Pendidikan Anak2 Islam (jilid 2) - Siri 4

Salam..

Haaa.. dalam beberapa bulan lepaih, kita ada bincang sket pasai buku tarbiatul awlad fil Islam... perbincangan tuh sebenaqnya aku punya ulasan aku masa amik ISLB123 dulu... so saja letak.. ni aku nak sambung siri ke 4 dia noo...


4. Mendidik anak hukum-hukum mengenai orang yang baligh.

Adalah perlu mendidik anak-anak mengenai kecenderungan seks sejak mereka di peringkat tamyiz yakni tahu membezakan. Pada umur mereka sudah murafik (12-15 tahun), perlu diterangkan bahawa apabila keluar mani dari zakar, dengan rasa syahwat dan memancut, mereka sudah menjadi dewasa yakni baligh dan jatuhnya hukum seperti orang-orang dewasa ke atas mereka. Begitu juga kepada anak perempuan, perlu diterangkan seawal usia 9 tahun pabila keluarnya cecair kuning dan melekat dari farajnya, maka ia sudah baligh dan mukallaf dalam agama serta jatuh hukum orang dewasa ke atasnya. Adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa menerangkan hal ini kepada mereka. Maka perlu diajar beberapa hukum untuk mengajar mereka apa yang perlu dilakukan sekiranya perkara-perkara tersebut terjadi. Antaranya :


1. Tiada wajib mandi, jika hanya bermimpi tapi tiada basah pada pakaiannya, samada anak lelaki atau perempuan.


2. Jika terjaga dari tidur, mendapati pakaiannya basah-basah, tetapi tidak ingat samada bermimpi atau tidak, maka wajib baginya mandi samada lelaki atau perempuan.


3. Mani yang keluar dari lelaki atau peremuan secara memancut dan syahwat, samada dengan melancap atau lain-lain, diwajibkan mandi ke atasnya. Perlu diterangkan, cecair yang keluar secara tidak memancut dan syahwat adalah disebabkan penyakit dan beberapa keadaan seperti terlalu sejuk, maka tidak diwajibkan mandi ke atasnya.


4. Termasuknya zakar sekadar hasyafah, ke dalam kemaluan depan atau belakang, maka hendaklah mandi wajib, samada tuan punya zakar dan orang yang dimasuki itu, samada keluar mani atau tidak.


5. Wajib mandi bagi wanita yang sudah berhenti dari haidh dan nifas.


6. Ajarilah anak akan fardhu bagi mandi wajib, sunnat dan cara yang sepatutnya mandi.


7. Juga perlu diterangkan larangan-larangan semasa dalam keadaan berhadas besar.



Sekian dulu, nanti kita sambung lagi...

Wassalam...

Comments