubaran DUN! Yang mempunyai kuasa untuk memperkenankan pembubaran DUN ialah Sultan, dan bukannya kerajaan memerintah. Walaupun secara konvensyennya, Sultan akan memperkenankan sebarang permintaan oleh kerajaan, tetapi pada satu ketika, Sultan telah menggunakan kuasa yang tersimpan untuk Tuanku itu untuk kepentingan negeri Tuanku sendiri.

24. Malang sekali, ramai antara kita tidak faham dan mula menyalahkan Kerajaan. Saranan pembubaran DUN disebut seolah-olah ianya amat mudah dan senang untuk dilaksanakan. Beginilah, sekiranya KERAJAAN BN sekarang ini mempersembahkan kepada DYMM Sultan Perak untuk pembubaran DUN, adakah jaminan bahawa Sultan akan memperkenankannya? Atas alasan apakah nanti yang hendak digunapakai untuk pembubaran DUN tersebut? Sekiranya Perkara 16(6) nak dijadikan alasan, sudah semestinya tidak logik kerana MB yang dilantik, Dr Zambry masih lagi mempunyai majoriti kepercayaan ADUN.

25. Tambahan pula, pilihanraya umum baru berlalu hanya setahun yang lepas dan Kerajaan BN yang kembali memegang kembali tampuk pemerintahan negeri Perak sudah pasti mahu membuktikan kebolehan mereka untuk mentadbir negeri dengan baik dan saksama. Apakah perlunya untuk pembubaran DUN lagi?

26. Apakah kerajaan pakatan pembangkang akan membuat perkara yang sama (membubarkan DUN) yakni semasa mereka mempunyai majoriti (walaupun majoriti mudah) sokongan ahli dewan untuk memerintah? Saya rasa tidak. Rujukan saya ialah kes di Kelantan tak lama dahulu dimana kerajaan PAS hanya mempunyai majoriti mudah 1 kerusi DUN sahaja dan masih memegang kuasa hingga tamat tempoh sesi DUN tersebut.

27. Saya mengakui saya adalah penyokong BN dan agak kecewa kerana ramai yang tidak faham peruntukan undang-undang dan menyalahkan BN dalam hal ini. Pembubaran DUN adalah hak Sultan untuk memperkenankan, bukan hak BN. Seandainya sejak sedari awal lagi Sultan mahukan, sudah tentu usul Nizar kepada Tuanku untuk pembubaran DUN akan diperkenankan.

28. Sekarang kita patut tanya, kenapa Sultan tidak merestui tindakan Nizar tersebut? Tidak mahu saya nyatakan, tapi saya bagi 'klu' untuk sama-sama kita cari dan fikirkan.

- 999 tahun...
- Siapa MB, siapa MB de-facto
- Saranan Mufti Perak tidak diendahkan.

29. Sultan mempunyai tanggungjawab untuk memastikan hak-hak orang Melayu terjamin.

30. Sultan juga bertanggungjawab sebagai ketua dalam menjaga kesucian agama Islam di negeri masing-masing.

31. Mudahkan pembubaran DUN? Ya, mudah untuk berkata sahaja. Tetapi bagi yang terlibat, terutama di pihak KDYMM Tuanku, pasti ada rasionalnya untuk tidak membubarkan DUN dan merestui perubahan kerajaan di Perak ini.

Wassalamulaikum.

#######################

Mudah-mudahan anda dapat memahami sedikit sebanyak megenai kemelut di Perak melalui apa yang saya fahami. Andainya ada pembetulan atau sebarang persoalan, tinggalkanlah komen anda dan sama-sama kita bincangkan.

Wassalam..

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu!!

Assalamualaikum,

Hari ini ialah hari Ahad minggu kedua bulan Mei. Apa maksudnya? hari ini ialah hari ibu! "Mak, selamat hari ibu" -- perkataan yang telah aku ucapkan kat mak aku tadi pagi. Marilah kita sama-sama menyayangi ibu kita sepanjang masa sehingga akhir hayat kita kerana di telapak kaki ibulah terletaknya syurga. Berdoalah untuk kebahagiaan ibu kita setiap masa.

Mari kita hayati lagu P. Ramlee ini.

P Ramlee - Ibu



Dalam hati setiap manusia
Ada tempat istimewa
Penemannya kasih suci
Yang tidak ada bandingannya...

Kasih ini ku sembahkan padamu..
Sungguh murni dan bernilai
Andai kata kau tak ada..
Aku merasa tak bahagia....

Ibu.. ibu...
Engkaulah ratu hatiku..
Bila ku berduka..
Engkau hiburkan selalu...

Ibu.. Ibu...
Engkaulah ratu hatiku...
Tempat ku menyerah kasih..
Tiap waktu..

Betapa tidak kerna engkaulah
Yang menyinarkan hidupku
Sepanjang masa engkau berkorban
Tidak putusnya bagai air lalu

Ibu... Ibu...
Engkaulah ratu hatiku...
Kau tak dapat ku lupakan..
Wahai ibu....

Sayangilah ibu kita seadanya. Seandaiya mereka masih hidup, maka berbaktilah kepada mereka dengan sepenuhnya kerana kita tidak tahu mungkin kita tak dapat berjumpa mereka lagi -- samada mereka yang pergi dahulu atau kita yang dijemput terlebih dahulu. Sedekahkanlah surah Al-Fatihah kepada kedua ibu bapa kita samada yang masih hidup mahupun yang telah tiada...

Saya Sayang Ibu!

Wassalamualaikum

Thursday, May 07, 2009

Jinbara - Patri [Jom Karaoke Version.. hehe]

Salam..

Nak kongsi lagi lagu.. kali ni lagu dari Jinbara, Patri tajuknya.. lagu ni kalau didengari memang layan laa... hehe.. ni aku letak versi Youtube yang boleh buat karaoke.. camna? Just set audio/speaker kanan bagi kosong dan buat audio/speaker kiri jadi penuh.. maksudnyer.. tutup sound sebelah kanan, bukak sound sebelah kiri bagi full.



Hehehe.. dah tak perlu nak pi ke pusat karaoke lagi.. dekat Youtube pon boleh. Terima kasih kepada teknologi yang digunapakai youtube sampai skang ni flv file yang dihasilkan pon dah pakai stereo dan dual audio channel. Jimat sikit la bagi kaki-kaki karaoke...

Tu saja la.. hehehe... nanti aku update lagi hal-hal lain.. insya Allah.. layan dulu okey..

Wassalam...

p/s : baru penah pi karaoke sekali... hahahaha... pasni bleh praktis dulu kat youtube kalau nak pi lagi... ;p