Warkah untuk ibuku..

Assalamualaikum,

Mak, dikala ini, anak mak yg sorang ni rindu sangat dekat mak...
Kalau boleh chek nak balik, cium tangan mak, peluk mak...
Masakan tidak mak, dulu masa chek kecik mak selalu peluk chek, cium chek....
Chek suka sangat masa mak buat macam tu dulu....
Chek rasa selamat sangat.... Chek rasa senang sangat....
Kalau boleh, chek nak pi balik zaman tu...
Nak macam tu selama-lamanya....

Mak, ingat dak dulu.. Chek selalu dok menyusahkan mak...
Chek dok selalu mintak barang yang bukan-bukan...
Majalah, komik, mainan.. apa saja...
Bila mak tak belikan, chek ingat mak tak sayang kat chek.....
Chek rasa macam chek ni bukan anak mak...
Tapi lama-lama, mak beli jugak....
Walaupun terpaksa pakai duit belanja dapoq yg bapak bagi.....
Mak, maafkan anak mak yg sorang ni sebab dah banyak bagi susah mak...

Mak, chek ingat dulu.. chek kalau boleh tak suka mak mai sekolah..
Konon-konon chek malu... Mak chek tak lawa...
Chek malu, konon-konon nanti orang kata check manja dengan mak...
Tapi la ni kalau boleh, chek nak mak ada selalu di-sisi chek...
Chek tak kisah dah orang nak kata apa pon..
Biaq la orang kata chek anak manja ka, dok bawah ketiak mak ka..
Mak chek x lawa ka, gemuk ka...
Janji mak ada bersama dengan chek... Chek tak heran dengan depa semua...
Bukan depa yang melahirkan chek, tapi mak!

Mak, dulu chek suka cakap kasaq dengan mak...
Chek ingat, bila mak marah, mak memang tak suka dekat chek...
Chek ingat bila mak bletiaq, mak saja nak bagi sakit hati chek...
Tapi mak, la ni baru la chek tau....
Merdunya sora mak dok marah chek...
Seronoknya bila dengaq mak beletiaq...
Sebab chek tau, mak marah, beletiaq.. semua untuk kebaikan chek...
Dulu bila mak marah "bertuah la hang niii, awat ceredik sangat!!"
Chek rasa saket hati.. chek ingat mak saja nak perli...
Tapi la ni, chek suuka hati sangat bila mak marah macam tu...
Sebab chek tau, sebeneaqnya tu mak dok doa kat chek kan?
Dan doa mak ni paling makbul sekali...

Mak, chek la ni risau sangat...
Dulu masa kecik mak dok boleh jaga chek..
Dok suap makan sampai badan chek besaq tempayan...
Ada duit ka takdak duit ka, kami adik beradik tak pernah rasa lapaq..
Tapi la ni, bolehka chek jaga mak macam tu??
Adaka jaminan chek tak lupa dekat mak??
Chek takut mak.. chek takut chek terlupa.....
Bolehka chek balas balik apa yang mak dah buat kat chek selama ni??
Kalau kata la ni, boleh lagi laa... chek hari-hari dok ingat kat mak...
Tapi kalau kata nanti chek dah bertemu pasangan idop, chek takut.....
Takut sangat akan terabaikan mak dgn bapak....
Dari dengan tu, ampunkanla chek siap-siap mak...
Dan doakanla chek supaya tak akan lupa pada mak dan bapak sampai chek mati...

Mak,
takdak wanita lain paling chek sayang selain daripada mak..
sebab chek tau, sayang pada maklah kunci syurga buat chek...
chek rela menjadi 'hamba' pada mak....
chek akan ikut segala apa yang mak kata...
sebab chek tau, itulah jalan yang terbaik buat chek..

Mak, doakanla kejayaan chek, dunia dan akhirat....
Ampunkanla segala salah silap chek..
Chek x mau bila chek mati nanti, chek mati sebagai anak derhaka...
Mak, doalah anak mak ni jadi pemuda yang soleh...
mudah-mudahan dapat menolong mak & bapak 'satu hari' nanti...

Terimalah hadiah chek buat mak (dan bapak skali... hehe)

Ya Allah Ya Tuhanku, Ampunkanlah dosa-dosa ibu dan ayahku.. ampunkanlah dosa-dosa ketika mereka masih muda, dosa-dosa mereka kini dan dosa-dosa mereka yang akan datang... Ya Allah, kurniakanlah kesihatan dan kesenangan, ketenangan dan keaman terhadap kedua ibu bapaku... Ya Allah, permudahkanlah urusan mereka semasa di dunia dan di akhirat.. Panjangilah umur mereka agar dapat mereka beribadat kepada-Mu.. Ya Allah kurniakanlah mereka darjat dikalangan orang-orang yang Engkau kasihi.. Ya Allah, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihi aku semasa aku masih kecil... Ya Allah, janganlah Engkau matikan mereka melainkan dengan terampunnya dosa-dosa mereka dan dalam keadaan Islam dan beriman...Ya Allah, jauhilah mereka dari siksa kubur dan api nerakamu.. Sebaliknya Ya Allah, tempatkanlah mereka dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.. Kurniakanlah mereka syurgamu di akhirat kelak.... Amin Ya Allah, Amin Ya Rahmaan, Amin Ya Rahiim...

Wassalamualaikum


Selamat Hari Ibu, Mak, 11 Mei
Selamat Hari Lahir, Mak, 14 Mei
Selamat Hari Lahir, Bapak, 31 Mei

Comments

Popular posts from this blog

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman

Sudah jauh daku mencari...

Another Year.... 2017