Skip to main content

Jeng Jeng.. Huhu~

Salam...

Wahaha.. last post aku cita pasai interview.. dan ni nak cita pasai start dah training aku ngan rasminye 3 ari yg lepas...

Hari Pertama
Hikhikhik.. hari pertama aku cam semangat gila.. pi sampai sana punya la awai.. kluaq rumah dlm kui 8.. sampai dlm kui 8.30.. wahaha... x tau nak wat apa.. sbb start praktikal kui 9.30.. sementara tggu tu, aku lepak la sat kat kedai mamak bwh tu.. makan nasi lemak.. hahuahua.... isi perut dulu beb...

Dah tu, kui 9.30, aku pon pi le ke office.. setibanya kt sana, ada 2 lg student uniten rupa2nya yg sama2 training kt situ.. tp depa nih senior arr.. respek.. meet cc and faizal.. hehee.. 2-2 org sempoi.. senang sembang.. then kami ada sesi "orientasi" kenal2 ngan staff.. staff semua ada 7 org (kot..hehe :P) antaranya, kak aizah,kak ida,kak su, abg iskandar, abg saiful, abg firdaus dan x lupa, mentor yg di assignkan kt aku, abg sarif.

Wahuhu.. pas sessi kenal mengenal tuh, kami smua pon diberi project assignment.. dan ditakdirkan aku kena wat satu site ntuk satu stesen radio kt pantai timur (nama rahsia..huhu). Ni under abg iskandar.. byk keja jugak nak kena wat regarding this assgmt.. deadline ntuk aku adalah 20 hb nih.. /swt :-s

Selain tuh, pada sebelah petang aku ditunjuk ajar ntuk wattimimng ntuk satu application yg diberi nama "mobile karaoke". Heheh.. dengaq cam mudah ja memula.. tp bila buat tgk.. wahahah.. 5 jam, setengah lagu pon x abes lagi.. byk param nak kena masuk dan synchronize.. wwahah.. dan lagu aku itu adalah lagu Peterpan - KuKatakan Dengan Indah.. dah smp nak buleh hafal dah lagu tu.. dengaq punya dengaq puya dengaq.. dah pastu, smalam kami balik la kui 5.40.. keke..

Hari Kedua
Hukhukhuk.. hari kedua nih pelik sket.. short course of java.. lebih tepat lagi, J2ME yakni Java 2 Micro Edition.. hehe.. Java 2 nih ada byk version rupanya, ada J2EE,J2SE ngan J2ME (nak tau maksud semua tuh, rujuk http://java.sun.com :P ). Jadi ntuk mobile app, digunakan J2ME.. guhuhu, sbb apa? sbb J2ME ni ada API² yg x dak kaitan tu x dimasukkan.. maklum la.. mobile app for mobile phone.. nak save memory maa..(kalo x paham apa aku cita nih, kene la amik kursus java neh..)

Java merupakan antara OOP yg simplest laa.. but then, sbb ak x pnah balaja any OOP language,, dan C aku pon dah lupa abeh sbb lama x program, it is a lil' bit difficult la ntuk aku paham.. tp penerangan yg diberikan oleh abg sarif, telah memahamkan aku sedikit sebanyak. Abg Sarif bertindak mengendalikan sesi nih dr pagi smp la petang.. kire arituh, abg sarif je la yg jadi pensyarah.. wahaha..gile pecut blaja java dlm mase sehari.. but scope on mobile app laa.. blaja data struct dier.. interface.. command.. dam semua2 lah yg patut...

Wahaha.. yg lawak second day nih, kami break lunch lambat.. dekat kui 2 br break lunch.. wahaha.. sebb baguih punya dok blajaq.. pastu balik pon dekat kui 6.15.. wahaha.. x pa, balajaq punya pasai.. aku smp rumah dlm kui 6.45 aritu..

Hari Ketiga
And that's today.. ari ni, pegi je pagi2.. smbg wat mobile app yg karaoke tuh.. Alhamdulillah, siap gak sblm lunch.. mmg penat dan renyah keja tu,, tp aku semakin suka wat menatang karaoke tuh.. dengaq lagu.. ilang tension, siap leh ikut2 nyanyi lagi.. hehehe.. makan pon awai ari ni.. ari ni, x ramai dtg office.. kalo ada pon sat2 ja..

Aa, lupa nak cita.. kt sinih, kami semua yg praktikal ni, 3 hari ja wajib pi wat keja kt office.. ari2 lain dikire sunat ( ni bukan sunat dlm agama.. sat lagi x pasai ada org tanya mana dalil dlm hadis @ Quran.. truih kata aku wat bidaah plak..). Sebabnya adalah ntuk kurangkan travelling cost kami.. ye laa.. Ampang - Bangi.. jauh tuu.. rempitos x ingat punya.. minyak 2 hari skali kena isi.. keke.. tp workload kami x kurang.. which means, kami still kena wat keja kt rumah...

So aku putuskan, ntuk dijadikan rutin aku, Isnin, Selasa, Rabu sbg hri gi ofis...ari lain dok umah wat keje.. aku dok aptmnt uniten skang nih.. slambe je la.. hari2 die sbnrnye leh pilih.. x de ikatan nak dtg ari apa pon, cuma yg wajib 3 ari dlm smggu mesti ade sane...berbalik citer ari ni, pas lunch aku try setup mambo kat apache dan iis serentak.. haih. pening gak.. nak bg 2-2 tu leh jln.. ni disebabkan aku x tau client pakai server apa.. so, aku kena ada 2-2 server ntuk test sblm abg iskandar bg maklumat dan access ke server client..

Last skali berjaya gak pasang 2-2 tuh.. same folder, different server.. yg apache jgn citer laa.. smooth.. sbb pakai xampp :P.. yg leceh sket iis.. yg ni la consume byk masa ntuk setup.. dah siap pon still ade error.. ye la.. sbnye aku paka 2 php yg berlainan ntuk server tuh.. main tibai ja.. camtu la jadinya kekek.. tp ok laa.. dah tu bleh pakai for 2-2 server.. bleh la nak test 3-4 skin.. huhu..

Gahaha, ari ni balik awai sket.. tp aku balik dekat 5.50 la jugak.. sembang sket ngan faizal.. huhu.. dok sembang2 ni, baru aku tringat.. log book x isi lagi.. nak pi isi satgi abeh post nih.. hehe.. sok "keje" kat umah.. huhu.. nak balajaq design image.. penting gak skll imaging nih rupanya... sok nak kena blajaq bg buleh sket2.. pelan2 kayuh.. kepada geng2 lain yg jugak tgh praktikal or I.T, semoga berjaya, dan bersabar dlm menempuh ujian..kerana firman Allah yg lebih kurang begini, "..Dan jadikanlah sabar dan solat itu sbg penolongmu. Sesunguhnya Allah sentiasa bersama org2 yg sabar..." Oleh itu kengkawan, dlm kesibukan kita keja tuh.. marilah jgn melupakan solat.. dan bersabarlah...

ok tu jek.. Wassalam

Hekhekhek.. lagu baru aku.. >> Kau Hancurkan Hatiku, Kau Hancurkan Lagi.. Kau Hancurkan Hatiku Tuk Melihatmu.. >> Wahahaha.. ok.. Roger n Out~

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Asal Bangsa Melayu?

Salam... Semalam, kita telah dikhabarkan bahawa istilah Bahasa Malaysia akan digunakan bagi menggantikan Bahasa Melayu... Alasan yang diberikan oleh kabinet kerajaan Malaysia ialah untuk menguatmantapkan (hahaha.. istilah baru ke nih? sori aku mereka-reka sket.. lol) hubungan antara kaum dan integrasi antara rakyat berbilang kaum. Kalau tak silap aku la kan, dulu isu ni pernah panas dengan bantahan dari beberapa pihak yg risau akan bahasa Melayu ini akan hilang identitinya. Ada berpendapat Bahasa Melayu perlu dibiarkan seperti mana yang dituturkan dan bukan dibakukan tanpa usul periksa hingga menjadi pelik perkataan-perkataan itu. Kadangkala, sebutan Melayu itu hilang Melayu nya bila ia ditutur tanpa intonasi dan lenggok yg mencerminkan bahasa melayu... ini terjadi bila ia ditutur dgn cara yang 'dull', straight, plain dan tiada jiwa di dalamnya... Bahasa Melayu ditutur dgn lenggok Cina dan India.. dimana lagi Melayunya? Oleh itu agak tepat jugaklah langkah kerajaan menggantikan