Sunday, January 25, 2009

Selamat Tahun Baru Cina

Salam/Hi!

To all my dear Chinese/half-Chinese friends, I would like to wish you all, a Happy Chinese New Year. As a multi-racial country, we have to co-operate to ensure that our nation will continue to be prosperous and safe, without sacrificing what our forefathers had agreed years ago. So, I really hope that we could understand each other and respect our rights to be fair and square among ourself.

I'm really proud of our country, Malaysia. Despite being the model of a good developing Islamic country, we do not forget the non Muslims that had been together with the Malays and Muslims since the Merdeka day. There is no restrictions to the non-Muslims to practice their belief and faith, as long as they don't cross 'the borders' and respect the Malays traditions and the Islamic principles. Let's hope the best for all of us, especially in the 'Year of Ox' (according to Chinese calendar). Let's hope that we can improve ourself and our country, especially in going through the challenging times this year.

Gong Xi Fa Chai..

Wassalam/Bye!

Wednesday, January 14, 2009

Palestin : Harapan Baru Untuk Gaza?

Assalamualaikum,

Yahudi memerintah dunia melalui proksi

Saya percaya, rata-rata anda telah membaca akhbar harian Utusan Malaysia 14 Januari 2009. "Bush ikut telunjuk saya" - Inilah pengakuan pemimpin penempatan haram Israel, Ehud "Laknatullah" Olmert. Menurut laporan tersebut, Amerika Syarikat sebenarnya akan mengundi untuk mengatakan "Ya" untuk gencatan senjata di Gaza pada resolusi PBB tersebut, tetapi kemudiannya hanya mengambil tindakan berkecuali. Jelas dan nyata, Amerika Syarikat rupanya bukanlah "tuan" tetapi ia adalah "anjing" kepada Israel. Bush memang selayaknya dibaling kasut kerana tindakannya yang mengubah pengundian di saat-saat akhir membuktikan dan menzahirkan kebodohan dan tarafnya yang rendah, lebih rendah dari hamba, kuli dan barua. Inilah dia, Amerika Syarikat, barua keganasan rejim haram Israel.

Ini sekaligus membuktikan bahawa, apa yang pernah dikatakan Tun Dr Mahathir Mohamad satu ketika dahulu adalah benar dan nyata. Yahudi telah berjaya menguasai dunia melalui proksi mereka sendiri. Kata Tun dalam ucapannya

"But today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them"

Dengan pendedahan oleh Olmert ini sendiri, maka dunia, terutama sekali negara-negara Arab harus kembali sedar, bahawasanya mereka telah diperbodohkan dan dipermainkan oleh Israel sendiri. Jika kita melihat situasinya semenjak dua ini, boleh dikatakan negara-negara Arab yang menentang HAMAS, kebanyakannya gemar menurut kata Amerika Syarikat. Seandainya kita jadikan satu rantaian kuasa, maka ia mungkin akan jadi sebegini

Negara Arab ---> Amerika Syarikat --> Israel

Di mana, kia dapat lihat kuasa yang di sebelah kanan adalah lebih "superior" daripada yang di sebelah kiri. Secara tak langsung, ini memberi gambaran bahawasanya negara-negara Arab yang menyokong Amerika Syarikat sebenarnya terpedaya dan memberi sokongan kepada Israel secara tidak sedar.

Barrack Obama : Harapan Baru Palestin?

Siapa tidak kenal beliau? Barrack Hussein Obama, dikenali dengan nama Barrack Obama atau Obama adalah presiden Amerika Syarikat yang ke-44 dan bakal mengangkat sumpah secara rasmi ke jawatan tersebut pada 20 Januari 2009 ini. Obama menjadi popular di mata masyarakat dunia kerana kulit beliau yang bewarna hitam itu. Bagi mereka, inilah demokrasi tulin tanpa mengira warna kulit dan penindasan. Seorang Presiden Amerika Syarikat yang berdarah kacukan Kenya Muslim dan Kulit Putih Atheist dan mewarisi rupa ayahnya dilihat sebagai sesuatu yang unik. Hakikatnya, mereka tidak sedar sudah lama ada pemimpin-pemimpin negara lain yang sedemikian, contohnya Tun Dr Mahathir sendiri mempunyai darah kacukan Melayu-India, Datuk Seri Abdullah Badawi, Melayu-Cina dan ramai lagi pemimpin-pemimpin dunia. 

Obama seperti di dalam biodatanya yang terdapat di Wikipedia, adalah seorang Kristian. Walaupun mempunyai nama "Hussein", dia bukanlah seorang Islam seperti mana *ada* umat Islam yang kurang arif percaya mengenainya. Oleh yang demikian, segala persepsi dan harapan kepada beliau seolah-olah seorang penyelamat berdasarkan sentimen "Islam" boleh dianggap karut. Polisi beliau terhadap serangan Israel terhadap Gaza setakat ini adalah kabur. Seolah-olah tidak berani menyatakan pendiriannya, beliau dilihat sebagai yang akan meneruskan dasar dan hubungan yang baik dengan Israel seperti mana presiden-presiden Amerika Syarikat sebelum ini. Kunjungan hormatnya ke perkuburan Israel dan upacara ritual yahudi yang dilakukan beliau, sudah cukup mendedahkan bagaimana nanti akan polisi beliau terhadap Israel. Beberapa keping gambar yang ditunjukkan dalam pendedahan ini, jelas menunjukkan beliau adalah sebenarnya pengikut "yahudi" dan bakal menghentam umat Islam. 

DIKEMASKINI:21 Januari 2009
Obama, Jew, Zionist

Adakah beliau juga seorang Zionis? Boleh jadi juga, tidak dinafikan kemungkinannya. Sekeping gambar boleh menceriakan seribu satu macam perkara. Tidakkah anda terfikir, mengapa beliau menjadi cukup popular di seluruh dunia? Sedangkan yang akan mengundi adalah rakyat Amerika Syarikat tetapi beliau terlalu ditonjolkan ke serata dunia. Kita sedia maklum, media antarabangsa telah dikuasai puak yahudi dan zionis sejak dahulu lagi. Adakah mereka ingin membantu menaikkan imej 'saudara' mereka sendiri? Tindak tanduk Obama yang berdolak dalih dalam isu Palestin menguatkan lagi sangkaan ini. Mungkin ada antara kita hairan, bagaimana Obama boleh menjadi seorang Zionis, sedangkan beliau seorang berkulit hitam?

Senator Joe Biden adalah "tag team" kepada Obama dalam pemilihan presiden Amerika Syarikat yang lepas. Beliau bakal menjadi Naib Presiden Amerika Syarikat yang baru, seiringan dengan naiknya Obama menjadi presiden. Joe Biden memang terkenal dengan sokongannya kepada Israel. Beliau secara terang-terangan mengakui semasa di dalam debat presiden, bahawa "tiada senator lain yang lebih rapat dengan Israel kecuali Joe Biden". Menambah jelas lagi keadaan ialah beliau mengaku bahawa dirinya adalah seorang Zionis. Kata Biden lagi, 

 "You don't have to be a Jew to be a Zionist." (Anda tidak perlu jadi Yahudi untuk menjadi Zionis)
DIKEMASKINI : 21 Januari 2009
I'am a Zionist

Bukankah ini terang-terangan menunjukkan beliau seorang yang anti-Islam dan anti-Palestin? Ungkapan tersebut juga telah menjelaskan, bahawasanya kemungkinan bahawa Obama adalah seorang Zionis adalah ada --bukan Yahudi, tetapi Zionis. Seandainya pun, Obama bukanlah Zionis, tetapi dengan adanya Joe Biden dibelakang beliau sebagai Naib Presiden, sudah cukup untuk menggambarkan zionis-zionis lain yang bakal merangka dasar dan melaksanakan hala tuju Amerika Syarikat di masa hadapan. Jelas di sini, Obama kemungkinan besar adalah boneka Zionis, sama seperti presiden Amerika Syarikat lain sebelumnya. Adakah boneka lain yang menjadi Zionis? Zionis Melayu? Fikirkan sendiri..

Palestin : Kepada Siapa Berharap?

Berharaplah kepada Allah, kerana Allah adalah tempat sebaik-baik pergantungan. Umat Islam harus sedar dan kembali mengubah kebergantungan mereka kepada kuasa barat kepada kerjasama sesama umat Islam. Datangnya Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW tidak lain tidak bukan ialah untuk menyatukan seluruh umat. Seandainya umat Islam dapat membantu sesama mereka, tidak ada sebab untuk kita tidak menjadi satu kuasa ekonomi yang tersendiri. Dalam menempuhi musuh seperti Amerika Syarikat dan Israel, umat Islam perlu menguasai ekonomi. Lumpuhnya ekonomi barat akan menyebabkan mereka hilang keupayaan untuk sumbangan kepada operasi ketenteraan.

Boikot, itulah yang sedang hangat diperkatakan sekarang. Tetapi kita hendaklah bijak dan hikmah dalam menjalankan usaha tersebut. Terus memboikot secara mendadak tidak akan membuahkan hasil. Cara yang paling bijak ialah dengan secara perlahan-lahan. Mulakan boikot dengan barang-barang dan keperluan yang ada alternatifnya. Memaksa untuk memboikot serta merta pada semua barangan hanyalah membuang masa. Ia hanya berjalan ketika berita masih panas, dan akhirnya dilupakan bila isunya reda. Oleh itu, hanya dengan cara perlahan dan hikmah sedemikian kita dapat menanam sifat dan nilai dalam diri kita untuk mengguna pakai dan suka pada alternatif tempatan yang ada.

Hari ini, lebih 1000 mangsa di Palestin menjadi korban. Manakala beribu-ribu yang lain hilang tempat tinggal dan mengalami kecederaan. Inilah pembunuhan beramai-ramai. Inilah pembersihan etnik. Inilah 'holocaust'. Tetapi inilah juga yang tidak diambil peduli oleh Amerik Syarikat. Mereka mengamalkan 'double standard' dalam hal ini. Di Iraq, mereka menjalankan operasi "Pembebasan Iraq" dengan alasan kekejaman Saddam Hussein, tetapi di Palestin mereka seolah-olah buta dan tuli atas penganiayaan yang nyata dan jelas oleh Israel.

Itulah dia Amerika Syarikat, barua Israel nombor satu. Obama? bakal menjadi anjing Zionis.

Wallahua'lam, mudah-mudahan Allah memberi kemenangan kepada umat Islam khususnya di Gaza, Palestin dan kepada umat Islam di seluruh dunia amnya.

Wassalamualaikum.

p/s : Seandainya ada kesilapan fakta di dalam entry ini, sila bincangkan bersama. tq.
Please vote Palestine!! > http://www.israel-vs-palestine.com

Tuesday, January 06, 2009

Palestin : Kembalikan Kerajaan Bersatu!

Assalamualaikum,

Umum mengetahui Kerajaan Palestin Bersatu terbentuk pada Mac 2007 adalah gabungan daripada parti HAMAS dan Fatah. Pembentukan kerajaan yang bersatu ini diketuai oleh Ismail Haniyeh, seorang pemimpin dari kalangan HAMAS. Namun, atas sebab-sebab yang diterangkan seperti post sebelum ini, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah mengisytiharkan darurat lalu menyingkirkan Ismail Haniyeh yang dilantik selepas proses demokrasi dan menggantikan beliau dengan Perdana Menteri yang baru dari Third Way, Salam Fayyad. Ini ditolak oleh HAMAS dan sekaligus menyebabkan wujudnya satu pemerintahan terasing di Gaza dan satu pemerintahan baru berdasarkan darurat di Tebing Barat. Wujudnya 2 pemerintahan ini bakal menyaksikan kegembiraan Israel dan sekutunya yang lain kerana mereka benci akan kerajaan HAMAS, yakni yang dipilih oleh majoriti penduduk Palestin. Israel dan Barat lebih suka kepada kerajaan pimpinan Salam Fayyad yang lebih liberal kerana kebencian mereka kepada HAMAS yang lebih cenderung ke arah pembentukan negara Islam.

Kerajaan Bersatu Palestin (HAMAS-Fatah) pada Mac 2007

Seperti yang dapat kita lihat di atas, jelas sekali pembentukan kerajaan yang dibuat adalah berdasarkan permuafakatan yang tinggi, dimana Perdana Menteri adalah dari HAMAS, manakala Timbalan Perdana Menteri dari Fatah. Kebanyakan jawatan menteri kabinet pula adalah kepada ahli parlimen HAMAS, sesuai dengan bilangan kerusi yang dimenangi oleh HAMAS. Inilah yang amat digeruni oleh Israel dan sekutu kuat mereka. Imej HAMAS sebagai organisasi pejuang Islam menjadikan mereka tidak senang duduk, memikirkan usaha mereka yang selama ini mudah dalam menundukkan kerajaan Palestin untuk mengikuti apa sahaja kemahuan mereka dalam pelan damai. Kini perpecahan yang terjadi dengan tindakan Mahmoud Abbas yang melulu dan melampau, menyebabkan Israel semakin berleluasa dan mengambil kesempatan membedil Gaza dengan alasan kerajaan HAMAS di sana tidak sah. Mereka beralasan juga untuk menghapuskan "pengganas" di Gaza dan menyokong kerajaan "darurat" pimpinan Mahmoud Abbas yang sedia menurut kemahuan mereka dalam proses damai.

Secara logiknya, sekiranya dasar demokrasi yang dipegang oleh dunia Barat terutama Amerika Syarikat, sudah tentulah mereka menghormati suara hati rakyat Palestin yang telah memilih HAMAS sebagai majoriti perwakilan mereka di Parlimen Palestin. Tetapi malangnya, Amerika Syarikat dan Israel memiliki sikap "double-standard" dalam hal ini dan boleh dikatakan mencampuri urusan negara lain. Mereka telah mengecop HAMAS sebagai pengganas dan ini sudah tentunya memberi tekanan kepada kerajaan Palestin sedia ada pimpinan Mahmoud Abbas ketika itu yang mana dalam proses damai. Kerajaan HAMAS berpendirian bahawa negara Palestin ialah keseluruhan Palestin tanpa adanya Israel, manakala dalam proses damai sebelum itu, pihak berkuasa Palestin sedia berkrompomi dengan kewujudan sebuah negara Israel. Namun ada juga sumber yang menyatakan, kerajaan HAMAS sedia untuk menerima sebuah kerajaan Palestin dan Israel seperi mana cadangan PBB pada 1947, tetapi sepeti mana kita tahu, ini adalah sukar. Bagi HAMAS, mereka lebih gemar akan keadaan sebelum pendudukan British, yakni sebuah Negara Palestin yang bebas dan aman dengan masyarakat terdiri daripada orang-orang Islam sebagai peneraju, serta Kristian dan Yahudi menjadi warganegaranya.

Apa pun, kita berharap kedamaian yang dicari selama ini oleh rakyat Palestin akan dicapai. Dan kita yakin dan pasti, semua ini hanya akan dapat dikecapi sekiranya umat Islam bersatu padu, terutamanya negara-negara Arab. Mereka harus memikirkan nasib rakan sebangsa seagama di Palestin dengan mengambil pendirian tegas terhadap Israel dan Amerika Syarikat dan mengetepikan kepentingan peribadi terutamanya dalam soal keuntungan. Begitu jua OIC, sepatutnya sudah lama wujudnya satu badan pertahanan OIC yang berperanan seperti NATO ataupun Pasukan Pengaman PBB. Sekurang-kurangnya, dapat menyelesaikan pertelingkahan bersenjata antara HAMAS dan Fatah melalui Tentera Pengaman OIC ini. Dan yang paling penting ialah untuk mewujudkan sebuah Kerajaan Palestin Bersatu seperti mana yang pernah wujud pada Mac 2007 tersebut. Hanya dengan bersatu kita dapat melawan musuh yang durjana.

Wassalamualaikum..

p/s : Sekiranya anda dapati ada kesalahan maklumat dan fakta dalam tulisan di atas, silakan memberi komen dan kita akan berbincang demi kebaikan dan percambahan fikiran.. tq.

Saturday, January 03, 2009

Palestin : Pengganaskah Hamas?

Assalamualaikum..

Dah hampir seminggu, serangan Israel laknatullah terhadap penduduk Palestin di Gaza masih dilaporkan berterusan. Korban kerakusan rejim haram ini sudah meningkat kepada ratusan orang, dengan lebih kurang 25% nya adalah orang awam yang tidak berdosa. Di sebalik kekalutan ini, dunia Islam kebanyakannya menjadi marah dan berbagai-bagai bantahan dibuat. Tetapi, amat lemahnya kita bila ada juga negara-negara Islam yang disamping mengutuk Israel, mereka juga mengutuk pihak Palestin sendiri, terutama HAMAS. Kata mereka, semua ini berpunca daripada tindakan HAMAS yang menyerang penempatan Yahudi secara berterusan sejak Intifada ke-2 tahun 2000. Dalam sebuah forum terkenal,


kalau HAMAS ada jet, missile dan tank pun dia akan buat yang sama pada rakyat Israel...

orang berperang, kena ada plan, kena ada persediaan, kena ada senjata tapi Hamas? bodoh!! kena macam Hizbollah, ada plan dan strategi semasa di Lebanon..tapi Hamas biar orang lain mati untuk dia sementara pemmpin dok buat kenyataan bodoh...

yang mati bukan haniyeh tapi rakyat Palestine

jenis pemimpin apa korban rakyat sendiri tak tentu arah? kalau nak berperang pun well organizela..Vietkong kalahkan US pun teknologi tak sama hebat tapi Vietkong menang sebab depa pakai otak...satu vietkong bunuh berpuluh askar amerika tapi satu HAMAS bunuh diri sendiri dan rakyat Israel tak beberapa orang...itu aku kata tak pakai otak...

kesian rakyat Palestine dek kebodohan Hamas...

Hamas ni bangang...orang lain tak guna Katyusha tapi Hamas dok guna..Missile Israel yang canggih pun tak boleh elak dari bunuh orang awam apatah lagi roket Katyusha Hamas yang guna teknologi 40-an!!!

Aduhai.. apa lah nak jadi umat Islam la ni, dikutuknya pulak orang yang melawan penjajah. Aku bukanlah baik sangat malah dosa bersepah-sepah. Ada orang kata "Jauhi perkara ni dulu..baru boleh hentam Yahudi" -- Ya, aku amat bersetuju. Itulah tujuan kita yang harus kita laksanakan tetapi bolehkah kita berdiam diri tanpa sebarang penentangan langsung. Pendapat aku, kita usahakan jauhi perkara tersebut tetapi dalam masa yang sama dan serentak itu jua, kita nyatakan sokongan kita kepada pejuang-pejuang kemerdekaan di sebelah sana. Apakah itu jua salah?

Sebenarnya, pada pilihanraya Palestin yang lepas, HAMAS telah memenangi lebih separuh kerusi di Parlimen Palestin. Pada satu kajian lain pula, sebanyak 62% penduduk Palestin lebih memihak kepada HAMAS. Ini bukanlah bermakna kita hendak menidakkan peranan PLO sebagai badan sah kepada kerajaan Palestin, tetapi ia lebih menunjukkan penerimaan rakyat Palestin kepada perjuangan HAMAS setelah pergolakan dalaman Fatah dan PLO sendiri. Tidak berapa lama kemudian, sebuah kumpulan kononnya kumpulan dari Fatah telah membuat kekacauan di Tebing Gaza. Ini seterusnya menyebabkan berlakunya perselisihan antara HAMAS dan Fatah dan menandakan satu calit hitam yang tidak sepatutnya terjadi tatkala rejim pengganas Israel bermaharajalela. Di Malaysia juga, ada pihak cuba memburuk dan melagakan Hamas dan PLO serta kerajaan Malaysia, seperti laporan BERNAMA :


Harakah Has Tarnished Malaysia's Reputation, Says Shabery (June 27, 2006 20:03 PM)

KUALA LUMPUR, June 27 (Bernama) -- Harakah has tarnished Malaysia's image with its claims that the Palestinian Foreign Minister Mahmud Al-Zahar was an impolite guest and deserved the shabby treatment meted out by the government, said Foreign Ministry's Parliamentary Secretary Datuk Ahmad Shabery Cheek.

He said Harakah had condemned the Hamas leader, claiming he had insulted the Malaysian government while here last month to attend the NAM Ministers Coordinating Bureau meeting.

The PAS-controlled paper claimed that Al-Zahar was impolite to his host.

It also claimed that the government had given poor diplomatic treatment to Al-Zahar.

"I regret that (Harakah) is trying to discredit the government. Apparently, PAS has also discredited (the Hamas leader) by saying he was impolite.

"I do not think he (Al-Zahar) would stoop so low to condemn his host. I think PAS was trying to tarnish the good name of Hamas," he said in Parliament Tuesday.

Meanwhile, Shabery said Malaysia supported the Hamas-led Palestine government and wanted the Israel-Palestine conflict to end soon.

He said this was stressed by Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi during his meeting with Hamas special envoy Dr Azzam Tamimi in Putrajaya on Feb 20.

Malaysia, which chairs the Organisation of Islamic Conference (OIC), also gave the Palestinian government RM58 million in May after America and the European Union imposed economic sanction on the war-torn territory.

-- BERNAMA

Hairan kerana ada juga yang ingin mengambil kesempatan berpolitik ketika itu. Apa pun yang berlaku, kita sepatutnya menghormati sesiapa pun yang dilantik menjadi kerajaan di Palestin, tidak kira PLO mahupun HAMAS kerana itulah pilihan rakyat Palestin sendiri. Yang penting bagi kita ialah perjuangan pembebasan Palestin dari cengkaman Israel. Seandainya Israel tidak sewenang-wenangnya ditubuhkan oleh Zionis, sudah tentu masyarakat Islam, Kristian dan Yahudi di Palestin dapat hidup aman damai dan harmoni. Tetapi apakan daya, sifat Yahudi ini sudah diterangkan berkali-kali di dalam Al-Quran dan dalam Hadis-Hadis Rasulullah. Mereka menganggap bangsa lain sebagai lemah dan tidak setanding mereka. Mereka mahu kita tunduk kepada mereka. Adakah ini kita ingin biarkan?

Akhir kata, ambillah masa sedikit membaca rencana di bawah ini


Persepsi berat sebelah terhadap Hamas

Oleh Azmi Hassan


Selagi Hamas dilabelkan kumpulan pengganas maka penyelesaian kekal seperti yang diminta oleh rejim Israel sebagai syarat untuk menghentikan serangan ke atas Semenanjung Gaza begitu sukar sekali dicapai.

Persepsi Hamas adalah pengganas dikuatkan lagi apabila Ehud Barak, Menteri Pertahanan Israel antara lain menyatakan untuk menyarankan Tel Aviv mengadakan gencatan senjata dengan Hamas adalah seperti menyuruh Amerika Syarikat (AS) melakukan perkara yang sama dengan Al-Qaeda!

Tetapi Hamas kepada sebahagian besar rakyat Palestin tidak kira sama ada di Semenanjung Gaza atau Tebing Barat adalah sebuah organisasi yang sah dan mendapat mandat untuk memerintah sebahagian daripada negara Palestin.

Hamas mendapat mandat rakyat Palestin dengan memenangi pilihan raya Semenanjung Gaza pada tahun 2006. Malah sebahagian besar masyarakat antarabangsa (kecuali AS dan beberapa negara Eropah) melihat Hamas yang memerintah Semenanjung Gaza sebagai entiti yang sah.

Perlu diungkit kembali Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang dikuasai oleh kumpulan Fatah pada satu ketika dahulu juga dilabel sebagai kumpulan pengganas oleh mereka yang pada hari ini menganggap Hamas adalah kumpulan pengganas.

Lebih daripada tiga dekad diperlukan untuk menyedarkan AS dan Israel bahawa Fatah adalah kunci kepada perdamaian di Palestin. Sebab itu Israel mahu berunding dengan PA (Fatah) tetapi tidak dengan Hamas.

Timbul kemusykilan mengapa Israel mahu membuka pintu rundingan dengan Fatah tetapi tidak dengan Hamas jika kedamaian yang berkekalan diidamkan oleh rejim Israel. Ada yang berpendapat bahawa kedudukan Fatah yang tidak begitu kuat membuatkan Israel membuka pintu rundingan dengan harapan pemimpin PA mudah dapat dimanipulasi mengikut rentak agenda Tel Aviv.

Perjalanan dan hasil rundingan damai di antara Presiden Mahmoud Abbas dan pemimpin Israel sedikit sebanyak telah mengesahkan andaian tersebut.

Pemimpin AS dan Israel begitu akur bahawa Hamas tidak mudah dipermainkan kerana perjuangan pergerakan itu mendapat sokongan padu rakyat Palestin. Sebab itu kumpulan Hamas dengan berani dan berjaya menghalau kumpulan Fatah daripada beroperasi di Semenanjung Gaza.

Terdapat juga kebenarannya, salah satu sebab utama mengapa tentera Israel terpaksa berundur dari Semenanjung Gaza adalah kerana tentangan daripada pejuang Hamas.

Sebab itu strategi rejim Israel adalah menggunakan rakyat Palestin sendiri untuk menghapuskan Hamas dengan harapan keperitan dan kepayahan yang dilalui oleh penduduk Semenanjung Gaza akibat sekatan akan membuahkan kebencian terhadap Hamas.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila pengaruh Hamas menjadi bertambah kuat. Malah masyarakat antarabangsa menyalahkan sekatan yang dikenakan oleh Tel Aviv yang membuatkan penduduk Semenanjung Gaza merana.

Serangan ke atas Semenanjung Gaza hanya mempunyai satu matlamat iaitu untuk menghapuskan organisasi Hamas secara menyeluruh melalui operasi ketenteraan. Strategi ini pernah diamalkan oleh Israel ke atas Hizbullah di Lubnan pada tahun 2006 yang membawa kesan sebaliknya di mana Hizbullah menjadi bertambah kuat.

Hasrat Israel tidak tercapai kerana terpaksa akur dengan tekanan masyarakat antarabangsa (termasuk AS) untuk mengadakan gencatan senjata.

Tetapi berbeza dengan apa yang berlaku di Lubnan, gencatan senjata 48 jam yang diutarakan oleh Libya melalui Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa berani ditolak oleh Israel kerana Washington dan London berada di belakang Tel Aviv. Selagi kedua-dua kuasa besar ini berada di pihak Israel, maka selama itu Tel Aviv berani meneruskan serangan udara ke atas Semenanjung Gaza tanpa mempedulikan tekanan masyarakat antarabangsa yang lain.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh duta AS ke PBB yang antara lain menyatakan badan dunia itu sepatutnya tidak mengeluarkan resolusi gencatan senjata kerana proses tersebut perlu dilakukan hanya oleh Israel dan Hamas adalah sebagai isyarat lampu hijau kepada Tel Aviv untuk meneruskan serangan.

Sememangnya kenyataan oleh duta AS Zalmay Khalilzad itu tidak masuk akal kerana tidak mungkin persetujuan dapat dicapai tanpa tekanan luar dikenakan sama ada kepada Israel atau Hamas. Memang benar gencatan senjata selama enam bulan lepas dapat dipersetujui oleh Tel Aviv dan Hamas tetapi ini hanya berlaku kerana tekanan dan peranan yang dimainkan oleh Kaherah.

Jika PBB tidak boleh digunakan untuk menghentikan kezaliman Israel terhadap penduduk Palestin, maka kepada siapa lagi mereka yang teranaiya ini perlu mengadu?

Apakah ratusan penduduk awam yang terbunuh akibat serangan rejim Israel masih belum mencukupi untuk masyarakat antarabangsa mengambil tindakan sewajarnya? Apakah dalil yang digunakan oleh rejim Israel untuk menghentikan serangan roket Hamas sebagai asas serangan bertubi-tubi mereka boleh diterima oleh masyarakat antarabangsa?

Jika asas tersebut diterima maka perlu diungkitkan bahawa serangan roket Hamas ke atas wilayah Israel semenjak lapan tahun yang lepas telah mengorbankan sembilan nyawa rakyat Israel. Sementara empat hari pertama serangan tentera rejim Israel telah mengorbankan hampir 400 rakyat Palestin.

Sememangnya jumlah korban rakyat Palestin tidak memberi kesan kepada negara yang menyokong tindakan rejim Israel. Begitu juga dengan keperitan yang dilalui oleh rakyat Palestin akibat sekatan yang dikenakan oleh Tel Aviv terhadap Semenanjung Gaza juga tidak memberi makna kepada penyokong Israel.

Tetapi apa yang penting bagi penyokong rejim Israel ialah roket Hamas telah mengorbankan sembilan rakyat Israel dan setiap kali pelancaran roket Hamas dikesan, maka setiap kali penduduk Sederot terpaksa bergegas ke tempat perlindungan.

Gambaran kepayahan penduduk Sederot ini diburukkan lagi dengan laporan berat sebelah media Barat yang seolah-olah cuba menyamakan keperitan penduduk Sederot adalah setaraf dengan apa yang dilalui oleh penduduk di Semenanjung Gaza.


Kita boleh cakap apa saja untuk menjatuhkan kredibiliti HAMAS tetapi ingat, itu soal tanah air mereka dan bukan anak isteri kita yang dibom, bukan tanah kita yang diambil dan bukan negara kita yang diceroboh. Andainya negara Singa... berbuat demikian kepada kita, mahu dipersalahkan siapa kalau kita bangkit menentang? Adakah orang Kedah nak mengata orang Johor sebab orang Johor bertindak balas terhadap serangan oleh negara Singa... ? Fikir-fikirkan...

HAMAS ganas? ya, mereka ganas.. andainya mereka digelar pengganas pun, mereka lebih mulia kerana 'keganasan' yang dilakukan demi membebaskan tanah air dari musuh yang kejam.. OIC dan Negara-Negara Arab? Biarkan mereka.. mereka masih mencari kekuatan ekonomi dan merancang strategi....

Wassalam...

p/s : Kepada abg2 @ kakak2 baju biru "Shaw Brothers @ SB", selamat membaca blog saye.. .. Jangan risau, tak ade politik sempit, perkauman, anti-kerajaan di sini.. malah saya penyokong kerajaan yang tegar.. selamat bertugas :P

Thursday, January 01, 2009

My First Post of 2009

Assalamualaikum,

Hi, this is my first post in 2009. What had happen in the pasts, happened and I want to let it go. Looking back to the pasts sometimes help and sometimes hurt. It's an 'h' with a double sided blade. But, nevertheless, what's hurts yesterday may be the greater cure for what might have come in the future.

I've got a fever last night and still in slow pace of recovery. I know, i might be in pain, but I wonder how about our brothers and sisters in the Gaza Strip which had a greater pain because of the tyrannous attack by the terrorist government of Israel. This so called Israel nation is not a real nation. They are just like the illegal immigrants who came to the Arab land, make settlement and then claimed it as their own nation. It's really annoying when you have these illegal immigrants taking up your land and then set the missiles and rocket towards you.

Nothing left to say, just want to ask you guys to think about the conflict there and compare it to ours. I'm sure there's a lot to be grateful of.  Syukur, Alhamdulillah, this pain, insya Allah will be a payback (kiffarah) to all of my sins in the past. May Allah bless you all, may Allah give us, the Muslim ummah, the strength we need to pursue the victory in the future and in the hereafter.

Wassalamualaikum..