Skip to main content

Pendidikan Anak2 Islam (jilid 2) - Siri 5, 6, 7

Salam...

Hehehe... first skali, nak ucap tahniah kat Pak Lah sbb akan melangsungkan perkahwinan pada sabtu ni.. huhu.. harap2 Pak Lah pasni akan jadi lagi kuat dalam menerajui negara serta berfikiran lebih matang serta tidak merugikan negara amnya dan org Islam/Melayu khususnya. Bini dah ada Pak Lah, x kan nak lembek2 lagi.. takkan nak tidor2 lagi... harap Pak Lah sedar dan mengambil iktibar serta nasihat daripada mantan PM, Tun Mahathir..

Ok, habeh bab Pak Lah.. la ni kita sambung apa yg telah dimulakan.. x mau la wat gheja sekerat2 kan... ni lah dia... sambungan rumusan/ulasan tarbiyatul awlad fil Islam....


5. Perkahwinan dan perhubungan jantina.

Manusia dicipta Allah S.W.T dengan naluri tersendiri, kecenderungan ke arah seks yang berlainan. Semua ini ialah kebesaran Allah yang telah mengatur supaya manusia dapat menerusan keturunan mereaka sendiri.

Pandangan Islam terhadap seks.
Seks dalam Islam hanya halal apabila berlaku perkahwinan. Islam menghalalkan fitrah manusia ini dalam garis perkahwinan supaya tidak berlaku masalah di kemudian hari.

Islam melarang meninggalkan perkahwinan.

  • Sesiapa yang mampu berkahwin hendaklah berkahwin kerana nabi pernah bersabda “Barangsiapa yang mampu bernikah, kemudian dia tiada bernikah, maka dia bukan dari golongan ku”.
  • Hidup secara rahib dan bujang adalah ditentang Islam kerana ia sama sekali menentang fitrah manusia.
  • Ini dengan jelas menunjukkan Islam adalah agama yang fitrah dan menjamin akan survival manusia di bumi yang sementara ini.

Menumpahkan syahwat pada yang halal mendapat pahala.

  • Jika menumpahkan syahwat pada yang haram mendapat dosa, sudah tentu menumpahkan syahwat pada yang halal mendapat pahala.
  • Tiadalah ungkapan “persetubuhan seseorang kamu dengan isterinya juga sedekah” dianggap boleh membantutkan usaha dakwah, kerana setiap yang di Islam itu mempunyai keutamaan yang lebih dari satu lagi mengikut apa yang telah digariskan oleh syara’.


Peranan wanita Islam dalam jihad dan dakwah

  • Wanita bukan menjadi pemuas syahwat sahaja, malah lebih dari itu, mereka juga turut keluar untuk berjihad fisabilillah, ketika waktu dan peluang tertentu.
  • Antara tugas wanita di medan perang ialah membantu memikul senjata, menguruskan orang-orang yang cedera, menjaga orang-orang yang sakit, memindahkan orang-orang yang mati, memasak makanan dan sebagainya.

Mengapa Allah mensyariatkan perkahwinan.

Perkahwinan disyariatkan sebagai asas kepada memelihara keturunan. Juga disebabkan kerjasama yang wujud antara suami dan isteri dimana mereka boleh membantu antara satu sama lain dalam hal-hal berkaitan tanggungjawab kekeluargaaan. Perkahwinan dapat mengelakkan daripada penyakit dan masalah yang melanda manusia. Selain itu perkahwinan dapat menenteramkan hati, jiwa dan rohani. Dan antara faedah yang agak penting ialah untuk melahirkan zuriat islam yang soleh.

Ibu bapa perlu memahami, apabila anak-anak mengetahui akan sedikit sebanyak mengenai kekeluargaan dan perkahwinan, mereka mesti akan lebih cenderung ke arah itu. Oleh itu, bantulah mereka jika mereka sudah bersedia untuk berkahwin, benarkan sajalah supaya mereka tidak terjerumus ke lembah maksiat yang hina, jijik dan kotor. Jika mereka tidak cukup dari segi kewangan bantulah, kerana ia lebih bagus daripada membiarkan mereka terus membuat maksiat.

Berkhalwat dengan isteri pada malam pengantin.

Setelah diajar akan kena perlu kepada perkahwinan, hendaklah diberitahu apa yang perlu dilakukan setelah berkahwin, bermula malam pertama hingga selesai aktiviti malam itu. Dalam melakukan hubungan seks, Islam telah mengajar kita dengan syariatnya ycang cukup sempurna. Inilah adab-adab malam pertama….

Ø Sunnat bagi suami, meletakkan tangan ke atas kepala isteri, membaca bismillah dan mendoakan baginya, memohon keberkatan. Maksud doa : “Ya Allah! Ya Tuhanku! Sesungguhnya aku memohon Engkau akan kebaikannya dan kebaikan yang Engkau ciptakan dia, serta aku berlindung dengan Engkau dari kejahatnnya dan kejahatan uang Engkau ciptakan dia.”

Ø Sunnat bagi kedua-dua pengantin bersembahyang sunat 2 rakaat, dan sama-sama sesudah itu berdoa kepada Allah seperti maksudnya : “ Ya Allah! Ya Tuhanku! Turunkanlah keberkatan bagiku kepada isteriku, dan turunkanlah keberkatan untuk mereka dengan ku. Ya Allah! Ya Tuhanku! Kumpulkanlah kami berdua selama Engkau mengumpulkan dengan kebaikan. Dan pisahkanlah kami berdua selama Engkau pisahkan kepada kebaikan.”

Ø Sunnat bagi pengantin lelaki berlembah lembut dengan isteri, serta membawa sedikit makanan atau minuman. Dengan ini akan menambahkan lagi perasaan kasih dan sayang antara keduanya.

Ø Dalam adab bersentuhan, hendaklah menanggalkan pakaian masing-masing kerana pergerakan akan lebih mudah dan ia merehatkan badan. Kemudian hendaklah mereka duduk di dalam satu selimut. Tetapi hendaklah tidak telanjang bulat kerana ia seumpama binatang. Oleh itu hendaklah ditutup badan.

Ø Hendaklah bersenda gurau, berpeluk-peluk serta bercium-ciuman terlebih dahulu antara mereka.

Ø Hendaklah semasa persetubuhan tidak tergopoh gapah, kerana perempuan lebih lambat keluar air maninya. Oleh sebab itu perlu bunga-bunga terlebih dahulu.

Ø Sebelum memulakan jimak. Hendaklah
membaca doa “Dengan Nama Allah, ya, Tuhanku, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan terhadap apa yang akan Engkau kurniakan kami!”.

Ø Boleh
mendatangi isteri samada dari depan, belakang atau tepi asalkan arah tujuan ialah faraj, yakni kemaluan hadapan.

Ø Sebaik-baik cara berjimak ialah lelaki di atas peremuan.

Ø Jika ingin mengulangi jimak, disunnatkannya berwuduk terlebih dulu. Ini kerana ia akan menyegarkan kembali tubuh badan.

Ø Yang lebih utama bagi suami isteri ialah menyegerakan mandi. Tetapi jika malas, hendaklah berwuduk sebelum tidur. Mandi diutamakan supaya mereka tidak malas bila hendak mandi apabila waktu subuh.

Ø Harus suami dan isteri mandi sekaligus dalam satu tempat, dan
telanjang namun yang lebih utama ialah dengan kain basahan.

Perkara larangan mengenai Jimak.

Ø Dilarang menceritakan kepada orang lain, walau dengan apa cara sekalipun, samada suami atau isteri cara mereka melakukan persetubuhan itu.


Ø Dilarang menyetubuhi isteri melalui lubang dubur (pantat). Ia mengundang penyakit dan dilaknat Allah.


Ø Haram mendatangi isteri pada waktu Haidh dan Nifas, kerana ia boleh mendatangkan penyakit.


Nasihat dan panduan dari ahli bidang ini.

  • Sederhana dalam memuaskan syahwatnya. Dikatakan batasan sederhana ialah 2 kali seminggu. Boleh ditambah atau dikurang mengikut kemampuan masing-masing. Batasan ini perlu supaya tubuh tidak mudah letih.
  • Mulakan dengan rabaan dan gurauan mesra.
  • Datangilah isteri pada masa tertentu, yakni dikala perasaannya tiada mempunyai masalah.
  • Sebelum mencabut zakar, pastikanlah isteri telah mencapai kelazatan seperti mana yg si suami telah rasai.
  • Hukum persetubuhan ialah harus pada semua bulan, masa dan ketika kecuali waktu yang diharamkan seperti puasa fardhu dan haidh serta nifas.
  • Waktu yang sunnat pula ialah pada malam Jumaat dan hari Jumaat.
  • Isteri perlu menjaga hati suami dengan berlemah lembut. Jangan menolak permintaan suami hingga suani berasa marah. Jika berpuasa sunnat, hendaklah diminta izin pada suami terlebih dahulu.



6. Apabila tidak punya wang untuk berkahwin!


Wang merupakan antara asas kebahagiaan dan tiang kehidupan. Namun terdapat pemuda-pemuda yang mahu berkahwin, tetapi mereka tidak mempunyai wang. Mereka ingin mengelak dari melakukan maksiat dengan membuat pengikatan yang suci. Tetapi, kerana tidak mencukupi wang, tiada boleh bagi mereka untuk mengikat ikatan suci itu. Untuk itu, mereka ini haruslah menahan diri dari melakukan maksiat dan memelihara kemaluan mereka. Untuk itu mereka bolehlah mengikut panduan ini :

· Berkahwin pada usia muda.
· Berterusan dalam puasa sunnat.
· Menjauhkan diri dari perkara yang membangkitkan nafsu.
· Memenuhi masa lapang dengan hal-hal bermanfaat.
· Berkawan dengan teman yang soleh.
· Menyimpan sifat takut kepada Allah.
· Menghindarkan mata dari segala yang diharamkan agama.
· Menguatkan pengaruh agama di dalam diri.

7. Apakah harus berterus terang dengan anak mengenai seks?

Persoalan yang timbul ialah, patutukah diajar anak-anak remaja akan cara-cara berlakunya persetubuhan sebagai salah satu persediaan terhadap mereka ke alam perkahwinan. Jawapannya ialah harus dibentangkan akan hukum-hukum dan berterus terang kepada anak-anak mengenai hal ini. Dan menjadi wajib sekiranya pertanyaan adalah yang bersifat mengenai hukum. Ini kerana di dalam Al-Quran sendiri ada menceritakan hal-hal tersebut.


Ok, setakat ini dulu Fasal ke 2.. lps ni smbg Fasal ke 3, bab lain plak perbincangan dia...

Wassalam..

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Setanggi Syurga..

Salam... Huhu..sebenaqnya dah lama nak post lagu nih...tp dok tangguh sbb ada problem ngan internet connection..dah terlajak sampai mlm minggu nih, meh aku cerita sket la kot.. Td kami pi main futsal..lawan ngan geng indon (geng mustapa)..huhu dan dgn bangganya, kami kalah..kekalahan tu 50 % mesti sbb aku...sbb time aku jd goal keeper tu la byk yg masuk..btw, x kisah sgt la..sbb tujuan kami ialah bersukan dan mengeluaqkan peluh..menyahut seruan kerajaan ntuk bersukan...suasana perlawanan berlangsung dgn penuh harmoni tanpa insiden yg x dingini..huhuhu... Dan mcm biasa, dah masuk minggu kedua nih, dah ada dah assignment...plg berat setakat ni ialah SE...kena buat summary drpd 3 artikel...huehuheue....nak kena baca byk dan paham baru bleh wat...so sok akan bermula la kot...dan yg lelain tu semua nak kena baca sebelum start plak klas isnin ni.. Ok, berbalik ke tujuan asal posting ni....Setanggi Syurga...masa memula dengaq, ingatkan 100% lagu cintan cintun...tp bila dah tgk lirik dia dan m