Tuesday, December 30, 2008

Hayatku di bumi hari ini : 12096000 minit!

Assalamualaikum..

"Oleh kerana atmosfera bumi yang tercemar, Ultraman hanya mempunyai masa 2 minit untuk bertahan sebelum kuasanya hilang!"
Itulah yang terjadi kepada Ultraman kalau tak dapat nak musnahkan raksasa  yang menyerang dalam jangkamasa yang ditetapkan. Oleh kerana di Planet Ultra (nama tempat tinggal Ultraman, kalau tak silap laa...) atmosfera dia belum tercemar, maka Ultraman tak dapat nak sesuaikan diri dengan atmosfera bumi sebab tak biasa dengan pencemaran yang berlaku sejak lama. Sebab tu la kot Ultraman semua sihat-sihat belaka dan kuat! Boleh melawan raksasa yang membuat onar di bumi Tokyo, Nagoya, Nagasaki, Hokkaido, Sapporo dan sebagainya. Agaknya kalau atmosfera bumi sama seperti di Planet Ultra, rasanya Ultraman tak payah datang ke bumi membantu rakyat jepun melawan raksasa!

Alhamdulillah, aku dilahirkan bukan sebagai Ultraman dan sehingga hari ini masih dapat bertahan dengan atmosfera bumi ni *genap* selama 276 bulan hari ini. Kalau dikirakan dalam kiraan minit, dah lebih kurang 12096000 minit aku dapat bertahan bumi ni, melangkaui keupayaan Ultraman! Ini semua kuasa dan anugerah yang diberikan Allah SWT, tiada yang lain selain Dia. Dengan tenaga dan limpah kasih sayang-Nya jualah maka dihidupkan aku selepas matiku sehari-harian selama 23 tahun yang lampau. Dengan kuasa-Nya jualah, 23 tahun lalu aku dikeluarkan dari ruang yang sempit dan penuh kasih sayang itu ke dunia yang fana dan indah ini. Itulah harinya, buat pertama kali aku merasai udara di atmosfera bumi dan aku berjaya laluinya tanpa ada batasan 2 minit seperti Ultraman! Syukur, ibu bapaku bukan dari Planet Ultra.

Menelusuri usiaku yang sudah 2 dekad lebih ini, aku berdoa kepada Allah agar terus diberi kesihatan dan kebaikan serta dilimpahi kasih dan rahmat daripada-Nya. Mudah-mudahan dengan apa jua yang Allah berikan kepada aku ini, dapatlah aku menunaikan janjiku seperti di Loh Mahfuz dahulu, mentauhid dan mentadbir alam ini menurut perintah dan larangan Allah. Aku berdoa jua supaya aku dikembalikan dalam keadaan putih bersih seperti mana aku dikeluarkan dahulu dan supaya matiku jua nanti dalam keadaan putih bersih dan fitrah. Aku berdoa kepada Allah jua supaya dipertemukan aku dengan apa yang elok buatku dan diperjauh apa yang buruk buatku. Mudah-mudahan Allah perkenankan buatku atas permintaan-permintaan ku ini.

Insya Allah, 2 dekad yang berlalu dan melalui jalan-jalan ke dekad yang ketiga, aku berazam untuk terus berkhidmat dengan jujur dan ikhlas. Setelah sekian lama diberi bakti oleh kedua ibu bapaku, ahli-ahli keluarga, guru-guru, rakan-rakan serta kerajaan yang budiman, inilah masanya aku membalas jasa mereka semua. Mudah-mudahan Allah merahmati mereka semua dan diberi ganjaran yang sewajarnya. Jangan ditanya apa bakti negara kepadamu, tetapi tanyalah apa baktimu untuk negara. Ya, inilah masanya untuk berbakti kepada agama, bangsa dan negara. Mudah-mudahan niat dan azamku sempena kedatangan tahun yang ke 23 kelahiranku serta tahun yang ke 2009 kiraan kalendar barat jua 1430 tahun selepas hijrah Nabi, akan diperkenankan dan diberi kekuatan oleh Allah SWT. Dari dengan itu marilah sama-sama kita bermohon agar hajat dan permintaan kita semua direstui dan dikurniakan oleh Allah, dipermudahkan urusan dan dipermurahkan rezeki, dan mudah-mudahan juga diampunkan segala kemungkaran dan kesalahan serta dihapuskan dosa-dosa kita.. Amiin

SELAMAT TAHUN BARU 2009


Wassalamualaikum!

Mudah-mudahan dipertemu mata ayer yang terbaik sebagi tapak permulaan usahaku untuk berladang, insya Allah... kemudian menuai hasil yang baik dan bermutu tinggi..  Insya Allah... Amiin..

Sunday, December 28, 2008

Salam Tahun Baru Hijrah 1430


Assalamualaikum..

29 Disember 2008 adalah bersamaan 1 Muharram 1430 Hijrah. Ini bermakna sudah 1430 tahun di mana penyatuan satu umat di bawah satu pegangan tauhid dan ia disertai dengan semangat kekeluargaan yang amat kuat. Inilah penyatuan yang pertama umat Islam, di kalangan muhajirin dan ansar, penyatuan yang melangkaui batas usia dan tempat asal, tanpa mengira dari suku mana pun antara mereka. Andaikata pihak Ansar tidak menerima hijrah Rasulullah SAW dan para Muhajirin yang lain, sudah tentu kita umat Islam sekarang ini tidak dapat merasakan nikmat Iman dan Islam yang dirintis 1430 tahun yang lampau. Dari dengan itu, marilah kita mengambil iktibar kisah antara muhajirin dan saudara mereka ansar yang menerima mereka dan sanggup berkorban demi saudara seagama yang lain kerana mereka  tahu akan ganjarannya yang amat besar di hari kemudian kelak. Sekiranya antara kita ada yang berselisih, maka berdamailah kerana perdamaian sesama Islam itu lebih mulia daripada pergaduhan yang tiada penghujungnya!


Hijrah itu pengorbanan!

Hijrah itu perjuangan!

Hijrah itu persaudaraan!

Hijrah membentuk perpaduan!


SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 1430 HIJRAH



"MENJANA UMMAH GEMILANG"

Wassalamualaikum..

Sunday, December 21, 2008

Vindicated - Dashboard Confessional

Salam..

Hi guys, i just want to share this video on youtube. It's a music video for the song "Vindicated" by Dashboard Confessional. This song was used in the Spiderman movie a couple of years ago. It used to be my favourite song back in my college days and in-fact, it still is.






Vindicated  

Hope dangles on a string
Like slow spinning redemption
Winding in and winding out
The shine of it has caught my eye

And roped me in
So mesmerizing, so hypnotizing
I am captivated

[Chorus]
I am Vindicated
I am selfish
I am wrong
I am right
I swear I'm right
I swear I knew it all along

And I am flawed
But I am cleaning up so well
I am seeing in me now the things you swore you saw yourself

So clear
Like the diamond in your ring
Cut to mirror your intentions
Oversized and overwhelmed
The shine of which has caught my eye
And rendered me so isolated, so motivated
I am certain now that

[Chorus]

So turn
Up the corners of your lips
Part them and feel my finger tips
Trace the moment, fall forever
Defense is paper thin
Just one touch and I'd be in
Too deep now to ever swim against the current
So let me slip away [3x]
So let me slip against the current
So let me slip away [4x]

[Chorus]

Slight hope
It dangles on a string
Like slow spinning redemption...

That's it. Hope you guys would also enjoyed it as I had then and now. Cheers :)

Wassalamualaikum

Friday, December 19, 2008

Persuratan SMS oleh Dewan Bahasa & Pustaka

Assalamualaikum
Slm, awk nk g mn 2?

Rasanya, semua yang membaca ayat di atas tu faham akan maksudnya. Kalau tak faham, maksudnya ialah "Assalamualaikum, awak hendak ke mana tu?". Selalunya, ayat-ayat sedemikian kita gunakan dalam perbualan seharian melalui penggunaan Khidmat Pesanan Ringkas atau SMS dan juga semasa perbualan menggunakan aplikasi 'chatting'. Semakin hari, penggunaan bahasa sedemikian semakin meluas dan sudah dapat diterima oleh masyarakat sebagai bahasa harian yang penting.

Tetapi, lain pula halnya bagi para penggiat bahasa. Walaupun sesetengah daripada perkataan singkatan tersebut sudah berasimilasi dalam perbendaharaan kata bahasa Melayu, tetapi penggunaan yang tidak seragam bakal menimbulan masalah kepada para pengguna. Sebagai pengguna, kita mempunyai interpretasi yang pelbagai terhadap satu-satu singkatan. Sebagai contoh, sekiranya kita menggunakan singkatan 'msh' ia boleh dianggap samada 'musuh' ataupun 'masih'. Begitu juga dengan singkatan 'mrh', boleh jadi 'murah', 'merah' mahupun 'marah'. Oleh yang demikian, satu panduang lengkap yang piawai harus diadakan demi untuk mengelakkan perkara sedemikian berlaku.

Berikut merupakan sebahagian daripada beberapa panduan yang dikutip dari "Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) Bahasa Melayu" terbitan Bahagian Penyelidikan, Dewan Bahasa dan Pustaka.


II. SINGKATAN SMS

2.1 Pendahuluan
Singkatan SMS ialah singkatan yang digunakan dalam penulisan SMS. Lazimnya, dalam komunikasi tidak rasmi, singkatan yang digunakan ialah singkatan yang dibuat sesuka hati bergantung pada kehendak atau keinginan pengguna SMS. Singkatan yang digunakan juga biasanya akan dibuat sesingkat mungkin untuk disesuaikan dengan ruangan mesej, iaitu sebanyak 160 aksara.

Walau bagaimanapun, dalam situasi rasmi, pengguna bahasa sepatutnya menggunakan singkatan SMS yang baku, iaitu singkatan yang menurut kaedah pembentukan singkatan kata bahasa Melayu (antaranya seperti yang dipaparkan dalam perkara 2.2.1, 2.2.2, dan
2.2.3), dengan sedikit perbezaan, iaitu tanda titik boleh tidak digunakan untuk menghemat ruangan dan menghindar daripada terlalu banyak menggunakan tanda titik (dalam setiap kata). Tanda titik hanya perlu digunakan untuk singkatan tertentu yang mengelirukan makna (kata kepanjangan), seperti bil. (bilangan), hal. (halaman), dan per. (perkara).

Selain itu, kaedah-kaedah atau cara-cara pembentukan singkatan SMS akan dijelaskan dalam bab yang selanjutnya.

2.2 Jenis Singkatan SMS
Dalam risalah ini, singkatan SMS dibahagikan kepada tiga kelompok utama, iaitu singkatan nama khas, singkatan umum, dan singkatan
kata serapan daripada bahasa Arab (yang biasa digunakan dalam SMS).

2.2.1 Singkatan Nama Khas

Untuk singkatan nama khas, ada enam cara atau kaedah penulisannya, iaitu:

i. Mengambil huruf pertama sahaja, contohnya:
Masihi - M
Hijrah - H
Bersara - B (Jeneral (B) Mohamad Syafuan)
Pulau - P (P Pinang)
Raja - R (R Ismail)
Tengku - T (T Iskandar)
Syed - S (S Osman Kelantan)

ii. Mengambil huruf pertama daripada setiap kata yang membentuk frasa nama khas, contohnya:
Kuala Lumpur - KL
Sebelum Masihi - SM
Ringgit Malaysia - RM
Yang Berhormat - YB
Yang Amat Berhormat - YAB
Ketua Setiausaha Negara - KSN
Tenaga Nasional Berhad - TNB

iii. Mengambil dua hingga empat huruf pertama, contohnya:
Encik - En (En Hazmi)
Februari - Feb
Abdul - Abd (Abd Jalil)
Mejar - Mej (Mej Azri)
Kapten - Kapt (Kapt Syazwan)
Profesor - Prof (Prof Hamid)
Institut - Inst (Inst. Aminudin Baki)

iv. Mengambil huruf pertama daripada setiap suku kata, contohnya:
Haji - Hj (Hj Ismail)
Tanjung - Tj (Tj Bunga)
Jawa - Jw
Jakarta - Jkt
Belanda - Bld


v. Mengambil huruf pertama daripada setiap suku kata dan juga huruf akhir kata, contohnya:
Berhad - Bhd (Syarikat Maju Jaya Sdn Bhd)
Hajah - Hjh (Hjh Zaiton)
Bukit - Bkt (Bkt Merah)
Batang - Btg (Btg Kali)
Lorong - Lrg (Lrg Haji Taib)

vi. Mengambil huruf pertama dan akhir sesuatu kata, contohnya:
Kampung - Kg (Kg Baru)
Tuan - Tn (Tn Haji Ramli)
Puan - Pn (Pn Ramlah)
Doktor - Dr (Dr Azril)


2.2.2 Singkatan Umum
Ada sebelas cara atau kaedah penulisan singkatan umum, iaitu:

i. Mengambil huruf pertama sahaja, contohnya:
di - d (d sana)
bin - b (Zaidi b Ismail)
tan - t (5 t)
jam - j (6 km/j)
meter - m (7 m)
Bentuk ini hanya digunakan untuk kata yang ekasuku (satu suku kata) dan unit ukuran.

ii. Mengambil huruf pertama dalam setiap kata yang membentuk frasa, contohnya:
salinan kepada - sk
bagi pihak - bp
terima kasih - tk
sastera lama - sl
anak lelaki - al


iii. Mengambil huruf pertama dalam setiap kata yang membentuk kata majmuk (kata majmuk yang disatukan ejaannya), contohnya:
tandatangan - tt
jawatankuasa - jk
setiausaha - s.u (Tanda titik boleh digunakan untuk menghindarkan kekeliruan makna.)

iv. Mengambil dua hingga empat huruf pertama, contohnya:
nombor - no.
halaman - hal.
bilangan - bil.
telefon - tel
rujukan - ruj
sambungan - samb
tingkat - ting
faksimile - faks
Untuk singkatan no., hal. dan bil., tanda titik boleh digunakan untuk menghindarkan kekeliruan makna.

v. Mengambil huruf pertama daripada setiap suku kata, contohnya:
batu - bt
pada - pd
bahasa - bhs
halaman - hlm
seperti - spt
saudara - sdr

vi. Mengambil huruf pertama daripada setiap suku kata dan juga huruf akhir kata, contohnya:
dalam - dlm
jalan - jln
kawan - kwn
depan - dpn
dapat - dpt
tidak - tdk

vii. Mengambil huruf pertama daripada suku kata pertama dan suku kata ketiga, contohnya:
televisyen - tv
millimeter - mm
kilometer - km
kilogram - kg
megabait - mb
gigabait - gb

viii. Mengambil huruf pertama dan akhir kata, contohnya:
yang - yg
gram - gm
kampung - kg

ix. Mengambil huruf pertama dan suku kata akhir, contohnya:
jumpa - jpa
pergi - pgi
nanti - nti
sampai - spai

x. Mengambil huruf pertama dan bahagian akhir kata terutamanya untuk perkataan yang panjang, contohnya:
antarabangsa - a.bangsa
suruhanjaya - s.jaya
walaupun - w.pun
tanggungjawab - t.jawab atau t.jwb
kakitangan - k.tangan atau k.tgn

xi. Mengambil bahagian akhir kata sahaja, contohnya:
emak - mak
nenek - nek
bapak - pak
kakak - kak
encik - cik
sudah - dah

2.2.3 Singkatan Kata Serapan daripada Bahasa Arab
Beberapa singkatan kata serapan daripada bahasa Arab turut dimasukkan dalam panduan ini kerana singkatan tersebut sering digunakan dalam penulisan SMS. Untuk kata tersebut, ada dua jenis singkatan. Pertama, singkatan yang telah mantap dan lazim digunakan; dan kedua, singkatan yang belum mantap tetapi boleh digunakan dalam
penulisan SMS.

i. Singkatan yang telah mantap dan lazim digunakan, contohnya:

Sallallahualaihiwasallam - SAW

Subhanahuwataala - SWT

ii. Singkatan yang belum mantap dan boleh digunakan dalam penulisan SMS, contohnya:

assalamualaikum - askm

wassalam - wslm

waalaikummussalam - w.salam atau w.slm

Allahyarham - A.yarham atau A.yhm

Allahyarhamah - A.yarhamah atau A.yhmh

Pembentukan singkatan askm untuk kata assalamualaikum adalah berdasarkan huruf pertama dalam suku kata pertama dan kedua, serta suku kata akhir dan huruf akhir kata. Pembentukan singkatan wslm untuk kata wassalam pula adalah berdasarkan huruf pertama dalam setiap suku kata serta huruf akhir kata. Sementara pembentukan singkatan w.salam, A.yarham, dan A.yarhamah untuk kata waalaikummussalam, Allahyarham, dan Allahyarhamah adalah berdasarkan huruf pertama dan bahagian akhir
kata. Walau bagaimanapun, sekiranya singkatan w.salam, A.yarham, dan A.yarhamah masih lagi dianggap panjang, singkatan tersebut (untuk bahagian akhir kata) masih lagi boleh disingkatkan menjadi w.slm, A.yhm, dan A.yhmh.

2.3 Simbol
Simbol juga boleh digunakan dalam penulisan SMS, contohnya:
@ - atau = - sama dengan
/ - atau, atau per
√ - ya, betul atau setuju
$ - wang atau duit
> - lebih
& - dan

< - kurang

% - peratus

>< - lebih kurang

- - tolak

? - pertanyaan

+ - campur atau tambah

! - terkejut atau hairan

x - tidak atau kali

2 - penanda kata ganda (sama2)

÷ - bagi atau bahagi

2.4 Emotikon

Selain singkatan dan simbol, emotikon juga turut digunakan dalam SMS. Emotikon ini digunakan untuk menunjukkan memek muka atau perasaan pengirim SMS, contohnya:
:-) - gembira
:-( - sedih
:-d - ketawa
:-|| - marah
;-) - bergurau atau kenyit mata
:-v - menjerit
:-* - ciuman
|-o - menguap
:-o - terkejut
:-q - saya tidak faham
:-c - amat sedih
:-& - lidah kelu
:-x - bibir terkunci
:-p - mengejek
:’-( - menangis
:-/ - ragu-ragu
:- | - bosan atau tidak peduli
:-y - komen sampingan

2.5 Aspek Semantik
Sebagaimana kata yang ditulis penuh, dalam singkatan atau bahasa SMS juga terdapat aspek semantik, seperti homograf, sinonim, dan polisemi.

2.5.1 Homograf
Homograf dalam singkatan atau bahasa SMS ialah singkatan yang sama ejaannya dengan singkatan lain tetapi berbeza makna atau kepanjangannya, seperti bt (binti atau batu), kg (kampung atau kilogram), dan pd (pada atau padu). Singkatan ini akan dapat ditentukan maknanya yang sebenar apabila digunakan dalam ayat atau teks SMS.

2.5.2 Sinonim
Sinonim dalam singkatan atau bahasa SMS ialah singkatan atau simbol yang berlainan tetapi maksud atau maknanya sama, seperti / dan @ membawa maksud atau.

2.5.3 Polisemi
Selain homograf dan sinonim, dalam singkatan atau bahasa SMS juga terdapat singkatan dan simbol yang polisemi. Simbol yang polisemi ialah simbol yang mempunyai lebih daripada satu maksud atau makna yang bertalian rapat antara satu sama lain, seperti simbol $ yang bermaksud wang atau duit; √ yang bermaksud ya, betul, atau setuju; dan / yang bermaksud atau atau per. Simbol ini akan dapat ditentukan maknanya apabila digunakan dalam ayat.

Nah, kalian baca dan renungilah sendiri. Pakar-pakar bahasa kita telah sediakan satu panduan yang cantik dan elok untuk kita ikuti. Rugi andainya jika kita biarkan saja kerosakan yang bakal terjadi kepada bahasa kita sekiranya perkataan yang kita gunakan tidak betul dan boleh membawa maksud yang berlainan. Rujukan penuh dan lengkap boleh dimuat turun di :  http://www.15888.my/Portals/76/khidmatsms.pdf 

Itu sahajalah yang hendak dikongsi bersama dengan saudara-saudari, teman-teman sekalian. Cintailah bahasa kita kerana bahasa menunjukkan bangsa.

Sekian, Wassalamualaikum..

p/s : Slmt hr lhr ke 23 ;)

Wednesday, December 10, 2008

Tunggu Sekejap

Assalamualaikum..

Sempena musim hujan ni, kalau nak melayan hati dan bersantai, mai la dengaq lagu ni.. 





TUNGGU SEKEJAP

Tunggu sekejap...
Wahai kawan..
Kerana hujan masih renyai..
Tunggu sekejap... 
dalam pelukan lalallaa....

(Kanak-Kanak)

La la la la laaaa... (Jangan Bimbang)
La la la la laaaa... (Walaupun siang akan menjelma)
Malam ini belum puas ku bercumbu dengan kanda..
Sayang....

Tunggu Sekejap
Wahai kasih....
Tunggulah sampai hujan teduh..
Mari ku dendang,
Jangan mengenang orang jauh...

Jangan pula...
Jangan tinggalkan daku sorang...
Tunggu sekejap, kasih...
Tunggu.....

(Perempuan)

Tunggu sekejap wahai kasih
Kerana hujan masih renyai..
Tunggu sekejap dalam pelukan asmara-ku..

Jangan bimbang, walaupun siang akan menjelma..
Malam ini...
Belum puas, ku bercumbu dengan dinda....

Tunggu sekejap...
Wahai kasih...
Tunggulah sampai hujan teduh..
Mari ku dendang..
Jangan mengenang orang jauh...

Jangan pula..
Jangan tinggalkan daku sorang..
Tunggu sekejap, kasih..
Tunggu....

(Lelaki)

Ok, ni aje.. nak share dengan sapa-sapa yang minat lagu-lagu lama, terutama lagu-lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee...

Wassalamualaikum..

Sunday, December 07, 2008

Salam Aidil Adha 1429

Assalamualaikum..



Di kesempatan yang ada ni, ingin aku ucapkan selamat menyambut Hari Raya Korban @ Aidil Adha bagi tahun 1429 Hijrah. Pengorbanan amat besar ertinya. Umpama kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, sanggup berkorban nyawa demi patuh akan perintah Allah. Mereka yang pergi menunaikan haji, telah mengorbankan harta, masa dan merisikokan nyawa demi menunaikan ibadah semata-mata kepada Allah. Sama-samalah kita ambil iktibar akan perkara ini. Saranan bahan bacaan berkaitan Aidil Adha buat semua :

Menghayati makna korban sebenar

Keistimewaan Aidiladha

Haji, suatu ‘perjalanan kerinduan’


Wassalamualaikum..

:)

Monday, December 01, 2008

Dah 5 tahun dah.....

Assalamualaikum,
BLOG INI GENAP
5 TAHUN
HARI INI
(1 DISEMBER 2008)
:)

1 Disember 2003, itu adalah tarikh dimana pertama kali blog ini diterbitkan. Pada ketika itu, umur aku baru 17 tahun nak menjangkau ke 18 tahun sebulan kemudian. Terdapat 2 posting pada tarikh tersebut. Satu posting tidak bertajuk dan skeptik terhadap blog dan satu lagi posting bertajuk tapi isinya entah apa-apa ja. Seingat aku, masa tu aku berada di Kulim, cuti semester pertama tahun asas di Uniten.

Sekarang, dah 5 tahun berlalu. Dari umur aku nak masuk 18, la ni dah nak masuk 23. Macam-macam dah aku lalui dalam sepanjang berblog ni. Ada orang kata blog ni tak bagus, fitnah semata. Ada orang kata blog ni saluran alternartif demi kebenaran, ada pulak kata blog ni tempat orang makan suap, buat kerja menipu orang dan macam-macam lagi. Tapi bagi aku, blog ni tempat di mana hati berbicara, tangan menaip, otak menilai. Hatilah yang berbicara tatkala kita menaip, manakala otak pula menilai apa yang kita taip, samada baik ataupun buruk.

Dulu, 'trend' blog bukanlah macam ni. Sekitar tahun 2004, blog masih lagi agak baru di Malaysia ni. Waktu itu, blog boleh dikatakan (kebanyakannya) eksklusif pada orang-orang berlatarbelakang IT, tapi hakikatnya, selepas itu ianya tidak lagi ekslusif. Ini berpunca daripada kemudahan yang bertambah banyak dan mudah dalam penerbitan blog. Anda tidak perlu tahu kod-kod HTML untuk berblog, cukuplah faham dan mengerti bahasa Inggeris sebab semuanya ada diterangkan.

Kini, blog di Malaysia kelihatan makin berubah arah. Blog kini dianggap sebagai senjata politik yang ampuh dan kuat pengaruhnya, terutama sekali ke atas generasi muda. Penulis-penulis politik seperti SH Alattas dan Mohd Sayuti Omar, masing-masing mempunyai blog sendiri. Malah, Tun Dr Mahathir pun telah menerbitkan blog sendiri. Keperluan blog dalam suasana politik Malaysia tidak dapat dibendung. Tapi amat menyedihkan, ia sama sekali merubah apa yang sepatutnya disampaikan melalui blog : kebenaran yang datang dari hati.

Kalau kita lihat blog-blog politik hari ini, kebanyakannya diterbitkan tanpa bertanggungjawab. Fakta diterbitkan dengan salah, malah mereka juga mencampur-adukkan antara yang realiti dan fantasi, yang betul dan yang salah, yang nyata dan yang dongeng. Ini menyebabkan kredibiliti sesebuah blog sebagai wadah ekspresi diri menjadi negatif pada sesetengah pihak, walaupun pada sesetengah pihak yang lain ianya amat dipercayai dan diyakini benar sebenar-benarnya, melangkaui perbicaraan di mahkamah.

Aku bukanlah ada masalah kepada blog-blog politik tetapi biarlah apa yang kita paparkan itu maklumat yang benar dan sahih. Jangan pula kita kotorkan sesuatu yang sepatutnya datang dari hati dengan kotorang berbau fitnah dan penipuan yang tidak berasas. Memanglah dah namanya politik tetapi kalau terlampau tidak-ketahuan, mencampurkan antara kebenaran dan kebatilan bukankah ini satu penghinaan minda kepada para pembaca? Ada yang akan kata, kalau tak suka tak payah baca, tapi adakah itu sudah cukup untuk membuatkan apa yang kita sampaikan itu benar walaupun kebenarannya, ia adalah kebatilan?

Besarlah harapan aku kiranya keadaan blog di negara ini berubah kembali dalam masa setahun dua akan datang. Selain dari politik, banyak lagi yang boleh kita kongsi bersama. Buat umat Islam, kita boleh berkongsi pengetahuan dan panduan. Bagi peminat muzik, kita boleh kongsikan apa yang sedap didengar, bagi peminat novel dan cerpen, apa kata kita karyakan bakat kita di blog. Tidak sepatutnya kita melepaskan peluang ini tatkala pintu untuknya terbuka luas. Nak tulis politik tu bolehlah, tapi biarlah kena pada masanya serta berpada-padalah dengan sumber mana yang dipetik. Seboleh-bolehnya ambillah sumber yang sahih supaya kredibiliti dan integriti kita terpelihara!

Wassalam!

P/S : Disember datang lagi.. macam-macam ada bulan ni.. dan yang pertama sekali, selamat ulang tahun perkahwinan ke 24 buat ibu dan ayah aku di kampung. Semoga sihat dan bahagia sehingga ke akhir hayat~ :)