Skip to main content

Apakah yg terjadi? o_0~~

Salam...

Huuuu.. apekah yg telah terjadi? arrrrr... lama gila x menambah entry... haih laaa.. tah kenapakah terjadinya kelembapan menambah entry ini.. isk isk isk~~ mari kita lihat event2 yg berlaku serta menganalisinya.


Rabu, 7 February 2007

Rabu - Umah aku x de tenet approximately kul 2.53 petang. Walaupon time tu aku x de kat umah sbb gi kelas, tp bila balik aku menge"check" log Apache kat sever aibob dan mendapati semua koneksi terputus approx. pada pukul 2.53 PM Ahh.. kenapakah putus? aku cuba membayangkan yang ianya hanya satu kesilapan teknikal sahaja. Aku menunggu hingga pukul 5.15 PM lalu mula memesej member2 dan shockly! mereka ada sahaja line tenet~~ owh.. rupa2nya pihak KMC sudah memotong line di romah ku ini karena tidak membayar lagi untuks bulan February.. ekeke... demit.. Dah la aritu pakai bulan Jan free je.. tp bukan sesaja free.. brader KMC tu gak kate kat Own, my hosmet.. kalo bayo time aritu (mase awal bulan Jan), nnt bulan Feb baru dpt tenet balik... wat de..? hehe.. so sbb tu kami pakai je smp bulan Feb ni.. huk hukhukkkk~~ freeee sbulan.... lalala~~ Tp malam rabu itu, kami tabah ajela.. dan aku gunekan ketiadaan tenet ni ntuk stadi gila-gilos sbb soknye ade exam kui 8 pagi~~



Khamis, 8 February 2007

Khamis - "krekkrek, krekkrek~!" henpon ku berbunyi. Bunyi itu ialah bunyi cengkerik yg bersemadi dlm enponku ini buat sekian lama dan menandakan ujan eh.. menandakan bahawa ada mesej baru~ "Nape ngan aibob?" lebih kurang begitulah bunyinya~ yaaa.. aibob down karena tenet umah ku down.. mereka2 sudah x tahan ingin berforum dan beriIRC di aibob.. aku jua sama.. x kan aku sorg je masuk forum ngan IRC aibob lak.. isk isk.. dan oleh kerana itu, majlis tertinggi persepakatan komunis (isk isk) telah bersepakat untuk memindahkan server ke umah afiq, supaya ianya dpt diakses semula oleh ahli2 komunis.. eh.. komuniti UG. Ya, pemindahan berjaya dilakukan ketika aku berada di kelas dan tiada dapat menjawab panggilan afiq (sori la bro.. gua dlm kelas..). Sementara aku, geng2 umah aku.. peyek, own dan sero tlah jatuh ci.. eh.. tlah bermesyuarat pada malam sebelumnya dan bayaran dibuat pada pagi khamis itu jua.. menurut maklumat, ari Isnin baru bleh on balik.. adoi~~~~~ tempang la hari kamis itu.. cukup boring~ x de forum, x de tenet, x de msn, x de ym, x de mykmu, x de Yahoo Mail, x de Hotmail, x de claude, x de blablabla... Tabah ajelah Kamis itu... huhu.. sama seperti mlm sebelumnya... tp aku tatahan gak, kui 11 lebih, pas aku bgn dr tidoq yg x disengajakan, aku pi lepak umah ombak, bwk laptop ku syg ini dan online smp kui 1.. amek....



Jumaat, 9 February 2007


Jumaat - Lalala.. mangun pagi.. kul 8, check koneksi, masih lagi hampa.. isk isk.. kesedeyhan.. nape la... tape2.. lepak2.. kul 9 tiba2... ade.. yeay~ leh masuk claude, leh masuk meebo, leh online pepagi cam biasa.. lalala.. sunggoh best sekali.. mereka sudah menyambung kembali koneksi di rumah ku ini~ tp aku rase pelik, sbb aku x leh masuk aibob plak.. wat de? aku ingat mula2 masalah koneksi di pihak server.. so aku wat dunno je.. tp bila pas solat jumaat pon camtu... isk isk.. x leh jadi ni.. aku gi umah afiq and guess what? ramai je org leh masuk.. wat de hel? x kan umah aku je x leh masuk aibob? ape dah jadi? subnet same.. siap IP 172.17.70.xxx lg.. sama satu LAN, 70... tp nape x leh akses ni? haaa? aku masuk prince leh plak, masuk ntah pon bleh.. finch pon leh masuk... tp nape x leh masuk aibob? apakah? kenapakah? bila di check kat umah nazri (satu tingkat, tp umah lain, umah ujung), kat umah dia pon x leh access aibob.. apakah? satu floor tingkat 5 of C3 x leh masuk aibob? masalah router ke KMC oii? isk isk... ahhh~~~~ boring la macam ini~ isk isk... aku beranggapan ni temporary je la.. seb baik leh masuk IRC, tp linked server yg ombak wat la.. isk isk.. heran aku... pastu kami pon sembang2 dlm IRC la nak pegi makan cendoi.. dlm kui 5.45 petang camtu... tgk2, masa aku betui2 nak turun tu, YM aku off, MSN pon, IRC apatah lagi... isk isk... x pa, turun dulu, makan penting.. wakakaka... bila balik ja, teruih apa pon x leh masuk.. server aibob ka, link ombak ka.. apa pon x leh.. dem! mula terasa kepelikan.. claude pon x leh masuk malam tu.. YM pon kene pakai proxy baru leh... apakah? port 22 pon dah kene tutup? aku mula pening.. kami hanya leh connect ke port 80 je.. tu pon kena melalui proxy yg disediakan KMC.. apakah?? sunggoh blur..... lagi berita mengejutkan, dlm umah aku ni, hanya 2 org je dpt connection... lg 2 org tadapat.. nande kore? apa yg terjadi??? aaaaaa??????????????



Sabtu, 10 February 2007


Sabtu - Cam besa, sabtu ni cuti.. so tenet mmg 24 jam, x macam hari2 biasa.. sabtu dan ahad, adelah hari tenet 24 jam melalui proxy apartment01 dan apartment02 .. yeah~~ best2... tp aku still x leh masuk aibob? aku try tanye2 member2 lain.. pon ade yg tadapat masuk aibob.. so aku ngan Naz, dlm kui 10 pagi camtu pon try la nak gi tanye KMC.. sbb selalu sabtu bukak kot kalo x silap.. ade org standby.. tp kami hampa.. bila pi tgk ade notis lak, sabtu & ahad cuti.. adoi laaa... kenapakah.. isk isk.. so aku pon balik le ngan hampa sekali... ptg tu, aku tanye cdex, dier leh lak masuk aibob... so ape lagi, aku soh la dia on proxy ntuk aku.. dan Alhamdulillah, bleh gak akhirnya masuk aibob, tp kene melalui cdex la.. aku kasi dia Etlin proxy la senang sket.. sbb memula try ngan freeproxy, x mo jalan plak... ni yg pelik ni.. IP aku 172.17.70.XX dan IP aibob, 172.17.70.BB patut nyer leh la konek direct.. tp x plak bleh.. sedangkan IP cdex, 172.17.72.CC ni bleh plak masuk aibob.. adoi.. apakah ini semua... terpaksa la aku connect camni, PC AKU -> PC CDEX -> AIBOB... paham2 ajela speed dia kalo dah camni... slow la sket, tp ok la.. janji leh masuk aibob.. tp yg heran nyer, tanye geng2 murni, leh lak derang masuk aibob.. geng2 ilmu x tanye lg.. tp aku rase bleh.. tp geng2 amanah? haram x leh masuk langsung... adoi.. apartment laki ni apa dah jadi aaa? haih.. ptg tu, kami ada konferens YM.. aku dpt tau yg budak2 amanah x leh konek aibob gak, tp certain2 bleh.. jadi cam umah aku punya koneksi upanya.. adoi.. sembang2 lagi, korek2 lagi, rupa2nya baru tau punca KMC buat "blocking" ni... dengaq cita, kat amanah ada umah kantoi kena raid ngan KMC pasal share koneksi ngan rumah sebelah.. ape punya sep daaaaa.. pegi share koneksi ngan umah sebelah, siap wayar terjuntai2 ikut tingkap.. isk isk.. bangang la.. tgk apa dah jadi ngan koneksi skang ni.. patut la depa ckp stgh2 umah dier dah had IP... kire x leh ramai2 pakai satu port.. adoi laaa...... sedeyh... arghhh.. dmeit.. dikala boring x leh masuk aibob, x leh jumpa teman2 komuniti maya, aku pon rempit pi umah paan di kenaria utk ambik cicak man dan muvee2 lain.. nak balik tu, singgah umah syed ngan jan ngan ameiru ngan citot.. hehe.. depa dok satu umah.. aku amik citer sket kat syed, pehtu balik teruih layan cicak man....



Ahad, 11 February 2007


Ahad - Keadaan masih serupa seperti semalam.. owh owh.. kenapakah? jadi di hari Ahad ini, aku bangun pagi, check e-mail, tidoq pastu having lunch sambil layan Click.. pas zohor, tidoq balik.. panas sgt2 2-3 hari ni.. mcm jerebu pon ada... pastu bangun, solat Asar dan here I am, www.blogger.com ... biasa aa apa lagi, dok tulih analisis ni laa.. isk isk... analisis ka ni? maybe merupakan satu penceritaan pengalaman... haih... tah la, sok Own nak pi tanya KMC.. apakah yg sebenarnya terjadi.. nape satu umah x dpt 2 IP je plg banyak? nape x mcm dulu2? nak tanye gak, ape yg sebenarnya terjadi? adakah ini satu polisi baru? adekah ini satu "blocking" yg bersifat sementara atau permanent? betul ke dah x leh pakai switch, hub dsb? haih.. perkara ni gak akan dibawak ke MPP, dan cam besa, kalo aku, Ayus la akan aku bawakan hal ni kepadanya.. isk isk.. kenapakah?



Jadi, ringkasannya, aku belum tau apa yg terjadi sbenarnya.. nnt la tggu respon dr KMC.. isk isk.. lama gak tulih menda ni ja.. ok.. blah dulu~~ dah nak maghrib dah...

Wassalam...

PS: apakah yg coba kau katakan? sunggoh ku tiada mengerti..kebetulan sahajakah?~~ owwwhhh wowowowohh... hukk hukk hukk.. ekekekeke :P

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan