Saturday, March 28, 2009

Pertubuhan Kebangsaan MELAYU BERSATU @ UMNO


Salam..

Hari ini merupakan antara hari yang cukup bersejarah buat UMNO. Pada hari ini, kita dapat menyaksikan ucapan yang penuh bersemangat telah disampaikan oleh Presiden UMNO ke-7, Datuk Seri Najib Tun Razak. Ucapan beliau yang berkobar-kobar itu nampaknya telah berjaya memukau seluruh perwakilan yang hadir khususnya dan seluruh rakyat yang menyaksikan di kaca telivisyen. Hari ini, sejarah terpahat lagi, apabila Presiden UMNO ke-5, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan telah hadir ke Perhimpunan Agung UMNO, sehari selepas beliau menjelaskan ketidakhadiran beliau pada majlis pembukaannya di blog Che Det.

Kehadiran beliau dikhabarkan amat dialu-alukan oleh para perwakilan. Beliau diberikan tepukan gemuruh (standing ovation) secara spontan oleh para perwakilan. Hadirnya beliau hari ini, jelas membuktikan kasih dan sayang beliau kepada UMNO tidak pernah padam. Laporan Malaysiakini.com melaporkan bahawa beliau telah naik ke pentas serta bersalaman dan berpelukan dengan Datuk Seri Najib. Yang lebih mengejutkan, Tun Dr Mahathir telah bersalaman dan berpelukan dengan mantan Presiden UMNO ke-6, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi , orang yang paling hebat dikritiknya sebelum ini. Bagi sesetengah pihak, perkara ini dilihat sebagai titik mula perdamaian antara Pak Lah dan Tun Mahathir sendiri.

Datuk Seri Najib, di penghujung ucapannya ada menyatakan hasrat supaya Tun Mahathir dan Pak Lah berbaik-baik semula. Hasrat beliau ini dilihat mencetuskan tepukan bergemuruh, tanda sokongan ahli-ahli UMNO yang lain. Sesungguhnya usaha beliau ini merupakan jambatan penghubung antara kedua-dua negarawan tersebut. Laporan Utusan Malaysia juga menyatakan, bahawa Tun Mahathir mengesahkan akan menyertai UMNO semula selepas meninggalkan parti itu pertengahan tahun lepas. Sesungguhnya, tindakan beliau keluar UMNO itu bukanlah satu pengkhianatan tetapi satu usaha untuk mendesak UMNO melakukan perubahan dari segi kepimpinan dan hari ini ianya kelihatan berjaya. 

Sesungguhnya, hari ini, anak muda ini sebak dengan apa yang telah berlaku. UMNO, sebagai parti keramat orang Melayu merupakan lambang penyatuan orang Melayu di negara ini. Walaupun sejak kebelakangan ini, UMNO dipandang serong dan enteng oleh rakyat, terutamanya generasi muda, tetapi hari ini, ia bakal berubah. UMNO sekali lagi dibarisi kepimpinan yang mantap. Mereka yang mementingkan wang dan kuasa, jika menang sekalipun kali ini, tidak akan bertahan lama. Ahli-ahli UMNO diminta untuk terus memerangi mereka yang menjadikan wang sebagai panduan hidup mereka. "Kera sumbangkan" mereka-mereka ini. Saf kepimpinan UMNO harus bijak dengan  tidak memberi tempat kepada manusia-manusia seperti ini.

Kepada para penyokong UMNO, marilah kita bersatu. Kita bersatu dalam memperjuangkan Islam, Umat Melayu dan Negara Malaysia. Usahlah tidur lagi. Keselesaan selepas 2004 telah dibayar dengan duka pada 2008. Bersedialah kita untuk 2012. Ambil iktibar apa yang telah berlaku dan marilah sama-sama jujur dan ikhlas dalam perjuangan ini. Insya Allah, kita akan berjaya. Kata Tun Mahathir :

Wassalam...

#Daftar ahli UMNO online - http://www.daftar.umno.org.my

Monday, March 23, 2009

Negara & Tanah Air

Assalamualaikum..

Malaysia

Malaysia adalah sebuah negara yang terletak di tengah-tengah kawasan di Asia Tenggara. Seumpama nadi di rantau Nusantara ini, Malaysia telah berjaya mengekalkan keamanan di tahap yang sebaik mungkin, jika hendak dibandingkan dengan negara-negara jiran yang lain. Keamanan dan kestabilan politik di Malaysia yang mempunyai masyarakat berbilang kaum itu, sudah tentu menimbulkan rasa kurang senang sesetengah pihak yang seolah-olah terancam akan keadaan tenang tersebut. Mungkin bagi mereka ini, mereka lebih suka melihat negara ini kucar-kacir dan haru biru. Seandainya ini berlaku, maka mudahlah mereka untuk memanggil proksi mereka, yakni kuasa luar untuk mencampuri urusan dalaman negara ini.

Peperangan dan serangan secara konvensional mungkin sudah tidak lagi sesuai. Apa yang mereka lakukan ialah serangan-serangan melalui minda dan sentimen. Mereka menanam benih-benih kebencian, menghasut dan menyebabkan ramai yang sebelum ini tidak mengetahui hal sebenar, terpengaruh dengan idea dan logik akal yang didakyahkan oleh mereka. Kerja-kerja pihak di atas menjadi bertambah mudah apabila terdapat warganegara sendiri yang mula mengiyakan dan menyokong sentimen-sentimen tersebut demi keinginan untuk mendapat kuasa dan harta. Akibat daripada hasutan ini, sudah ramai yang lupakan negara dan tanah air. Ada yang sanggup memburuk-burukkan negara sendiri di tempat asing, dan ada juga yang tak kurang biadabnya dengan Raja-Raja Melayu di bumi Malaysia ini. Inilah mereka yang tidak kenal apa itu negara dan tanah air, menjadi penderhaka di bumi sendiri.

Konsep Negara

Dalam kita membicarakan soal negara, harus kita ingatkan bahawasanya sesebuah negara itu berdiri di atas beberapa perkara, iaitu :

  • Kedaulatan
  • Kerajaan
  • Rakyat
  • Tanah Air

Negara tidak akan menjadi sebuah negara sekiranya ia tidak ada kedaulatan. Sebagai contoh, wilayah Timor Leste (Timor Timur) satu ketika dahulu bukanlah sebuah negara seperti ianya hari ini. Ini adalah kerana sewaktu itu, tiada pengiktirafan akan kedaulatan Timor Leste itu sendiri dari negara serantau. Negara tanpa kerajaan yang cekap dan stabil, adalah sia-sia kerana, tanpa adanya badan yang mengurus hal-ehwal awam, maka tiadalah kedaulatan untuk dikecapi. Di Malaysia kerajaan terbahagi kepada 3, yakni

  • Badan Legislatif
  • Badan Eksekutif
  • Badan Perundangan/Kehakiman

Badan legislatif adalah Dewan yang bersidang di Parlimen termasuk Dewan Rakyat & Dewan Negara. Badan eksekutif pula ialah pihak yang diberi amanah untuk mentadbir negara, yakni mereka yang berada dalam jemaah menteri, kakitangan awam dan seluruh jentera yang melaksanakan dasar-dasar negara. Manakala badan perundangan pula adalah khas bagi Mahkamah-Mahkamah yang bersidang dan mereka bebas serta tidak tertakluk kepada dua badan yang lainnya.

Rakyat pula ialah orang atau penduduk yang mendiami kawasan yang berada di dalam kawasan negara, seperti yang termaktub dalam undang-undang. Rakyat juga adalah mereka yang mempunyai taraf KEWARGANEGARAAN yakni dimana, hak-hak mereka sebagai warganegara haruslah dihormati dan tidak boleh disanggah oleh mana-mana pihak selagi mereka mematuhi serta menghormati undang-undang dan peraturan yang termaktub di dalam perlembagaan. Perlembagaan di dalam konteks Malaysia ialah Perlembagaan Persekutuan yang setakat ini merupakan undang-undang tertinggi di dalam negara ini.

Tanah Air

Antara elemen terpenting dalam sesebuah negara ialah Tanah Air. Perkataan ini jika dilihat terdiri daripada 2 perkataan -- Tanah dan Air. Tanah dan air, bila difahami ialah keadaan dimana terdapatnya tanah dan air. Di dalam konteks Nusantara, ia mungkin difahami sebagai sesuatu kawasan asal di mana, adanya tanah dan dikelilingi air -- yakni bentuk fizikal semula jadi bagi muka bumi di kawasan Asia Tenggara ini. Oleh itu tidak hairanlah kiranya orang-orang Melayu menggunakan istilah tanah air bagi menggambarkan kawasan tempat asal mereka yang perlu dipertahankan.

Dalam istilah lain, falsafah bagi tanah air itu sendiri dapat disebut dalam beberapa lagi perkataan. Sebagai contoh, kita juga katakan Tanah Air sebagai 'ibunda', ibu pertiwi. Konsep 'ibu' digunapakai untuk tanah air, selaras dengan penggunaan 'anak negeri' atau 'anak watan' kepada rakyat. Ini menggambarkan bahawa tanah air itu sebenarnya menjadi sebagai satu kawasan kepada rakyat bergantung kepadanya -- menjalankan kegiatan ekonomi dan sosial dalam kehidupan seharian mereka. Sama seperti anak-anak yang bergantung kepada ibu mereka untuk mendapatkan belaian kasih sayang dan keperluan asas semasa membesar.

Antara lain, Tanah Air juga digelar sebagai 'tanah tumpah darah' kerana di sinilah tempat kita dilahirkan. Umpama bayi yang baru dilahirkan, darah yang keluar bersama di sesuatu kawasan itu, diibaratkan sebagai darah yang tumpah ke bumi. Oleh sebab itu, jika dilihat pada prinsip 'Jus Soli', mereka yang dilahirkan di sesebuah tempat/negara, berhak untuk mendapat kerakyatan/kewarganegaraan negara itu. Oleh kerana ini tempat tumpahnya darah kita yang pertama, maka sepatutnyalah kita berjuang hingga tumpahnya darah kita terakhir. Seharusnya kita bermati-matian untuk mempertahankan negara kita ini dari segala ancaman musuh yang mendatang. Selain itu, gelaran-gelaran lain yang sering digunakan ialah watan dan nusa.

Dalam konteks alam pula, perkataan Tanah Air boleh membawa erti seperti flora dan fauna, serta tanah. Dari sudut ini, Tanah Air adalah jelas sekali, kawasan yang berada di dalam sempadan negara, dan fizikalnya ialah kewujudan hutan-hutan, sungai-sungai, bukit bukau, laut serta lain-lain bentuk muka bumi yang ada. Kawasan-kawasan ini adalah hak milik kita untuk mentadbir dan menjaganya dengan cara yang terbaik. Sebarang pencerobohan ke atas kawasan-kawasan ini tidaklah harus didiamkan sahaja. Kerosakan yang dilakukan ke atas elemen ini juga boleh kita isytiharkan sebagai pencerobohan (contoh : pembalakan haram, pengorekan pasir secara haram, dll). Dari itu, kita wajib, dalam usaha mempertahankan Tanah Air, membanteras aktiviti-aktiviti yang merosakkan ini.

Negara dan tanah air adalah ibarat nyawa kita. Hilangnya negara, hilangnya tanah air, maka matilah kita. Bayangkanlah negara yang tidak merdeka dan terkongkong oleh penjajah. Bayangkanlah seperti rakan-rakan kita di Palestin, yang mana tanah air mereka diceroboh, kawasan-kawasan dirampas dan darah seumpama tidak berharga di sana. Inilah akibatnya, jika kita mempunyai kuasa politik yang lemah. Tanpa kestabilan politik, kerajaan yang baik tidak dapat dibentuk. Tanpa kerajaan yang baik untuk mentadbir, maka mundurlah negara. Kemunduran negara akan membawa kepada kefakiran kepada rakyat. Dan kefakiran akan membawa kepada kekufuran, Na'uzubillahi min zalik!

Oleh yang demikian, fahamilah dan selamilah apa yang tersurat dan tersirat dalam konsep negara dan tanah air. Mudah-mudahan dengan kefahaman kita dalam hal ini, barulah kita sedar betapa pentingnya mempunyai negara dan tanah air yang bebas merdeka. Insya Allah, di kesempatan yang akan datang, kita akan mengupas pula mengenai sejarah pembinaan negara. Dari apakah negara ini terbentuk dan mengapakah kita perlu mempertahankan apa yang telah dipersetujui pada waktu lampau.

Sekian,

Wassalam....

Saturday, March 21, 2009

Why do people cheat?

Salam..

Why do people cheat? -- I got this headline on my Yahoo page today. When i read it, i found that there is certain issues that made people cheat. It is a matter of situation, the time, the place or the people themselves. Let me just put here the 9 reasons why people cheats. You could read the original article over here.

Here are some situations that make people cheat:

1. Bored
I'd say this is the most common reason that people cheat.It's tough to keep that edge throughout a relationship. Things start off grand and then level off and then you both realize that it's still real life. When you meet someone else, that inaugural excitement of a new relationship kicks back in.

2. Dependence
At first glance, cheating seems like independent behavior. It could be interpreted as doing what you want, when you want. But I would argue that cheating is a dependent behavior. A cheater is dependent because they are not strong enough to break up with their significant other in order to get with the new person.

3. Confusion
Sometimes life or a particular situation can get to you. When the perfect storm of confusion is going on in your head, you make mistakes.

4. Because They Let You
If any girl ever cheated on me, I'd break up with her immediately. Forgiving a cheater is putting up with it, and starts a vicious cycle. That person who cheated may lose respect for you and might continue to cheat-because they know they can get away with it, because you'll continue to take them back.

5. Nurturing
If someone is mistreating you, then your first instinct is to get away from him or her. But sometimes it's not that simple-maybe you are raising kids together. If you feel trapped in a bad relationship, it's only natural that you will run to the open arms of a person who treats you well.

6. Revenge
This is quite simple- an eye for an eye. Cheat on them if they cheat on you. If they continuously hurt you or abuse you in some way, you do it to get them back.

7. Confirmation of Attractiveness
Sometimes when you're in a long relationship, or if your significant other is taking you for granted, you begin to wonder if you're still attractive. Perhaps, because you were out on the dating circuit, you felt more attractive when you were single. If you have an affair, you've proven that a new person can be attracted to you.

8. The Thrill
Some people just enjoy the thrill of cheating: running around secretly, risking getting caught, andcreating thrilling moments with a forbidden romance.

9. They Don't Consider It Cheating, Even Though You Might
Relationships have that grey area, usually right before you become exclusive. He thinks date #4 is when you're "together," and you think date #2 is when you're "together." If you haven't talked about exclusivity, someone may think they are well within their rights to see other people, even though the other person in the relationship may not.


There you go.. Now you know why some people cheat. Among all of the cheaters, the greatest one is ourselves. When do we cheat? We cheat when we are not being thankful and grateful with what God had given to us. Why did I say that? It's up to you to find out. But cheating to oneself should not be confused with self-confidence. You want to know why? Let me tell you my view on this. Having self-confidence means that you will having effort to support in what you are believing. Cheating? you do nothing...

Make sure to read on the full entry at Yahoo. I'm sure there's a lot more to be learnt once you reached there. Adios~

Wassalam....

Tuesday, March 17, 2009

Anak Bangsaku....

Salam...

Tadi, sewaktu aku pulang dari tempat kerja, aku tersempak dengan dua beradik.. Aku jangkakan, umur mereka ada dalam 7-8 tahun..

"Pakcik.. pakcik baru balik keja ke?"

"Ha'ah...", aku membalas sambil melemparkan senyuman.

Sambil melangkah masuk ke lif, si kecil bertanya lagi..

"Tingkat berapa pakcik?", sambil tangannya telah sedia menekan bebutang nombor lapan..

"Tingkat lapan", sekali lagi pendek balasanku..

"Pakcik tinggal di K09 berape pakcik?", masih bertanya lagi si kecil ni...

"Di K09-09...", ringkas dari aku, tapi penuh dengan senyuman..

"K09-09?... kat mane.." tampak mcm sudah bingung..

"Alah.. kau ni, bodoh la... tu pon tak tau ke..", sampuk si abang..

"Alah.. kau pon same..", balas kembali si peramah cilik itu..

Aku pon seakan tertarik lalu bertanya, "Adik beradik eh?"

"Ha'ah, pakcik, saye adik, dia abang...", balas si comel tu lagi, sambil memaut-maut bahu si abang dengan gaya seperti ingin berlawan.

Selepas itu aku melangkah keluar dengan penuh senyuman. Ternyata senda gurau dan ramah tamah kedua-kedua beradik itu membuatkan aku berasa sungguh bertuah hidup di Tanah Air Malaysia ini. Tak dapat ku bayangkan anak-anak kecil di Palestin yang mungkin sebaya dengan mereka kehilangan adik beradik masing-masing dek kerana peperangan. Keamanan adalah perkara yang terpenting dalam sesebuah negara. Tanpa keamanan, generasi muda akan datang tidak akan dapat membesar dan membina negara seperti yang kita idamkan.

Akan aku kisahkan, insya Allah, di blog ini, sejarah perjuangan Tanah Air dan pembinaan Negara Malaysia yang tercinta ini, agar kita sama-sama dapat mempertahankannya dari sebarang ancaman dan musuh yang ingin menghancurkan kita. Semoga Allah melindungi Tanah Air kita ini dan memelihara anak-anak bangsa supaya kita akan lebih berjaya di masa hadapan. Berdoalah!

Wassalam..

Tuesday, March 10, 2009

Get To Know Yourself Better..

Salam...

This time, i was reading an interesting personality test on jijy's blog. So, I just ran out the test here, and these are my results...

///

Your view on yourself:
You are intelligent, honest and sweet. You are friendly to everybody and don't like conflict. Because you're so cheerful and fun people are naturally attracted to you and like to talk to you. 

The type of girlfriend/boyfriend you are looking for:
You like serious, smart and determined people. You don't judge a book by its cover, so good-looking people aren't necessarily your style. This makes you an attractive person in many people's eyes. 

Your readiness to commit to a relationship:
You are ready to commit as soon as you meet the right person. And you believe you will pretty much know as soon as you might that person. 

The seriousness of your love:
Your have very sensible tactics when approaching the opposite sex. In many ways people find your straightforwardness attractive, so you will find yourself with plenty of dates. 

Your views on education
Education is very important in life. You want to study hard and learn as much as you can. 

The right job for you:
You're a practical person and will choose a secure job with a steady income. Knowing what you like to do is important. Find a regular job doing just that and you'll be set for life. 

How do you view success:
You are confident that you will be successful in your chosen career and nothing will stop you from trying. 

What are you most afraid of:
You are concerned about your image and the way others see you. This means that you try very hard to be accepted by other people. It's time for you to believe in who you are, not what you wear. 

Who is your true self:
You are full of energy and confidence. You are unpredictable, with moods changing as quickly as an ocean. You might occasionally be calm and still, but never for long.

///

Is it right or wrong? well... you should take the test yourself and see the results! For me, I'm not the one to judge myself, you are!

Wassalam..

Monday, March 09, 2009

Salam Maulidur-Rasul 1430 Hijrah

Salam...

Bersempena maulud Nabi tahun ini, marilah sama-sama kita memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah SAW...

(Gambar kenangan sambutan Maulidurrasul pada 2007)

"Wahdah Pemangkin Khaira Ummah"

Wassalam..

Wednesday, March 04, 2009

Dua Bukit, Satu Batang... (21PL!!!)

Salam..

Ermmm... teka teki tekak tekuk... sapa salah aku ketuk..... sape bleh bagitau ape mende la yang  ade 2 bukit dan 1 batang tu.. hehehe.... berikut merupakan hint-hint dia... hehe..

- Ada kena mengena dgn manusia...

- Terjadi dalam satu ketika (disatukan)...

- Disusuli pujuk rayu dan sentuhan mesra....

- Suasana menjadi panas dan ghairah...

- Peringkat akhir, ada jolok-jolok sikit...

Hehehehe.... cuba la teka.. keh keh keh... hampa semua yg dok baca ni bijak-bijak belaka, x kan la hat ni pon x leh teka... alaaa.. yang selalu tu laaaaaaaaaaaa.... kekekekekekekee.....

Sapa paling cepat jawap dan betui, aku nnt bagi hadiah... ekekekekkee........

Wassalam...