Skip to main content

"Herpes Zoster" ke?

Salam..

Alkisahnyer... semalam sebelum aku balik KL, aku rase pening2... bile makan panadol, ok.. then pening lagik, telan lagi 2 bijik panadol, ok... isk isk... nak demam dah ni.. so aku pon balik le KL jugak dgn bekal2 ubat yg mak aku bagi...

Sesampai kat umah sewa aku tuh, aku pon cepat2 la mandi, sbb nak kena masuk ofis.. walaupun dah lewat, tp mesti kena pi jugak.. lg pon bos dah tau yg aku mmg akan smp lewat sket... dah ckp awai2... masa dok mandi2 tu aku perasan badan aku naik bintik2 merah penoh.. isk isk.. apo kono badan den ni.. aduih laa... so aku pon cepat2 siap, pi ofis.. then smp sana mintak kebenaran bos pi check doktor kat Klinik Kesihatan Putrajaya..

Sampai kat klinik, lepas registration semua, aku pon jumpa le doktor... dr pon check la apa yg patut... tekanan darah semua ok... check suhu badan, 38 darjah.. demam la tu.... kendian aku bgtau la pasai bintik2 merah tuh... tgk2 dia saspek samada denggi atau campak.. adeh...... so aku kena pi test darah plak... bila dah amik test darah, mai check balik dia kata tadak tanda-tanda denggi stakat ni. dan di assume sebagai campak.. so dia soh aku balik umah truih, x pi ofis dah.. aku pon dpt la leave 3 hari... isk isk.. dia kata, kalau lepas 3 hari bintik2 still x ilang, dia soh pi check balik kat mana2 klinik, maybe supaya aku leh extend leave dan sembuh dan sepenuhnya... ya la, penyakit ni berjangkit, kalau pi ofis x tentu hala, jangkit org len susah plak nnt.... so aku dibagi 3 jenih ubat, 1 ubat sapu, 2 ubat tablet...

Adoih, x larat sunggoh aku haritu... sakit campak ni mmg akan melengoh2kan badan... memula aku ingat nak harungi ja sorang2.. tp memandangan member aku pon belum balik lagi, dok raya x habeh, aku amik keputusan ntuk balik kampung teruih.. senang sket nak berubat apa semua.. ubat yg dr bagi tu ada tp memandangkan mak aku dah telepon dan habaq awai2, kalau dpt cuti ka apa, balik umah.. senang nak jaga... betui jugak aku pikiaq, kalau aku dok kt umah sewa aku tu pon, bukan ada member2 lagi.. susah jugak tadak org nak tolong.. lagipon x mau la berjangkit kat depa plak nanti... so aku amik keputusan ntuk balik semula ke kampung hari tu jugak.. naik bas kat Pudu... sepanjang perjalanan mmg terasa sakitnyer... pening kepala manjang.. suhu badan plak dok meningkat, sampai terasa aura2 kalau letak tangan kat telinga.... apa pon sampai jugakler aku kat Kulim neh.. leh la ada org tlg tgk2an...

Jadi, td pagi aku check la tgk, campak ni jenih apenyer.. chickenpox ke shingles ke ape ke.. sbb aku pon x paham sangat hal2 ni.. saja research2 nih, aku jumpak kat wikipedia..


Herpes zoster, colloquially known as shingles, is the reactivation of varicella zoster virus, or VZV. The virus, one of the Herpesviridae group, leads to a group of painful blisters over the area of a dermatome.

After an attack of chicken pox, the varicella-zoster virus retreats to nerve cells within the ganglion or the spinal cord, where it will lie dormant for several months up to several decades.[1] Aging, stress, or disease will cause the varicella zoster virus to reactivate and reproduce, at which point it is known as herpes zoster. Once activated, the herpes zoster virus travels along the path of a nerve to the skin's surface, where it causes shingles.[2] [3]

Treatment is generally with antiviral drugs such as acyclovir (Zovirax), or prodrugs such as famciclovir (Famvir), or valacyclovir (Valtrex). Maximum efficacy of antiviral drugs occurs if the treatment is commenced within 72 hours of appearance of definitive symptoms.[4][5]


more : http://en.wikipedia.org/wiki/Shingles


Kalau kita baca balik, aku rasa aku kena hat ni la kot.. dia re-aktivet balik sbb stress atau maybe ada masalah ngan sistem imun ka apa.. Wallahualam la kan.. tp yang pasti, dia akan ambik sikit masa untuk betui2 sembuh.. dan diwaktu aku dok menaip ni, terasa gatai2 dah satu badan.. nak garu x leh, nnt jd worst.. apa yg bleh dok gosok2 saja laa...

Ok lah, so aku rasa aku akan ada umah la sampai ahad yg dok mai nih.. maybe lebih.. semua depend on keadaan aku laa.. harapan aku, sapa yg baca doa2kanla kesihatan aku.. ok..

Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan